آگاهان نظامی: غنـی از بهر انتخـابات ریاست‌جمهوری مسـوولان امنیتـی را نـوازش کـرده ‌است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 15 عقرب 1397 - ۱۴ عقرب ۱۳۹۷

شماری از آگاهان نظامی در واکنش به توزیع مدال به مقام‌های ارشد امنیتی از سوی محمداشرف غنی می‌گویند که این کار رییس حکومت «خودسرانه» و «خلاف پرنسیب‌های نظامی» است.
آنان تفویض مدال به مقام‌های ارشد امنیتی را «توهین به شعور مردم» و کارزاری برای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند و می‌گویند، مقام‌های امنیتی به جای «مکافات»، باید «مجازات» می‌شدند.
mandegarجاوید کوهستانی، آگاه نظامی به روزنامۀ ماندگار با اشاره به ناامنی‌های اخیر می‌گوید که تمام این‌ها ضعف و ناکارایی مقام‌های امنیتی را نشان می‌دهد.
آقای کوهستانی می‌افزاید که مقام‌های امنیتی نه‌تنها قابل ستایش و تمجید نیستند، بلکه باید مجازات و استجواب می‌شدند. او می‌گوید که کار مجلس نماینده‌گان و ارگ «توهین به شعور مردم» است.
به گفتۀ او: این کار در آستانۀ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد که بی‌گمان نوعی کارزار و جلب توجه مدیران امنیتی برای انتخابات سال آینده است.
همزمان بااین، عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی به این باور است که حکومت وحدت ملی از ضعفِ مدیریتی و ناکارآمدی مقام‌های ارشد امنیتی به ستوه آمده و تصمیم گرفته با دادن مدال به آنان، تشویق شان کند که کار کارهای شان را به درستی به پیش ببرند.
آقای امرخیل می‌گوید که نشست استجوابیه پارلمان یک نشست سلیقه‌یی و فرمایشی بود و برخی از اعضای مجلس به جای پرداختن به ناامنی‌ها، انفجارها و سقوط ولسوالی‌ها، به ستایش نیروهای امنیتی پرداختند.
او می‌گوید که ناامنی‌ها در افغانستان به «اوجش» رسیده است. به گفتۀ او: «امنیت حتا در پایتخت افغانستان تأمین نیست. کسی در اطراف ارگ خود را مصون نمی‌داند. روزها ده‌ها جرم و جنایت و حتا حملۀ تروریستی در چندقدمی ارگ اتفاق می‌افتد.»
این آگاه نظامی، ستایش و مدال دادن به مقام‌های ارشد امنیتی را در وضعیت بد امنیتی در کشور، «روزگُمی» و از سر «بیکاری» نماینده‌گان و رییس حکومت می‌خواند و می‌گوید که این کار هیچ کمی به تأمین امنیت و توان‌مندسازی نیروهای امنیتی نمی‌کند.
آقای امرخیل اظهار می‌دارد که حکومت باید به مردم پاسخ بگوید که معیار قضاوت شان در این زمینه چه بوده است؟ به باور او: مدال زمانی به یک نظامی داده می‌شود که یا خوب مدیریت داشته باشد، یا قهرمانی کرده باشد و یا هم کارهای موثری انجام داده باشد.
امرخیل همچنان به این باور است که مدال‌های اخیری که به مقام‌های امنیتی داده شد، «خلافِ پرنسیپ‌های» و «یک کار خودسرانه» بوده است.
گفتنی است که روز گذشته محمداشرف غنی مقام‌های ارشد امنیتی را ستایش کرد و به آنان مدال‌های دولتی، رتبه‌ها، نشان‌ها و پول نقد توزیع کرد. محمداشرف غنی گفته است که این مدال‌ها را از بهر «تلاش‌ها و زحمات شان در راستای رهبری بهتر، تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و مبارزه با تروریسم» به آنان داده است.
محمداشرف غنی از وزیر داخله، وزیر دفاع ملی، رییس عمومی امنیت ملی، رییس ستاد ارتش، دو معین وزارت امور داخله، یکی از معاونان مشاوریت شورای امنیت و ۲۹ کارمندان امنیتی پول و مدال توزیع کرده است.
محمداشرف غنی گفته است: «به عنوان تطبیق کنندۀ قانون، حمایت‌گر مردم‌سالاری و رعایت از اصل بی‌طرفی، از شما قدردانی می‌کنم. شما در عمل ثابت کردید که از آزادی‌های قانونی مردم حراست می‌کنید و این دستاورد بزرگ تان است».
آقای غنی افزوده است، آنانی که می‌گفتند انتخابات برگزار نمی‌شود برخی ولایت‌ها با خطر سقوط مواجه است، از نیروهای امنیتی و دفاعی «پوزش» بخواهند.
او همچنان از «رهبری، هماهنگی و همکاری بهتر» نیروهای امنیتی و دفاعی ستایش کرده و از آنان در خصوص «تأمین امنیت پروژه‌های بزرگ و رسانیدن کمک‌ها به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌ها، لغزش زمین، زلزله و سایر آفت‌های طبیعی» تشکر کرده است.
این درحالی است که مجلس نماینده‌گان روز شنبۀ هفتۀ جاری وزیر امور داخله، وزیر دفاع ملی و رییس عمومی امنیت ملی را از بهر «تأمین امنیت انتخابات» ستایش کرده بودند.
ستایش آقای غنی و مجلس از مسوولان ارشد امنیتی با واکنش‌های شدید شهروندان نیز روبه‌رو شده و آنان در شبکه‌های اجتماعی این عملکرد را انتقاد کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.