محمداشرف غنی در مراسم گشایش راه‌ لاجورد: آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌کنیم

گزارشگر:پنجشنبه، 22 قوس 1397 - ۲۲ قوس ۱۳۹۷

 ماندگار: محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی امروز پنجشنبه، ۲۲ قوس در مراسم گشایش راه‌ لاجورد در ولایت هرات، گفت که افغانستان دیگر متکی به یک گذرگاه مرزی نیست و به چهارراه ترانزیتی منطقه‌ و جهان مبدل گردیده است.

236A8117-copy-1280x378محمداشرف غنی در این مراسم گفت: افغانستان چهار سال پیش به دلیل این‌که مرزهایش بسته و متکی به گذرگاه خاص بود، هشدار گرسنه ماندن را دریافت کرد بود؛ اما اکنون راه‌های متعددی برای واردات مواد خوراکی و پوشاک برای این کشور وجود دارد و از انزوا بیرون شده است.

 آقای غنی افزود که افغانستان نقطۀ وصل است، نه فصل ما خواهان ایجاد چندین راه اتصالی هستیم و تنها به راه لاجورد خلاصه نمی‌شود.

 آقای غنی خطاب به بارزگانان گفت که حالا نوبت آنها است تا سهم‌شان را در این پروژه بزرگ ادا کنند و سرمایه‌گذاری کنند.

هم‌چنان، محمد حمید طهماسی، وزیر ترابری نیز گفت: «با ارسال اولین محموله تجاری به اروپا، عملاً استفاده از راه لاجورد را آغاز می‌کنیم».

او گفت: قرار است این محموله درچارچوب سیستم «تیر» به اروپا ارسال شود. این مسیر زمان و مصارف ترانزیتی را کاهش خواهد داد.

آقای طهماسی، افزود که اولین محموله تجاری افغانستان شامل تار پنبه، کنجید و کشمکش توسط ۹ موتر باربری به اروپا منتقل می‎‌شود و در ماه‌های آینده تسهیلات و استفاده از راه لاجورد افزایش خواهد یافت.

عتیق‌الله نصرت، رییس هیأت اتاق تجارت راه‌ لاجورد را یکی از مهمترین مسیرها نامیده گفت: این مسیر می‌تواند نقش بارزی را در افزایش تجارت، انتقال اموال صادراتی افغانستان به شکل مطمین، به وقت و هزینه کم، انجام دهد.

آقای نصرت همچنان با اشاره به چالش‌های فراراه‎ این مسیر، گفت: چالش‌هایی که می‌تواند مانع تطبیق سیستم تیر واقع شود با  نصب استیکر خاص ویزه تحت سازمان ایکو، رفع نیازمندی رودپاس در اثر امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه با کشور‌های مسیر راه‌لاجورد، ارتقای سیستم اسیکودا با در نظر داشت نیازمندی‌های تطبیق تیر رفع می‌شود.

طرح راه‌ لاجورد در سال ۲۰۱۲ از طرف دولت افغانستان به منظور همکاری‌های ترانزیتی، تجارتی و ترانسپورتی میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه و به منظور کاهش موانع ترانزیتی و تجارتی و توسعه عملیات مشترک گمرکی بین این کشورها، به عنوان راه بدیل ترانزیتی برای دسترسی به بنادر دریایی ارایه گردید.

این در حالی است که پس از گشایش این مسیر، انتقال اولین محموله تحت شرایط تیر به ترکیه صورت می گیرد که شامل ۸۳ تن تار پنبه، ۲۳ تن کشمش، ۲۶ تن خستۀ تربوز و ۲٫۵ تن کُنجد می‌باشد.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.