کمیسیون انتخابات: احتـمال تغییـر تـاریخ اعـلام نتـایج ابتـدایی وجـود دارد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 27 عقرب 1397 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون انتخابات با بیان این‌که بازشماری آرای ۶ ولایت تمام شده است، می‌گویند، احتمال به تعویق افتیدن تاریخ اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی هم وجود دارد.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار همچنان از رأی‌زنی در پیوند به اعلام تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری با نهادهای ناظر بر انتخابات، احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی خبر داد و گفت که به زودی «تقویم غنی‌تر» انتخاباتی ریاست‌جمهوری اعلام خواهد شد.
mandegarذبیح‌الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که آرای ۳۲ ولایت وارد سیستمِ کمیسیون انتخابات شده و تلاش‌ها جریان دارد تا روند وارد ساختن تمام آرای استعمال شده در انتخابات پارلمانی وارد سیستم شود.
آقای سادات در این گفت‌وگو از جریانِ بازشماری آرا در کابل خبر داد و گفت که تاکنون آرای ۱۵۰ محل در کابل بازشماری شده است.
به گفتۀ آقای سادات: ۲۸ درصد آرای ولایت بدخشان، ۱۹ درصد آرای ولایت بادغیس، ۶۶ درصد بامیان، ۹۹ درصد دایکندی، ۸۶ درصد فراه، ۹۷ درصد کنر، ۳۵ کندز، ۸۸ لغمان، ۱۰۰ درصد پنجشیر ۹۰ درصد پروان وارد سیستم شده است.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات بیان داشت که بازشماری آرای ۶ ولایت تاکنون تمام شده است. او می‌گوید که حین بازشماری آرای هر ولایت، نماینده‌گان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، ناظران نهادهای ناظر، نهادهای جامعۀ مدنی و احزاب سیاسی نیز حضور می‌داشته باشند.
ذبیح‌الله سادات در ادامۀ سخنانش گفت: بازشماری آرا براساس کارشیوۀ مشخص کمیسیون انتخابات صورت می‌گیرد که به واسطۀ آن، آرای انگشت‌نگاری شده و غیرانگشت‌نگاری شده نیز مشخص می‌گردد.
آقای سادات در پیوند به شمار شدن و نشدن آرای غیر انگشت‌نگاری شده می‌گوید: «براساس تفاهم‌نامه‌یی که با کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی امضا کرده‌ایم، آرای انگشت‌نگاری نشدۀ آن عده از مرکزها شمار خواهد شد که سیستم انگشت‌نگاری در روز انتخابات در آن‌جا مشکل پیدا کرده بود؛ آن‌هم در صورتی که فهرست نام‌نویسی شده از سوی مسوولان مرکز رأی‌دهی، با فهرست رأی‌دهنده‌گانی که در بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات ثبت است، مطابقت داشته باشد».
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در زمان مشخص شدۀ آن سخن گفت، اما تأکید کرد که احتمالِ به تعویق افتیدن تاریخ اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی هم وجود دارد؛ زیرا به گفتۀ او: می‌کوشیم «تا حق به حق‌دار برسد».
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند کمیسیون‌های انتخاباتی اخیراً از بازشماری بخشی از آرای انتخابات پارلمانی به دلیل شکایت‌های فراوان خبر دادند. در حال حاضر بازشماری شماری از مراکز رأی‌گیری ۱۱ ولایت از جمله کابل آغاز شده است.
از سویی هم، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، مسوولان در کمیسیون انتخابات اعلام کردند که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی را به تاریخ ۱۹ عقرب اعلام خواهند کرد، اما چند روز پیش این تاریخ تغییر کرد و کمیسیون انتخابات اعلام کرد که قرار است نتایج انتخابات پارلمانی ۳۲ ولایت به تاریخ ۲ قوس و از ولایت کابل به تاریخ ۱۰ قوس اعلام خواهد شد.
جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری
مسوولان در کمیسیون انتخابات در جریان هفتۀ گذشته چندین‌بار اعلام کردند که جدول زمانی انتخابات ریاست‌جمهوری را همه گانی می‌سازند، اما با گذشت چندین روز از این وعده تاهنوز جدول زمانی این انتخابات اعلام نشده است.
ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در این مورد ماندگار گفت: «کمیسیون تلاش دارد تقویم غنی‌تری را اعلام کند تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. با احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و اعضای جامعۀ مدنی رأی‌زنی داریم تا از دیدگاه و نظریات آنان نیز استفاده کنیم. از سوی دیگر، به لحاظ قانون، باید ۱۲۰ روز پیش از انتخابات تقویم اعلام شود، بناً فرصت زیاد است و خوب خواهد بود در این مورد دقت بیشتر صورت گیرد».
قرار بود کمیسیون انتخابات، در هفتۀ روان تقویم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند، اما اکنون گفته می‌شود از بهر رأی‌زنی‌های بیشتر قرار است اعلام تقویم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تأخیر اعلام شود.
کمیسیون انتخابات، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی را به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ مشخص کرده است که در کنار آن، این کمیسیون باید انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها را در سراسر افغانستان نیز برگزار کند.
قرار بود انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات غزنی همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود، اما انتخابات شوراهای ولسوالی‌ها به دلیل تکمیل نشدن شرایط توسط نامزدان و جنجال‌ها روی حوزه‌یی شدن انتخابات در غزنی، برگزاری این دو انتخابات نیز به تعویق افتاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.