مخالفان سیاسیِ غنی: غنـی سفـرهای کمپـاینی را قطـع کند

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 13 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی صبح دیروز، شنبه دوازدهم عقرب سال روان، در رأس یک هیات بلندرتبه دولتی به ولایت پکتیکا رفت و ساختمان جدید مقام ولایت پکتیکا را افتتاح کرد.
گفته شده است که آقای غنی با مسوولان حکومتی و اقشار مختلف این ولایت نیز دیدارهای جداگانه داشته‌است.
mandegarهفتۀ پیش نیز آقای غنی برای غم‌شریکی با خانواده‌های عبدالجبار قهرمان و صالح‌محمد اچکزی نامزدان مجلس نماینده‌گان هلمند، به این ولایت رفته و پس از آن به قندهار رفته بود.
آقای غنی به دلیل آن‌چه که افتتاح پروژه‌ها و بررسی وضعیت امنیتی و اجتماعی ولایات عنوان می‌شود، در دو سال اخیر سفرهای ولایتی زیادی انجام داده است.
سفرهای ولایتی آقای غنی اما از سوی رقیبان سیاسی‌اش بیشتر فعالیت‌های کمپاینی و آماده‌گی‌ها برای مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده عنوان می‌شود.
این درحالی‌ست که آقای غنی دو روز پیش در گفت‌وگویی با یک رسانه امریکایی به صورت صریح اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد می‌شود.
آقای غنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفته، به این دلیل می‌خواهد خود را نامزد کند تا «کار ناتمام» پایان جنگ ۱۷ ساله در کشور را به انجام برساند.
منتقدان غنی سفرهای او را کمپاین‌های انتخاباتی اعلام کرده و با انتفاد از غنی می‌گویند: چون تاریخ ثبت نام و برگزاری انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شده است؛ بنابراین سفرهای غنی، سوی استفاده از امکانات دولتی برای مبارزات انتخاباتی محسوب شده و قانون‌شکنی است.
نور رحمان اخلاقی از اعضای ارشد حزب جمیت اسلامی افغانستان در واکنش به سفر آقای غنی به ولایت پکتیکا می‌گوید: با در نظرداشت این که کمیسیون انتخابات، تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرده است، باید رییس حکومت مشارکتی وحدت ملی، سفرهای ولایتی‌اش را قطع کند، زیرا سفرهای کمپاینی است و باید کمیسیون انتخابات در این زمینه به او هشدار دهد.
اما شماری از حقوق‌دانان این اقدام غنی را قانون شکنی تلقی نمی‌کنند و تأکید دارند که تا زمان ثبت نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری این گونه عملکرد و اقدامات آقای غنی کمپاین تلقی نمی‌شود.
شهلا فرید، استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه کابل به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا زمانی‌که ثبت نام کاندیدان آغاز نشود، هیچ‌کسی نمی‌تواند رییس‌جمهور را متهم به کارزارهای انتخاباتی و یا سوی استفاده از امکانات دولتی برای مبارزات انتخاباتی کند.
او تأکید دارد: حتا اگر آقای غنی در این سفرها از مسایل انتخابات یاد کند و خود را به عنوان کاندیدای احتمالی یا یا قطعی مطرح کند، بازهم هیچ اقدام خلاف قانون نکرده است.
به گفتۀ این استاد دانشگاه: تا زمانی که ثبت نام آغاز نشده و مبارزات انتخاباتی شروع نشود، این‌گونه سفرها، سفرهای کمپاینی شمرده نمی‌شوند و هیچ مخالف سیاسی نمی‌تواند او را متهم به استفاده از امکانات دولتی برای مبارزات انتخاباتی کند.
این حقوق‌دان می‌گوید: «اکنون که نه مبارزات انتخاباتی آغاز شده و نه ثبت نام نامزدان، بنابراین رییس‌ و یا هر مقام دولتی دیگر می‌توانند سفرهای رسمی داشته باشند و این جزو صلاحیت‌های شان است».
این درحالی‌ست که کمیسیون انتخابات گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری در ۳۰ حمل سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد و ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۲۴ قوس آغاز و تا ۹ جدی ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.