انتخابات مجلس نماینده‌گان در میان بیم و امید برگزار شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 29 میزان 1397 - ۲۸ میزان ۱۳۹۷

 انتخابات مجلس نماینده‌گان، امروز شنبه، ۲۸ میزان در ۳۲ ولایت کشور با اشتراک شهروندان و مقامات بلند پایۀ حکومتی برگزار شد.

رهبران حکومت وحدت ملی، با استقبال از اشتراک شهروندان در روند انتخابات می‌گویند که اشتراک مردم در این روند به معنای نه گفتن به خشونت است.

رهبران حکومت وحدت ملی و شماری دیگر از مقامات عالی رتبۀ دولتی  با حضور در مراکز رأی‌دهی در کابل، برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان را یک روند موفق برای تغییر سرنوشت  شهروندان خواندند.

mandegar-3محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، هنگام ریختن رأی‌ خود به صندوق گفت: این یک موفقیت بزرگی است که امروز شاهد آن هستیم؛ نیروهای امیتی تمامی تدابیر امنیتی را در سراسر کشور اتخاذ کرده‌اند.

آقای غنی افزود که برگزاری انتخابات یکی از موفقیت‌های حکومت وحدت ملی است.

آقای غنی افزود که از تمام مردم می‌خواهم در انتخابات شرکت کرده و آیندۀ افغانستان را رقم بزنند.

هم‌چنان، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، پس از ریختن رأی در صندوق، از مردم خواست تا به گونۀ گسترده در انتخابات شرکت کنند و به نامزد مورد نظر شان رأی بدهند.

آقای عبدالله گفت: برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان یک قدم بزرگ برای آوردن تغییر در زنده‌گی باشنده‌گان کشور است.

رییس اجرایی در ادامه افزود که حضور مردم در مراکز رأی‌دهی و استفاده از حق رأی‌شان به معنای نه گفتن به خشونت است.

آقای عبدالله با اشاره به وضعیت امنیتی کشور نیز گفت که دشمنان افغانستان نمی‌خواهند در افغانستان یک نظام مشروع مبتنی بر رأی مردم حاکم باشد، آنان همواره مردم را آماج قرار می‌دهند.

 

با آنکه زمان رسمی برای شروع رای‌دهی ساعت ۷ صبح امروز اعلام شده بود، اما گزارش‌های زیادی از ولایت‌های مختلف افغانستان نشان می‌دهد که مراکز رأی‌دهی یا دیر باز شده‌اند و یا آماده‌گی کامل برای آغاز روند رای‌دهی را نداشته‌اند و برخی ساحات، برای چندین ساعت محلات رأی‎دهی به روی مردم بسته بوده است.

گزارش می‌رساند برخی مراکز رای‌دهی در غرب کابل و خیرخانۀ سه ساعت بعد به کار آغاز کردند. در حالی که مردم پیش از ساعت ۷ صبح برای رای‌دهی در مقابل این مراکز صف بسته بودند.

این در حالی است که عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون انتخابات، اندکی پس از اغاز روند رای‌دهی در یک نشست خبری، گفت: مراکز رای‌دهی نظر به عوامل مختلف امروز بسته مانده و یا سر ساعت معین به کار آغازنکرده فردا به روی رأی‌دهنده‌گان باز خواهد بود.

هم‌چنان، حفیظ الله هاشمی، منشی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: ازجمله ۵۵۴ مرکز رای‌دهی در ۳۶۰ مرکز آن مشکلات از قبیل ناوقت آغاز شدن روند رأی‎‌دهی، کارنکردن وسیلۀ انگشت‌نگاری، آشنا نبودن کارمندان با وسیله انگشت نگاری و حتا شکستن وسیله توسط افراد خشمگین و در آب انداختن این وسیله ازجمله چالش‌های بود که کارمندان و رای‌دهنده‌گان با آن مواجه بودند.

این در حالی است که پس آغاز روند رأی‌دهی هفت صبح در کابل نیز بیش از ده‌ها انفجار در نقاط مختلف این شهر صورت گرفته است که در اثر آن و بیش ۳۰ زخمی به شفاخانه ایمرجنسی کابل انتقال داده شده است و شماری نیز کشته شده‌اند.

مسوولان ادارۀ محلی غور نیز می‌گویند: در نتیجۀ حملۀ طالبان بر مراکز رأی‌دهی در این ولایت ۸ تن کشته و ۶ تن دیگر زخمی شده‌اند. هم‌چنان، طالبان بیش از ۱۰ تن ناظران انتخابات را در ولایت بغلان به گروگان گرفته‌اند.

مسوولان حکومت در پایان روز فردا (۲۹ میزان) را رخصت عمومی اعلام کردند. قرار شد تا فردا در مراکزی که امروز رأی‌دهی  صورت نگرفته، برگزار شود.

مسوولان در نهادهای امنیتی هم اعلام کرده‌اند که آماده اند برای زمان تمدید شده نیز تأمین امنیت کنند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.