کمیسیون حقوق بشر: بیش از ۶۰ غیرنظامی در حملۀ طالبان به ارزگان خاص کشته و زخمی شدند

گزارشگر: بسم الله ذکی شنبه 16 عقرب 1397 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۷

mandegarمسوولان در کمیسیون حقوق بشر افغانستان ضمن نکوهش حملۀ طالبان به ولایت ارزگان و هدف قراردان غیرنظامیان در این ولایت می‌گویند که در جریان ده روز جنگ در این ولایت ۶۳ تن از مردم محل کشته و زخمی شدند.
در خبرنامه‌یی که دیروز سه‌شنبه، ۱۵عقرب از سوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان به نشر رسیده آمده است که افزون بر کشته و زخمی شدن ۶۳ غیرنظامی، صدها خانواده نیز به دلیل حمله طالبان از خانه‌های شان متواری شده اند.
در بخشی از این خبرنامه آمده است: «گروه طالبان از تاریخ ۵/۸/۱۳۹۷ بر روستاها‌ی کندلان، حسینی، کاریز و گِردچمن در مربوطات ولسوالی ارزگان خاصِ ولایت ارزگان حمله کرده اند و تا کنون درگیری مسلحانه در این مناطق جریان دارد. ادامه این درگیری می‌تواند پیامدهای ناگوار انسانی را در پی داشته و منجر به نقضِ بیشتر حقوق بشری باشندگان ارزگان خاص شود».
کمیسیون حقوق بشر گفته است که نهادهای دولتی باید از حقوق اساسی و بنیادین شهروندان افغانستان که حق زنده‌گی است حراست کند و اجازه ندهد که هراس‌افگنان زندگی غیرنظامیان را با خطر مواجه کند.
این نهاد از مسوولان نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌خواهد که هرچه عاجل به وضعیت ارزگان رسیده‌گی کنند و نیروهای امنیتی را جهت نجات مردم از دست اعزام کنند و کمک‌های عاجل بشردوستانه را برای آسیب‌دیده‌گان این ولایت برساند.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ در ولایت ارزگان خواسته است که موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را در نظر بگیرند و به رفتار خشونت بار علیه مردم این ولایت پایان دهد.
حدود ده روز است که گروه طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص در ساحات کندلان، حسینی، کاریز و گردچمن این ولسوالی حمله کردند.
بربنیاد گزارش‌ها تا کنون بیش از ۵۰ تن به شمول نیروهای پولیس، غیرنظامیان پیرمردان، زنان و کودکان در حمله طالبان به این ولسوالی کشته شدند و طالبان ده‌ها دیگر را به اسارت گرفته‌اند. گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰۰۰ خانواده نیز از خانه‌های شان متواری شده و در شرایط بسیار بد در هوای سرد به سر می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.