شکایت غنی از پاکستان در مهمترین کنفرانس بین‌المللی: پاکسـتان تنـها مانـع صلـح است

گزارشگر:دو شنبه 21 سرطان 1395 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۵

برای نخستین‌بار افغانستان در یک کنفرانس مهم بین‌المللی به گونه صریح و روشن از پاکستان به خاطر حمایت از تروریستان شکایت کرد. رییس جمهور افغانستان پاکستان را مقصر بی‌ثباتی در افغانستان دانست.
رییس‌جمهور غنی گفت پاکستان در عمل میان تروریست‌های خوب و بد تمایز قایل می‌شود.
mandegar-3اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان در نشست ناتو گفت: طرح‌های منطقه‌یی ما با همسایگان‌مان منافع چشمگیری به همراه داشته است اما مورد استثنا پاکستان است. پاکستان به‌رغم تعهدات آشکار به کمیته چهارجانبه روند صلح، تمایزی خطرناک در عمل میان تروریست‌های خوب و بد قایل می‌شود.
اشرف غنی گفت: مشکل اصلی میان همسایگان افغانستان فقدان قوانین توافق‌ شده است؛ از این رو کابل به دنبال جلب حمایت منطقه‌یی و جهانی برای ایجاد چنین قوانینی است؛ قوانینی که ما را به امنیت و سازگاری جمعی ملزم می‌کنند.
رییس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد: رهبران جهان باید درک کنند که افغانستان با یک درگیری چند وجهی روبروست و با طیف گسترده‌یی از گروه‌ها، از القاعده و داعش تا گروه‌های تروریستی با اصلیت آسیای میانه، چینی و روس گرفته تا گروه‌های پاکستانی که خود پاکستان آنها را تروریست می‌نامد و گروه‌های طالبان افغانستان، می‌جنگد.
اشرف غنی با اشاره به اعلامیه ۲۰۱۵ مکه علیه تروریسم مدعی شد که گفت‌وگوی افغانستان در داخل جامعه عرب-مسلمان نیز سازنده بوده است.
غنی همچنین از کشورهای عضو ناتو برای «مبارزه شانه به شانه» در کنار نیروهای افغانستان قدردانی کرد و مدعی شد که این سازمان ارتباط و اثر خود را در تغییر پارادایم ارایه شده از سوی افغانستان در پسا ۱۱ سپتمبر حفظ کرده است.
در عوض اسلام آباد ناامیدی خود را از اظهارات ضدپاکستانی غنی ابراز داتش و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌یی گفت: تاسف آور است که رهبران افغانستان به خصومت علیه پاکستان ادامه داده و پاکستان را مقصر تمامی شکست‌های‌شان در افغانستان می‌دانند.
وی گفت: از آنجا که علاقه‌ وافری به صلح در افغانستان داریم به هرگونه تلاش برای کمک به برقراری صلح در افغانستان کمک می‌کنیم. ما از دولت افغانستان انتظار همکاری در جنگ با تروریسم با مدیریت درست و موثر مرزی را داریم.
این درحالی است که اخیراً سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان، طالبان را به گروه خوب و بد تقسیم کرد.
کابل مدعی است که اسلام‌آباد طالبانی را که بر ضد مردم افغانستان می‌جنگند، به عنوان گروه خوب می‌شناسد و آنانی که بر علیه منافع این کشور می‌جنگند را طالبان بد معرفی می‌کند.
درحالی که به گفته مقامات دولت افغانستان تروریست خوب و بد ندارد. هرکسی که در جامعه بشری دست به خشونت و دهشت می‌زند و خون انسان‌های بیگناه را به زمین می‌ریزد، تروریست است و باید مورد هدف قرار گیرد.
اما اسلام آباد بر عکس به حمایت از تروریستان می‌پردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.