وزارت داخله: علی‌پور به نهادهای عدلی و قضایی پاسخ دهد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 6 قوس 1397 - ۰۵ قوس ۱۳۹۷

وزارت داخله می‌گوید که فرمانده علی‌پور، باید به نهادهای عدلی و قضایی پاسخ ارایه کند.
مسوولان دفتر رسانه‌های وزارت داخله، به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که فرمانده علی‌پور در برابر اتهامات وارد شده بالایش باید به نهادهای عدلی و قضایی کشور پاسخ دهد.
این در حالی است که شهروندان غرب کابل برای دومین روز به جاده‌ها برآمده و خواهان رهایی فرمانده علی‌پور شدند.
mandegarفرمانده علی‌پور از سوی برخی مقامات حکومتی به «آزار و اذیت مسافران» متهم شده و روز شنبه توسط نیرو‌های امنیتی در غرب کابل بازداشت شد. هواداران علی‌پور هر نوع آزار و آذیت مسافران توسط این فرمانده خیزش‌های مردم را رد می‌کنند.
مسوولان دفتر رسانه‌های وزارت داخله می‌گویند که معترضان (هواداران علی‌پور) در غرب کابل با پولیس درگیر شده‌اند و ۲۰ تن از سربازان پولیس را زخمی کرده‌اند که ۱۳ تن آنان در بیمارستان پولیس بستری هستند.
به گفتۀ آنان، راه‌پیمایی حق هر شهروند است، اما باید معترضان با پولیس درگیر نشوند و به اساس قانون تظاهرات در محله‌های معیین تجمع کنند تا برای سایر شهروندان چالش ایجاد نشود.
آنان اعلام هر نوع تاریخ رهایی فرمانده علی‌پور را تکذیب می‌کنند و تأکید دارند که پروندۀ علی‌پور در نهادهای عدلی و قضایی تحت بررسی قرار دارد.
در عین حال، شریف یفتلی رییس ستاد مشترک ارتش ناوقت دیروز در یک نشستی گفت: علی‌پور بازداشت شده است، اگر مجرم بود محاکمه و اگر جرمی نداشت، آزاد می‌شود.
از سویی هم، ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرده است که عبدالغنی علی‌پور (فرمانده‌ علی‌پور) متهم به کارهای غیرقانونی است و «مسوولیت و عدم مسوولیت جرمی مظنونین توسط محاکم با صلاحیت و نهادهای مسوول دولت تثبیت می‌گردد».
در خبرنامه‌یی که دفتر رسانه‌های ریاست عمومی امنیت ملی به روزنامۀ ماندگار فرستاده آمده است که علی‌پور در اوایل سال ۱۳۹۵ یک گروه مسلح غیرمسوول با کمیت ۱۵۰نفر را تشکیل داد که این افراد مجهز با سلاح‌های سبک و سنگین بوده و به فعالیت‌های غیرقانونی «مانند باج‌گیری از زمین‌داران، تجار و شرکت‌های خصوصی، اخاذی‌های غیرقانونی از اهالی بهسود به بهانه‌های مختلف، مسلح‌سازی و حمایت افراد و گروه‌های جرمی برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی و آزار و اذیت مردم مشغول بود».
پیش از این نهادهای امنیتی گفته‌ بودند که فرماندۀ علی‌پور توسط نیروهای امریکایی مستقر در کابل بازداشت شده‌ است، اما دفتر سخنگوی نیروهای امریکایی با تکذیب این گفته‌ها اعلام کرد که نیروهای امریکایی در بازداشت علی‌پور نقش نداشته‌اند.
دفتر رسانه‌های سرور دانش، معاون دوم رییس‌ حکومت نیز اعلام کرده است که شماری از بزرگان و نماینده‌گان مردم دربارۀ قضیه علی‌پور در حال مذاکره و گفت‌وگوبا مسوولان هستند و از معترضان خواسته است که از اعمال تنش‌زا و خشونت‌آمیز خودداری کنند.
اما، سید محمد روشندل، فرمانده امنیه ولایت کابل راه‌پیمایی شهروندان در غرب کابل را آشوب‌گری خوانده و گفته است که شماری از مردم بدون در جریان گذاشتن پولیس به جاده‌ها برآمده و نظم شهر را بهم ریخته‌اند.
این در حالی که تظاهرات‌کننده‌گان در غرب کابل برای دومین روز، به جاده‌ها برآمده‌اند و با سر دادن شعارهایی مانند «علی‌پور، خار چشم طالب» و «علی‌پور، حامی دولت»، از حکومت می‌خواهند که او را هر چه زودتر آزاد کند.
در نتیجۀ این راه‌پیمایی مسیرهای دشت برچی، کوته سنگی، کارته سه، کارته چهار و دهمزنگ به روی رفت و آمد بسته شده بود.
هم‌چنان، شمار زیادی از شهروندان در کابل، بامیان، بلخ و دایکندی، برای دومین روز در حمایت از علی‌پور تظاهرات کرده و خواهان رهایی بی‌درنگ او هستند.
این فرمانده خیزش‌های مردمی در ولایات مرکزی افغانستان توسط نیروهای امنیتی در غرب کابل بازداشت شد، پیش از این او در ۱۴ میزان نیز از سوی نیروهای امنیتی در روستای اسدآباد ولسوالی لعل و سرجنگل در ولایت غور محاصره شده بود.
این در حالی است که پیش از این نظام‌الدین قیصاری، فرمانده خیزش‌های مردمی در فاریاب، حسیب قریشی فرماندۀ قطعۀ نظم عامه در شمال نیز از طرف حکومت بازداشت شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.