کرزی در دانشگاه جورج تاون: دورۀ رنج و گرفتاری افغانستان به پایان رسید

- ۲۵ جدی ۱۳۹۱

رییس‌جمهوری کرزی در سخنرانی خود در یکی از از دانشگاه‌های معروف امریکا گفته است که سال‌های پس از سال ۲۰۱۴ از سال‌های گذشته برای افغانستان بهتر خواهد بود و پایان دوره رنج و گرفتاری افغانستان رسیده و کشور وارد دوره جدیدی شده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون امریکا در شهر واشنگتن از امریکا خواست تا به حمایت خود از افغانستان ادامه دهد و تاکید کرد که در آینده این افغان‌ها خواهند بود که با شبه نظامیان خواهند جنگید.
وی افزود: من می‌توانم به شما بگویم که جدیدترین دوره پر مشقت تاریخ افغانستان اکنون در پشت سر قرار دارد.
کرزی خطاب به حاضران در این دانشگاه امریکایی تاکید کرد: یک دوره جدید شروع می‌شود و در واقع پیش از این شروع شده است و این دوره جدید با آمدن سال ۲۰۱۴ تحکیم می‌شود؛ سالی که در آن دیگر فرزندان شما مس,ول محافظت از افغانستان نخواهند بود و فرزندان افغانستان این وظیفه خطیر را به عهده گرفته و به جلو خواهند رفت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز خوشحالم به شما گزارش دهم که ما، یعنی افغان‌ها و دولت امریکا در زمینه چارچوبی برای توسعه روابط‌مان توافق کردیم که طی آن امریکا نیروهای خود را در افغانستان کاهش داده و پس از سال ۲۰۱۲ در برخی تاسیسات حضوری محدود خواهد داشت و همینطور امریکا به آموزش، تجهیز و کمک به افغانستان ادامه داده و افغانستان مسوول امنیت، محافظت از مرزها و تمامی مسئولیت‌های مرتبط با آن خواهد بود.
کرزی تاکید کرد: دلیل تداوم حضور امریکا القاعده است. یکی از دلایلی که امریکا پس از سال ۲۰۱۴ در برخی تاسیسات در افغانستان به حضور محدود خود ادامه خواهد داد بدین دلیل است که ما با یکدیگر تصمیم گرفتیم به مبارزه علیه القاعده ادامه دهیم به همین دلیل خللی در آن به وجود نخواهد آمد.
رییس‌جمهور افغانستان با تشکر از امریکایی‌ها که مالیات‌های آنها صرف حمایت از افغانستان شده است، عنوان داشت: پیشرفت به دست آمده در افغانستان در یک دهه گذشته بدون کمک امریکا امکان پذیر نبود.
وی تاکید کرد: مردم افغانستان صرف نظر از اینکه به لحاظ ایدیولوژیک در خصوص این مسایل چه موضعی دارند می‌پذیرند که افغانستان نمی‌توانست پیشرفتی را که در ۱۰ سال گذشته حاصل کرده بدون کمکی که ما از هم‌پیمانانمان به رهبری امریکا دریافت کردیم داشته باشد. به طور دقیق‌تر این کمک پول مالیات‌دهندگان امریکایی بوده است. این پول به طور گسترده در ارتقای افغانستان مشارکت داشت.
رییس‌جمهور افغانستان همچنین طرح‌های بازگشایی دفتری برای طالبان در قطر به منظور پیشبرد مذاکرات صلح را تایید کرد.
وی عنوان داشت: ما توافق کردیم که دفتری برای طالبان در شهر دوحه قطر گشوده شود که در آن طالبان با نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان بتواند مذاکره و نشست مستقیم داشته باشد. در این مساله ما نیاز به یافتن کمک کشورهای مختلف از جمله پاکستان خواهیم داشت.
طالبان پیشتر قانون اساسی افغانستان و دولت فعلی آن را رد کرده و این دو مساله یکی از مشکلات اصلی مذاکرات محسوب می‌شوند.
در خصوص این مساله باراک اوباما اظهار داشت که نمایندگان امریکا با آن دسته از شبه نظامیان طالبان که علیه قانون اساسی افغانستان هستند و یا خشونت را محکوم نمی‌کنند وارد مذاکره نخواهد شد.
حامد کرزی درباره مصونیت قضایی سربازان امریکایی در افغانستان پس از ۲۰۱۴ گفت که تا پایان سال در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد.
رییس ‌جمهور افغانستان افزود: مساله مصونیت سربازان تحت بررسی است و هشت یا ۹ ماه برای توافق کامل دراین رابطه زمان نیاز است. البته این امر تنها به دولت افغانستان مربوط نیست بلکه مردم افغانستان باید در باره آن تصمیم بگیرند. منظورم لویه جرگه است؛ نشست ملی بزرگان باید درباره مصونیت سربازان امریکایی تصمیم بگیرد.
کرزی پیشتر اعلام کرده بود که این مساله را با مردم کشورش مطرح خواهد کرد اما اکنون اظهار داشته است که مصونیت قضایی سربازان امریکایی احتمالا به واقعیت تبدیل خواهد شد.
رییس‌جمهور افغانستان این مساله را که ممکن است هیچ سرباز امریکایی پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ در این کشور باقی نماند، رد کرد.
وی تصریح کرد که افغان‌ها به نوعی به حضور سربازان امریکایی برای ثبات و امنیت بیشتر پس از خروج نظامیان خارجی نیاز دارند. به همین دلیل معتقدم افغان‌ها باید مصونیت قضایی را به سربازان امریکایی باقی مانده در این کشور اعطا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.