احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





گزارش‌گران بی‌مرز: امنیت خبـرنگـاران در انتخـابات تأمیـن شـود

گزارشگر:سه شنبه 24 میزان 1397 - ۲۳ میزان ۱۳۹۷

سازمان گزارش‌گران بی‌مرز در آستانۀ برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان، بر تأمین امنیت بیشتر آن شمار خبرنگاران که رویدادهای انتخاباتی را پوشش می‌دهند، تأکید کرده است.
این سازمان در اعلامیه‌یی گفته است که شهروندان افغانستان در ۲۸ میزان امسال برای انتخاب نماینده‌گان شان در مجلس، به پای صندوق‌های رأی می‌روند و خبرنگاران تضمین‌کنندۀ یک انتخابات آزاد، شفاف و دموکراتیک استند.
mandegar-3رضا معینی، مسوول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بی‌مرز گفته است: «با نزدیک شدن به موعد انتخابات حمله‌های هدف‌مند به رسانه‌ها و خبرنگاران و به‌ویژه تهدید آزادی‌‌های بانوان خبرنگار افزایش یافته است».
به گفتۀ او: این تهدیدی در برابر حاکمیت مردم و انتخاب دموکراتیک آنان است. بدون آزادی اطلاع‌رسانی برگزاری انتخاباتی دموکراتیک ناممکن است. گزارش‌گران بی‌مرز حکومت افغانستان را به تلاش بیشتر نسبت به تعهدات پذرفته خود در این باره دعوت می‌کند. توجه بیشتر به تداوم‌داری اقدامات حکومت در امر امنیت و آموزش بنیادی است.
مسوولان در سازمان گزارش‌گران بی‌مرز گفته اند که بیش از ۷۰ نامزد انتخاباتی و صد خبرنگار در سراسر افغانستان، از پیکار «به نماینده‌گانی رأی دهید که از حقوق زنان خبرنگار حمایت می‌کنند» پشتیبانی شان را اعلام کرده اند.
افغانستان بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ سازمان گزارش‌گران بی‌مرز، از لحاظ رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، در بین ۱۸۰ کشور، در ردۀ ۱۱۸ قرار دارد.
این در حالی است که نظر به گزارش این سازمان، ۱۳ خبرنگار و دو کارمند رسانه‌یی از آغاز سال روان میلادی تا اکنون در افغانستان کشته شده اند و این کشور مرگ‌بارترین مکان برای خبرنگاران از دید این سازمان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.