طالبان گفت‌وگو با دولت را رد کردند: آمـادۀ مـذاکره با جامعـۀ افغانستان و اقشار سیاسی هستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۰ عقرب ۱۳۹۷

نشست‌ مسکو در رابطه به صلح افغانستان برای روز دوم، دیروز ۱۹ عقرب در مسکو برگزار شد. این در حالی است که نحستین دور این نشست با حضور نماینده‌گان شورای عالی صلح افغانستان، هیأت گروه طالبان و نماینده‌گان کشورهای منطقه و جهان روز جمعه ۱۸ عقرب در در مسکو آغاز گردیده بود.
گروه طالبان در این نشست گفته‌اند که با حکومت افغانستان، مذاکرۀ مستقیم نمی‌کنند، اما مصروف چانه‌زنی با ایالات متحدۀ امریکا برای گفت‌و‌گو مستقیم با واشنگتن هستند.
mandegarسرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه در آغاز نشست، روز جمعه گفت که جنگ افغانستان صرف از راه سیاسی و مذاکره پایان پذیر است.
وزیر خارجۀ روسیه ابراز امیدواری کرد که اشتراک هیأت طالبان و شورای عالی صلح در این نشست، منجر گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف شود.
آقای لاوروف گفت که هدف مسکو از زمینه‌سازی و تدویر این نشست، کمک به آغاز مذاکرات صلح و تأمین ثبات در افغانستان می‌باشد تا صفحۀ جدیدی در افغانستان گشوده شود.
پس از اظهارات سرگی لاوروف، نشست صلح مسکو پشت درهای بسته ادامه یافت. طالبان پس از برگزاری این نشست گفتند که آماده هستند با تمام طرف‌های سیاسی در داخل افغانستان گفت‌وگو کنند.
عباس استانکزی رییس هیأت گروه طالبان، گفت که نماینده‌گان امریکایی‌ در ملاقات‌‌شان همواره بحث خروج سربازان‌شان را از افغانستان مطرح کرده‌اند؛ بنابراین تا هنگامی‌که نیروهای خارجی از کشور خارج نشوند، به جنگ ادامه می‌دهند.
آقای استانکزی دربارۀ مذاکره احتمالی طالبان با جریان‌های سیاسی گفت که آنان تماس‌ها و روابطی با برخی احزاب و اقشار سیاسی جامعه افغانستان دارند و آماده هستند که با آنان مذاکره کنند. اما او گفت که در حال حاضر سرگرم گفت‌وگو با ایالات متحده امریکا هستند.
نماینده‌گان طالبان، دولت افغانستان را فاقد مشروعیت سیاسی و اجتماعی دانسته می‌گویند که آنان صلاحیت مذاکره را ندارند.
آنان گفته‌اند که هیچ نشست مستقیم با حکومت افغانستان نمی‌کنند، اما روی مذاکره مستقیم با ایالات متحدۀ امریکا درحال چانه‌زنی هستند.
اما، نماینده‌گان شورای عالی صلح این نشست را گام مهم در راستای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان دانستند.
حاجی دین‌محمد معاون شورای عالی صلح دراین نشست، گفت که با تأمین صلح در افغانستان نیروهای خارجی از این کشور خارج خواهند شد.
اما محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین شورای امنیت غنی، گفته است که امیدوار است تا این نشست‌ها منجر به مقدمۀ یک گفت‌وگوی مستقیم میان حکومت کابل و گروه طالبان شود.
وزارت خارجه در اعلامیه‌یی گفته که نشست مسکو برخلاف نشست‌های پروسۀ کابل و تاشکند بوده و به همین دلیل، دولت افغانستان هیأتی به مسکو نفرستاده است.
حکومت افغانستان اعلام کرده که در نشست نماینده‌یی نفرستاده و شورای عالی صلح یک ارگان مستقل است.
از سویی هم، برخی از استادان دانشگاه، می‌گویند که تا زمانی افغانستان به اجماع داخلی در رابطه به صلح نرسد، این نشست‌ها نتیجۀ را در پی نخواهد داشت.
عبدالله ذکاوت، استاد دانشگاه و آگاه روابط بین‌الملل، با اشاره به این نشست، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: هرچند صلح یک نیاز اساسی برای افغانستان است، اما هیچ کار اساسی تا هنوز برای آوردن صلح صورت نگرفته است.
آقای ذکاوت، گفت: رفتن نماینده‌گان شورای عالی صلح و طالبان در مسکو خیلی مهم نیست، اما نخست از همه باید در داخل افغانستان یک اجماع ملی برای صلح روی کار آید.
به گفتۀ او، تمام قدرت‌مندان می‌خواهند از طریق زور به خواست‌های خود دست یابند، اما در درازمدت این نگرش دچار افول می‌گردد، ما باید روی محورهای رسیدن به صلح در داخل افغانستان به اجماع ملی برسیم.
این استاد دانشگاه می‌گوید: دست‌های بیرونی در پشت پردۀ جنگ افغانستان قرار دارد، اما صلح متعلق به شهروندان است، ما باید برای صلح در داخل کشور به تفاهم برسیم؛ چون در حال حاضر افغانستان فاقد منافع ملی است که به اساس آن دوست و دشمن را تعریف کند.
او گفت که برای رسیدن به صلح در افغانستان، نیاز به تغییر ساختارهای اجتماعی، فرهنگی است که منافع همۀ مردم در نظر گرفته شود.
در همین حال، وزارت خارجۀ امریکا با نشر خبرنامه‌یی گفته است که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان، دومین سفرش را به افغانستان و چند کشور دیگر آغاز می‌کند.
درخبرنامۀ وزارت خارجه امریکا امده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور صلح افغانستان از تاریخ هشتم تا بیستم ماه روان میلادی، برای پیگیری و تشدید تلاش‌ها در مورد مذاکرات صلح با طالبان، به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات متحده‌ی عربی و قطر سفر می‌کند.
در نشست مسکو که برای دو روز ادامه یافت، نماینده‌گانی از کشورهای امریکا، هند، پاکستان، چین، ایران، قزاقستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، قرغزستان و آذربایجان حضور داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.