آگاهان: اسلام‌آباد واشنگتن را فریب می‌دهد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۸ قوس ۱۳۹۷

برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که پاکستان به عنوان یک مانع فراراه روند صلح افغانستان مطرح است و به تعهدات این کشور نمی‌شود باور کرد.
آنان با اشاره به درخواست امریکا از پاکستان برای کمک در روند صلح افغانستان، می‌گویند که امریکا دوباره فریب اسلام‌آباد را می‌خورد. به گفتۀ آنان،

mandegar

تجربه نشان می‌دهد پاکستان در تعهدات خود برای همکاری در برقراری صلح افغانستان صادق نبوده است.
این در حالی است که هفتۀ گذشته دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا در نامه‌یی از عمران خان نخست وزیر پاکستان، خواست تا در روند صلح افغانستان کمک کند، اما اندکی پس از آن نخست وزیر پاکستان در گفت‌وگو با روزنامۀ واشنگتن پُست گفت که طالبان در این کشور پناه‌گاه ندارند.
غفور لیوال، کارشناس مسایل سیاسی و منطقه‌یی، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این موضوع می‌گوید: «همۀ جهان می‌دانند که گروه طالبان در پاکستان پناه‌گاهای امن دارند و از مهاجران فقیری که در اردوگاه‌های این کشور هستند، سرباز گیری می‌کنند. انکار عمران‌ خان از این موضوع مضحک و مسخره است».
آقای لیوال با تأکید بر این‌که گفت‌وگوهای صلح افغانستان، دارای ابعاد منطقه‌یی و فرا منطقه‌یی است، گفت: «پاکستان به عنوان یک مانع فرا‌راه گفت‌وگوهای صلح افغانستان مطرح است. بنابراین، تنها فشارهای‌ بین‌المللی و جهانی می‌تواند که پاکستان را به کمک در روند صلح افغانستان وا دارد.
به گفتۀ او، نشانه‌های از فشارهای جهانی بالای پاکستان وجود دارد، اما این فشارها زمانی نتیجه می‌دهند که اسلام‌آباد روی استراتژی خود در قبال حمایت از تروریستان تجدید نظر کند.
او گفت که بحران‌ مالی، اقتصادی، چالش‌های و خیزش‌های گروه‌های مختلف در این کشور سبب شده تا اسلام‌آباد رو استراتژی حمایت از گروه طالبان بازبینی‌ داشته باشد.
این کارشناس مسایل سیاسی و منطقه‌یی باور دارد، در صورتی که فشارها جهانی بالای پاکستان نتیجه دهد و پاکستان در سیاست خود تجدید نظر کند، یک بخش روند پیچیدۀ صلح افغانستان که مرتبط به این موضوع است، حل خواهد شد.
آقای لیوال با اشاره به نقش هند و پاکستان، در منطقه می‌گوید که امریکا می‌خواهد که توازن قدرت را میان کشورهای متخاصم منطقه به‌ویژه اسلام و دهلی را حفط کند و تلاش می‌کند تا به یک اجماع منطقه‌یی دست ‌یابند.
پاکستان چک سفید نمی‌دهد
در عین حال، هارون میرزاده آگاه سیاسی، در خواست امریکا از پاکستان برای کمک در روند صلح افغانستان را تکرار اشتباه گذشته دانسته در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: «پاکستانی‌ها چک سفید صلح را به خلیل‌زاد نخواهند سپرد».
هم‌چنان، احمدی سعیدی آگاه سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: امریکا به پاکستان به دیدۀ تردید می‌نگرد. پس از تعلیق کمک‌های نظامی واشنگتن به اسلام‌آباد، امریکا این کشور را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد. اما پس از آغاز روند گفت‌وگوهای صلح و گماشتن زلمی‌ خلیل‌زاد به عنوان نمایندۀ مذاکره کنندۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان با گروه طالبان، دوباره دست به دامن پاکستان شده است.
آقای سعیدی می‌افزاید: با آنکه امریکا کمک‌های نظامی خود به پاکستان را به حالت تعلیق در آورد، اما سیاست‌ اخیر واشنگتن نشان می‌دهد که امریکا با پاکستان ارتباط دارد.
به گفتۀ او، امریکا منافع خود را در میان کشورهای منطقه‌یی مانند، پاکستان، چین، روسیه و ایران در خطر می‌بیند و این موضوع سبب شده است که واشنگتن به اسلا آباد به عنوان یک دوست استراتژیک در منطقه باقی بماند.
هزینۀ صلح چیست؟
احمد سعیدی در ادامۀ سخنانش با روزنامۀ ماندگار ضمن اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان و تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ واشنگتن در امور صلح افغانستان، گفت: صلحی که منافع ملی افغانستان در آن تأمین باشد دست‌یافتنی نیست، اما هزینۀ صلح به قربانی، دست‌آوردهای ۱۷ اخیر تمام می‌شود.
آقای سعیدی به این باور است که نتیجه‌بخش بودن با نبودن گفت‌وگوها و سفرهای زلمی‌خلیل‌زاد به کشورهای منطقه برای صلح افغانستان به زمان نیاز دارد.
در عین حال، وزارت امور خارجه روسیه با نشر خبرنامه‌یی اعلام کرد که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان در سفر به مسکو با مقامات این وزارت در مورد همکاری‌های روسیه – امریکا برای راه‌اندازی گفت‌وگوی مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان بحث و تبادل نظر کردند.
در خبرنامه‌ آمده است که هر دوطرف در این نشست روی وضعیت کنونی افغانستان و همکاری‌های مسکو- به هدف راه‌اندازی گفت‌وگوهای مستقیم بین‌ حکومت افغانستان و طالبان بحث و تبادل نظر کردند.
این در حالی است که طارق شاه بهرامی، وزیردفاع کشور از داغ شدن میدان‌های نبرد در بخش‌های گوناگون کشور سخن می‌زند.
وزیر دفاع، هشدار می‌دهد که گروه‌های که به گفت‌وگوهای صلح تن ندهند، سرکوب خواهند شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.