معاون سفیر روسیه در کابل: درباره صلح افغانستان با امریکا هم نظریم

گزارشگر:یک شنبه 4 قوس 1397 - ۰۳ قوس ۱۳۹۷

آلبرت خوریف، معاون سفیر روسیه در افغانستان در یک گفت‌وگوی اختصاصی با یورونیوز گفت که مسکو دربارۀ مذاکرات صلح با طالبان با امریکا «هم‌نظر» است.
او گفته است: «در زمینۀ صلح طالبان با دولت افغانستان با امریکا هم فکر هستیم. تماس‌هایی با امریکا یی‌ها داریم و ضمیر کابلوف نمایندۀ خاص رییس‌جمهور با طرف امریکایی تماس داشته است. در مجموع امیدواریم این هم‌نظری به فعالیت مشترک بیانجامد».
اخیراً دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا اعلام کرده است که کشورش «مذاکرات بسیار قوی» برای برقراری صلح در افغانستان انجام خواهد داد. زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا در چند روز گذشته برای دومین‌بار با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرده است.
اقای خوریف با اشاره به نشست شورای عالی صلح با طالبان در مسکو گفته است: «ما توقع نداشتیم که این پروسه (صلح با طالبان) به‌زودی نتیجه دهد، یعنی توقع زیادی از این نشست نداشتیم؛ چون بحث صلح و پیشرفت مذاکرات صلح، کار مشکل است. هدف ما راه‌اندازی شرایط مساعد بین دو طرف (طالبان و شورای عالی صلح افغانستان) بود که با یکدیگر بر سر صلح، مذاکره کنند. برنامه داریم که نشست‌های رودرروی طالبان و افغانستان را ادامه دهیم اما برای تعیین تاریخ نشست بعدی، باید براساس وضعیت افغانستان تصمیم بگیریم».
نشست هیأت طالبان و نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان در ۱۸ عقرب در مسکو انجام شد این اولین نشست رسمی طالبان با شورای عالی صلح افغانستان درباره صلح بود. در این نشست نماینده‌گان ۱۲ کشور خارجی حضور داشتند و نماینده امریکا هم به‌عنوان ناظر در این نشست شرکت کرده بود.
به‌ گفتۀ او، روسیه از سال ۲۰۱۴ بحث حضور داعش در افغانستان را تاکنون زیر نظر داشته است، در ابتدا، مطرح کردن بحث حضور و تهدید داعش زود بود اما حضور داعش در افغانستان آهسته آهسته جدی شد و اکنون مسکو به داعش در افغانستان به‌عنوان یک تهدید جدی برای امنیت روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نگاه می‌کند.
اقای خوریف با رد حمایت از طالبان برای مقابله با داعش تاکید کرد: «(برای مقابله با داعش) ما همراه با آسیای مرکزی عملیات نظامی داشتیم. همراه دوستان و همکارانمان کار می‌کنیم. برای تجدید قوای اردوی ملی افغانستان همکاری می‌کنیم. گروه‌هایی برای تعلیم و تربیت گروه‌هایی از پولیس و ریاست امنیت ملی افغانستان می‌پذیریم و می‌خواهیم همکاری نظامی و تخنیکی/فنی هم داشته باشیم».
او دربارۀ اظهارات یکی از مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان که گفته بود «دادگاهی در روسیه، طالبان را تروریست می‌داند، پس نباید در نشست مسکو، به آنها استیج (فضا) زیادی داده می‌شد».
به گفتۀ او: «درست است که در روسیه طالبان به‌عنوان یک گروه تروریستی خوانده می‌شوند اما داعش یک گروه خطرناکتر از طالبان در افغانستان است که از آن سخنی به میان نیامده است. طالبان اعلان نکرده است که مقصدهای منطقه‌یی دارند، آن‌ها می‌گویند که برای آزادی و استقلال کشور خود می‌جنگند و این بسیار مهم است. ولی داعش مقاصد منطقه‌یی دارد».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.