طالبان و نمایندۀ ویژۀ امریکا امروز در اسلام‌آباد دیدار می‌کنند/ سناتوران: تلاش‌های خلیل‌زاد مبهم است

گزارشگر:دوشنبه 26 قوس 1397 - ۲۵ قوس ۱۳۹۷

‌پس از برگزاری نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و چین در کابل، یک منبع بلندپایه گفت که برای نخستین‌بار هیأت مذاکرۀ کنندۀ صلح حکومت وحدت ملی با طالبان دیدار می‌کند.
مسوولان در وزارت خارجۀ کشور گفته اند که اسلام‌آباد امروز میزبان نماینده‌گان حکومت افغانستان، طالبان و هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح امریکا است.
mandegarبه دنبال درخواست رسمی دونالد ترامپ، نخست ‌وزیر پاکستان زمینۀ گفت‌وگوی مستقیم طالبان و حکومت افغانستان را فراهم ساخته است.
حکومت افغانستان به تازه‌گی هیأتی را موظف به مذاکره با طالبان ساخته است. اما طالبان بارها گفته‌اند که حاضر به مذاکره و گفت‌وگو با کابل نیستند. آنان به‌جای حکومت وحدت ملی، خواهان مذاکرۀ مستقیم با احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان شده‌اند. احزاب سیاسی نیز برای گفت‌وگو با طالبان ابراز آماده‌گی کردند.
نشست طالبان و هیأت مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان در شرایطی برگزار می‌شود که سه روز پیش کابل میزبان وزرای خارجۀ چین و پاکستان بود.
وزیران خارجۀ سه کشور در نشست یک روزه، توافق کرده‌اند که مشترکاً در برابر تروریسم به گونۀ جدی مبارزه کنند.
تلاش‌های مبهم
در عین حال،‌ مجلس سناتوران می‌گویند که تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در روند صلح به ویژه مذاکرۀ او با پاکستان در مورد صلح افغانستان مبهم و نگران‌کننده است.
محمدعلم ایزدیار،‌ معاون اول مجلس سنا دیروز در نشست عمومی این مجلس گفت: «ما گاهی به شکل خوش‌بینانه و گاهی هم به شکل بدبینانه به مسألۀ مصالحه و مذاکرات صلحی که در پیش‌رو است نگاه می‌کنیم. از یک طرف امیدوار هستیم چون صلح نیاز مبرم مردم افغانستان است ولی از طرف دیگر معلومات کافی داده نمی‌شود».
آقای ایزدیار گفت که معلوم نیست که خلیل‌زاد روی کدام موارد با پاکستانی‌ها صحبت می‌کند و این واقعاً نگرانی عمدۀ مردم افغانستان است.
زلمی زابلی، دیگر عضو مجلس سنا نیز گفته است: «مردم افغانستان نمی‌دانند که آقای خلیل‌زاد چگونه صلح می‌آورد و با پاکستان به چه فیصله‌هایی رسیده است؛ توضیحات لازم در مورد ارائه نشده است».
آقای زابلی تأکید کرد در صورتی ‌که آقای خلیل‌زاد در موضوع صلح افغانستان معاملۀ خلاف میل مردم افغانستان را با پاکستان کرده باشد، مورد قبول مردم نخواهد بود و مشکل را بیشتر خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.