اعضای مجلس: متقلبان انتخاباتی باید محاکمه شوند

گزارشگر:سه شنبه 13 قوس 1397 - ۱۲ قوس ۱۳۹۷

مجلس نماینده‌گان تأکید دارد کسانی که در انتخابات پارلمانی تقلب کرده‌اند باید مورد پیگرد نهادهای عدلی و قضایی قرار گرفته و مجازات شوند.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز این مجلس بر محاکمۀ افراد متقلب در انتخابات پارلمانی تأکید ورزید.
mandegarبه گفتۀ رییس مجلس نماینده‌گان: «مسوولیت سنگین و خطیر کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی است که آرای مردم را به حیث امانت ملی در نظر داشته باشند و آنعده از کارمندان کمیسیون، نامزدان انتخابات مجلس و ناظرانی که دست به تقلب زده اند را به‌خاطر احترام به آرای مردم و به‌خاطر شفافیت در برگزاری انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کنند.»
به گفتۀ او، اگر این افراد متقلب مورد پیگرد قرار بگیرند در آینده از تکرار خیانت ملی و خیانت به آرای مردم جلوگیری خواهد شد.
او خاطر نشان کرد که در غیر این صورت هیچ تضمینی برای شفافیت در انتخابات‌های بعدی وجود نخواهد داشت.
جنرال نقیب‌الله یک عضو مجلس نیز می‌گوید: «انتخابات پارلمانی یک روند ناکام بود و نیز کمیسیون انتخابات نتایج آرای مردم افغانستان را مهندسی کرده است؛ زیرا ارقام در فورم‌های نتایج انتخابات از مراکز رأی‌دهی در کمیسیون مرکزی دست کاری شده است.»
به گفتۀ او، آرای یک نامزد به نامزد دیگر داده شده و تا زمانی که این مسأله درست بررسی نشود، نتایج انتخابات مورد قبول مردم نخواهد بود.
در عین حال، صادقی‌زاده نیلی عضو دیگر مجلس با اشاره به این که در روند انتخابات نامزدان برای کسب آرای مردم از زر، زور و تزویر استفاده کرده، گفت: «نیروهای امنیتی کسانی را در پیوند به این تقلبات دستگیر کرد. اما هیچ اقدام عملی در رابطه انجام نشده است؛ این همه فسادی که انجام شده باز هم کمیسیون انتخابات با بی‌حیایی به رُخ خود نمی‌آورد.»
محمد اکبری دیگر عضو مجلس نیز گفت: «انتخابات پارلمانی گذشته بدترین انتخابات بود، ولی به‌خاطری که اعتماد مردم از انتخابات زدوده نشود باید در آینده سیستم بایمتریک معیار و مبنای انتخابات قرار داده شود.»
غلام‌حسین ناصری هم گفت که ۷۰ درصد وکلای دور آینده مجلس با آرای مردم افغانستان نخواهند آمد و تنها ۳۰ درصد آنان با ارادۀ مردم خواهند آمد.
آقای ناصری افزود: «در انتخابات کسانی کاندیدا بودند که دو ماه مردم را پلو دادند، بلدوزر را سر کوچه ایستاد کرده که ما سرک را آباد می‌کنم، هنگر را باز گذاشته و برای مردم آرد، روغن و برنج توزیع کردند و کسانی هم در غرب کابل چادر سبز به خانه‌های مردم توزیع کرده و بعد آنها را سوگند داده که به او رأی بدهند؛ کسی که با اینگونه رأی بگیرد آیا نمایندۀ مردم خواهد بود؛ این موارد از سوی هیچ نهادی ارزیابی نشده است.»
به گفتۀ او، دو کمیسیون انتخاباتی باید عدالت را تا آنجایی که می‌توانند تأمین کنند و از ورود کسانی که از خدعه و نیرنگ استفاده کرده اند به مجلس آینده جلوگیری کنند.
این در حالی است که انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان برگزار شد و به دلیل عدم مدیریت درست با چالش‌های فراوانی مواجه شد. کمیسیون انتخابات تا هنوز که یک و نیم ماه از زمان برگزاری این انتخابات می‌گذرد هنوز نتوانسته است نتایج ابتدایی آن را اعلام کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.