نامـزدان بازنـده جـریمـه مـی‌شـوند

گزارشگر:سه شنبه 8 عقرب 1397 - ۰۷ عقرب ۱۳۹۷

ماندگار-پس از انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان، شماری از شهروندان و نامزد نماینده‌گان، در صفحه‌های اجتماعی دست به نشر و پخش آمارهای انتخابات می‌زدند. برخی با ارایۀ یک رقم، خود را برندۀ انتخابات معرفی می‌کردند و برخی هم جدول‌هایی از نامزدان برنده را ترتیب می‌نمودند.
شماری هم ادعا داشتند نامزدوکیلانی که بیش از هزار رأی به دست نیاورند، تا ۳۰۰ هزار افغانی جریمۀ نقدی شده و حتا به دادستانی معرفی می‌شوند.
mandegarدر این میان، اما مشخص نبود که واقعیتِ فهرست‌سازی‌ها و رأی‌دهی‌های مجازی و خودسر چیست؟ در بسا موارد شهروندان به خانه‌های نامزد نماینده‌گان از بهر تبریکی رفتند.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که اگر نامزد نماینده‌گان نتوانند بیست درصد رأی از هزار شناس‌نامه‌یی که به کمیسیون سپرده اند را به دست آورند، پول تضمین شان دوباره برای شان پرداخته نمی‌شود.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که هر نامز ۳۰ هزار افغانی تضمین به کمیسیون انتخابات می‌پردازند و پس از به دست آوردن بیش از ۲۰ درصد رای از هزار شناس‌نامه‌یی که به کمیسیون فرستاده، این مقدار پول دوباره برای شان برگشتانده می‌شود.
آقای ابراهیمی در بخشی از سخنانش همچنان می‌گوید تا زمانی که آمار رسمی از سوی کمیسیون انتخابات نشر نشود، هیچ آمار دیگری قابل اعتبار نیست. او از نامزدان می‌خواهد که نباید پیش از پخش آمار رسمی از سوی کمیسیون، دست به نشر آمار و ارقام از پیروزی خود یا دیگران بزنند.
به گفتۀ معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، پیش‌داوری در مورد بُرد نامزدان، مغشوش ساختن اذهان مردم و یک کار «غیر اخلاقی» است که از سوی یک نامزد وکیل بعید به نظر می‌رسد.
حمله به کمیسیون انتخابات
بامدادِ دیروز دوشنبه، ۷ عقرب یک حمله کنندۀ انتحاری موتر حامل کارمندان کمیسیون انتخابات را هدف قرار داد که در نتیجۀ آن، دو تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.
مسوولان در وزارت امور داخله با نشر خبرنامه‌یی می‌گویند که انتحار کننده پیش از آنکه به هدف برسد، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و کشته می‌شود.
گروه داعش اعلام کرده است که حمله بر کارمندان کمیسیون انتخابات کار آنان بوده است.
گفتنی است که عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که در این رویداد، شش تن به شمول چهار کارمند کمیسیون انتخابات و دو سرباز پولیس زخمی شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.