نماینده‌گان و باشنده‌گان فاریاب خطاب به حکومت: جلـو پیش‌روی طالبـان را بگیـریـد

گزارشگر:ناجیه نوری / یکشنبه 25 قوس 1397 - ۲۴ قوس ۱۳۹۷

طالبان بیش از ۸۰ درصد خاک فاریاب را تحت کنترل خود درآورده اند.
شماری از نماینده‌گان فاریاب و باشنده‌گان این ولایت با بیان این مطلب می‌گویند که طالبان ولسوالی‌های غورماچ، کوهستان و بل‌چراغ ولایت فاریاب را به طور کامل تصرف کرده اند.
mandegarآنان در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گویند که مردم این ولسوالی‌ها از بهر حفظ جان‌شان به شهر فرار کرده و در هوا سرد بدون هیچ سرپناهی به سر می‌برند.
این درحالی‌ست که هفته گذشته سناتوران نیز از مسوولان حکومت خواسته بودند تا فاریاب را نجات دهند.
ولایت فاریاب از سه ماه به این‌سو زیر تهدید شدید امنیتی قرار دارد و با گذشت هر روز به وخامت گراییده و هر روز دامنه ناامنی‌ها دراین ولایت گسترش یافته ‌است.
فتح‌الله قیصاری نمایندۀ مردم فاریاب در مجلس در گفت‌وگو با روزنامه ماندگار می‌گوید: وضعیت امنیتی در فاریاب درد‌آور است، سه ولسوالی به طور کاملاً تحت کنترل طالبان درآمده است.
او گفت: ولسوالی‌های غورماچ، کوهستان و بل‌چراغ به طور کامل تحت تصرف طالبان و سایر ولسوالی‌ هم در حال سقوط قرار دارد. فقط مرکز شهر، مقام ولایت و قوماندانی امنیه در کنترل حکومت است.
به گفتۀ آقای قیصاری: «ولسوالی پشتون‌کوت سه قریه دارد که هر سه قریه این ولسوالی در کنترل طالبان قرار دارد و تنها مرکز این ولسوالی که در مرکز شهر میمنه قرار دارد را دولت کنترل می‌کند».
این نمایندۀ مردم فاریاب تأکید کرد: «بیشتر از ۸۰ درصد خاک ولایت فاریاب در کنترل طالبان قرار دارد. مردم به‌خاطر حفظ جان شان به شهر فرار کردند و با مشکلات فراوانی مواجه اند».
در همین حال، شماری از باشنده‌گان فاریاب در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار از وضعیت بد بی‌جاشده‌گانی که از مناطق تحت کنترل طالبان فرار کرده‌‍ اند، خبر می‌دهند.
احمد بای که پیش از این در صفوف ارتش ملی در ولایات فاریاب خدمت می‌کرد از باشنده‌گان اصلی این ولایت است، او از اثر انفجار ماینی معیوب شده است. با پیرامون وضعیت امنیتی این ولایت صحبت کردم. احمد بای می‌گوید: وضعیت بی‌جاشده‌گانی که از مناطق تحت کنترل طالبان فرار کرده اند، در این هوای سرد فاجعه‌بار است.
به گفتۀ او: بیشترین مناطق فاریاب را طالبان تصرف و مردم مجبور شده اند که خانه‌های شان را ترک کنند و اکنون در مرکز شهر در میمنه بدون هیچ امکانات و سرپناه به سر می‌برند.
احمد بای از بی‌توجهی حکومت نسبت به وضعیت امنیتی فاریاب انتقاد کرده و می‌گوید: نیروهای امنیتی به دلیل نداشتن تجهیزات مجبور می‌شوند سنگر را ترک کنند، اما حکومت نسبت به این مسأله بی‌تفاوت برخورد می‌کند.
او تأکید دارد: همین اکنون بیشترین مناطق در تصرف طالبان قرار دارد و طالبان در حال پیش‌روی هستند، اما حکومت به این مشکلات هیچ توجهی ندارد و اصلاً برایش مهم نیست که مردم این ولایت در این زمستان سرد با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند.
در همین حال، عتیق‌الله باشندۀ دیگر ولایت فاریاب در صحبت با روزنامۀ ماندگار از حکومت می‌خواهد که جلو پیش‌روی طالبان را بگیرد.
او با انتفاد از ارتش ملی می‌گوید: ما حیران هستیم که به کی شکایت کنیم. برای وزارت دفاع و حکومت حفظ امنیت مردم هیچ مهم نیست، هر روز و هر لحظه گواه پیش روی طالبان هستیم.
خواستیم دیدگاه وزارت دفاع ملی را نیز دراین زمینه داشته ‌باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر مسوولان این وزارت حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند.
این درحالی‌ست که در جلسه عمومی هفته گذشته مجلس سنا، سناتوران گفته بودند که وضعیت در فاریاب دردآور است و مخالفان مسلح دولت بر خلاف اصول دینی، اخلاقی و حقوق بشری مردم را در محاصره اقتصادی قرار داده اند.
گفتنی است که چندین قریه در منطقه سرحوض ولسوالی پشتون‌کوت و گرزیوان ولایت فاریاب از چند هفته به این طرف در محاصرۀ اقتصادی طالبان مسلح قرار گرفته اند و مخالفان مواد غذایی را هم اجازه انتقال نمی‌دهند.
گفته می‌شود که اگر وضعیت در فاریاب و جوزجان کنترل نشود، بندر آقینه که سالانه ۵۰۰ میلیون افغانی برای دولت عواید دارد هم به دست طالبان سقوط خواهد کرد و یکی از منابع مهم مالی برای این گروه خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.