آیا مثبت‌اندیشی تغییر ایجاد می کند؟

گزارشگر:19 میزان 1393 - ۱۸ میزان ۱۳۹۳

بخش دوم 

mnandegar-3باورهایی که دربارۀ خود و زنده‌گی دارید، عامل به‌وجود آمدنِ افکار منفیِ شماست، در این شرایط مثبت‌اندیشی فایده‌یی ندارد. چون ممکن است حتا هنگامی که هیچ فکرِ منفی‌یی ندارید، دچار سوءظن شده و برای خلاص شدن از شر افکار منفی، انرژیِ خود را هدر دهید.
علاوه بر این، افکار و احساسات سرکوب‌شده معمولاً زمانی که انتظارش را ندارید، در رفتارتان آشکار می‌شوند. اغلب این افکار به صورتِ اضطراب و نگرانی خود را نشان می‌دهند و این در حالی است که ما از منبع این اضطراب و نگرانی‌ها بی‌اطلاع هستیم و گمان می‌کنیم بدون دلیل بروز کرده‌اند. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که سرکوب احساسات منفی، باعث بروز بیماری می‌شود.
به جای سرکوب، بهتر است وجود این افکار و احساسات را تأیید کنیم. برخی انسان‌ها هر روز جلوی آینه می‌ایستند و با صدای بلند می‌گویند «من خیلی خوب هستم. من می‌توانم. من دوست‌داشتنی هستم.» به‌ندرت پیش می‌آید که این تمرین بتواند افکار شما را تغییر دهد. دلیل آن این است که شما می‌دانید آن‌چه را در مورد خودتان بر زبان می‌آورید، صحیح نیست. وقتی با صدای بلند می‌گویید: «من خیلی خوب هستم.» با خود می‌اندیشید: «اما من می‌دانم این‌طور نیست.»
«من می‌توانم.» – «اما من می‌دانم این‌طور نیست.»
«من دوست‌داشتنی هستم.» – «اما من می‌دانم این‌طور نیست.»
روش دیگر برای این‌که بفهمید چرا گفتن جملاتِ مثبت همیشه جواب نمی‌دهد این است که از خود بپرسید: «چه کسانی جلوِ آینه می‌ایستند و جملات مثبت را تکرار می‌کنند؟» کسانی که واقعاً به این جملات باور داشته باشند، هرگز آن‌ها را بر زبان نمی‌آورند. در واقع کسانی که جملاتِ مثبت را درباره خودشان به کار می‌برند، می‌خواهند از افکار منفی فرار کنند.

چه‌گونه می‌توان افکار منفی را از بین برد؟
بنابراین اگر تفکر مثبت جواب نمی‌دهد، پس راه‌حل چیست؟ همان‌طور که دیدیم، باورهای منفیِ ما تقریباً تمام افکار منفیِ ما را به وجود می‌آورند. یک باور در واقع همان چیزی است که ما احساس می‌کنیم واقعیت دارد. تا زمانی که ما احساس می‌کنیم: «من خیلی خوب نیستم، من از عهدۀ کارهایم برنمی‌آیم، من دوست‌داشتنی نیستم» این جملات واقعاً در مورد ما صحیح‌اند. و ما بر مبنای آن‌ها زنده‌گی می‌کنیم. این باورهای ما هستند که به ما می‌گویند چه‌گونه احساس کنیم، چه‌گونه زنده‌گی کنیم و چه‌گونه بفهمیم.
تنها راه مؤثر برای از بین بردن افکار و باورهای منفی این است که باورهای زنده‌گی خودمان را تغییر دهیم، نه این‌که سعی کنیم بر افکار منفی سرپوش بگذاریم و یا وانمود کنیم افکار منفی از بین رفته‌اند.
فرایند باور لفکو(LBP) ، برای تغییر دادنِ باورهای منفی مفید می‌باشد. با انجام این فرایند می‌توانید تعدادی از باورهای منفی زنده‌گیِ خود را کنار بگذارید. برای این کار لازم است ابتدا باور منفی زنده‌گیِ خود را شناسایی نمایید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.