رسانه‌های روسی: نشست مسکو با حضور دولت افغانستان برگزار می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 14 عقرب 1397 - ۱۳ عقرب ۱۳۹۷

شماری از رسانه‌ها به نقل از وزارت خارجه روسیه از برگزاری نشست صلح مسکو با حضور نماینده‌گان دولت افغانستان و گروه طالبان خبر داده‌اند.
وزارت خارجه روسیه پیش‌تر اعلام کرد که اشرف غنی با برگزاری نشست صلح مسکو و اعزام هیئت دولت افغانستان به این نشست موافقت کرده است.
از سوی دیگر، صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این خبر می‌گوید، گفت‌وگو‌ها دربارۀ نشست صلح در مسکو با روسیه ادامه دارد و هنوز شرکت دولت افغانستان در نشست نهایی نشده است.
mandegarاو می‌گوید: مذاکرات ادامه دارد، روی یک نتیجه کار می‌کنیم، اما در مورد چگونگی برگزاری و حضور در این نشست با روسیه با توافق نرسیده‌ایم.
اخیراً رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که روسیه شماری از رهبران سیاسی افغانستان را به نشست صلح مسکو دعوت کرده‌است.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این موضوع تصریح کرد که برگزاری نشست صلح مسکو بدون مشارکت دولت افغانستان و عدم مالکیت افغانستان در روند صلح اثرگذار نیست.
او می‌گوید: آنانی که می‌خواهند خارج از چارچوب دولت افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت کنند، خودشان اختیار دارند.
او می‌افزود: دولت افغانستان در قبال شرکت و یا عدم شرکت رهبران سیاسی این کشور در نشست صلح مسکو مسوولیتی ندارد، زیرا آنان افرادی با نفوذ هستند و می‌توانند در این مورد تصمیم بگیرند.
تاکنون طالبان دربارۀ این موضوع رسماً اظهار نظری نکرده است، اما خبرگزاری رویترز نوشته است که این گروه در نظر دارد تا هیأتی را برای صحبت با مقامات کشور‌های منطقه به نشست صلح مسکو اعزام کند.
کارشناسان به این باور اند که هیچ کشوری از جمله امریکا و روسیه صلاحیت نماینده‌گی از مردم افغانستان را ندارد بنابراین، بهتر است که طالبان به‌جای سایر کشور‌ها با دولت افغانستان مذاکره کند.
از سویی هم، سخنگوی وزارت خارجۀ قزاقستان اعلام کرده که کشورش در نشست صلح افغانستان به میزبانی مسکو شرکت خواهد کرد.
به گفتۀ او، معاون وزارت خارجۀ قزاقستان و نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور این کشور در امور افغانستان در این نشست حضور خواهند داشت.
گفتنی است وزارت خارجۀ روسیه اعلام کرد که نشست صلح افغانستان در سطح معاونان وزرات‌ خارجه و نماینده‌گان ویژه کشورهای شرکت کننده، در تاریخ ۱۸ عقرب در شهر مسکو برگزار می‌شود.
وزارت خارجۀ روسیه تأکید کرده، برای نخستین‌بار است که در نشست بین‌المللی در چنین سطحی هیأتی از دفتر سیاسی طالبان در قطر شرکت خواهد کرد.
در کنار این، حکومت وحدت ملی تصمیم گرفته است که هیأت عالی رتبه‌یی از شورای صلح این کشور را برای شرکت در کنفرانس صلح به مسکو اعزام کند.
دومین نشست صلح افغانستان قرار بود طبق برنامه، ۱۳سنبله امسال برگزار شود و اما به درخواست مسوولان حکومت وحدت ملی به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.