وزارت امور زنان: سه زن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند بود

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 28 قوس 1397 - ۲۷ قوس ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت امور زنان از نامزدی سه زن به عنوان رییس‌جمهور و معاونین ریاست‌جمهوری در انتخابات پیش‌رو خبر می‌دهند.
این مسوولان می‌گویند، وزارت امور زنان اعلام می‌دارد که آنان از هیچ نوع حمایت و همکاری با این زنان نامزد، دریغ نخواهد کرد.
mandegarنبیله مصلح معین وزارت امور زنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «براساس معلومات ما سه زن به عنوان معاون و نامزد ریاست‌جمهوری در این دور به میدان رقابت می‌روند».
معین وزارت امور زنان اما ابراز امیدواری کرد که تا آغاز روند ثبت نام نامزدان ریاست‌جمهوری، این بانوان نامزد انصراف ندهند.
بانو مصلح گفت: «سال‌هایی که مسعوده جلال و حبیبه سرابی نامزد شدند، حضور زنان در میدان سیاست کمرنگ بود، اما اکنون وضعیت بهتر شده و شرایط خوب‌تری برای سهم بیشتر زنان در انتخابات فراهم است، اما شرط اساسی حمایت قوی سیاسی، مردمی، داشتن برنامه و پشت کار و تلاش می‌باشد».
معاون مالی و اداری وزارت امور زنان در ادامۀ این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری کار ساده نیست و بدون شک در کنار این‌که به حمایت سیاسی و مردمی نیاز است، از لحاظ اقتصادی نامزد باید وضعیت بهتری داشته باشد.
او همچنان گفت: تجارب گذشته نشان داد، زنانی که به عنوان رییس‌جمهور نامزد بودند یا رأی نگرفتند و یا هم رأی‌شان بسیار ناچیز بود. بنابراین، برای رفتن به میدان مبارزه، به حمایت قوی سیاسی و مردمی نیاز است و برای اعتماد مردم هم به زمان نیاز است.
بااین حال، لطیفه سلطانی مسوول بخش تنظیم برنامه‌های حمایت و انکشاف حقوق زنان در کمیسیون حقوق بشر به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «امیدواریم در انتخابات پیش‌رو زنان تنها کسانی نباشند که به عنوان رأی دهنده به پای صندوق‌های رأی بروند، بل به صورت آزادانه و با اراده، خود را به عنوان نامزد معرفی کنند».
بانو سلطانی تأکید کرد، مطابق قانون اساسی و قانون انتخابات یک زن واجد شرایط هم حق دارد که خود را کاندیدا کند و هم حق دارد در انتخابات شرکت کرده و رأی بدهد.
اما او به این باور است که مشکلات ناامنی، عرف و عادات، مشکلات سیاسی، اقتصادی و… سبب شده تا زنان کمتر جرأت کنند که به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری به میدان بروند.
او تاکید کرد: «در شهرهای پُرجمعیت مشکلات زنان کمتر است، اما در شهرهای دور افتاده، زنان سهمی مانند مردان ندارند و حتا زنان در مناطق دور افتاده اجازۀ رأی دادن هم ندارند».
این عضو کمیسیون حقوق بشر، مشکلات اقتصادی را بخش اساسی عدم شرکت زنان به عنوان نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرده گفت: «عدم استقلالیت مالی زنان سبب شده تا آنان نتوانند مانند مردان کمپاین کنند».
بانو سلطانی افزود: «مسألۀ مهم ناامنی است، در شرایط ناامن افغانستان بسیار بعید به نظر می‌رسد که زنان بتواند مانند مردان به مناطق دور افتاده بروند و کمپاین کنند و با مردم صحبت‌های داشته‌ باشند».
او دلیل دیگر سهم نداشتن زنان در انتخابات را نبود ارادۀ سیاسی عنوان کرده گفت: «هنوز اراده‌یی برای شریک ساختن زنان در ساختار سیاسی قدرت وجود ندارد و حتا در ولایات امن، زنان پست‌های کلیدی را در اختیار ندارند چه رسد به نامزدی ریاست‌جمهوری».
او تأکید کرد: برابری جنسیتی زمانی در افغانستان تأمین خواهد شد که عدالت جنسیتی وجود داشته ‌باشد و برای تامین این عدالت به زمان بیشتری نیاز داریم.
در عین حال، نقیب‌الله عظیمی مشاور وزارت حج و اوقاف در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «در مورد شرکت و سهم‌گیری زنان در انتخابات و این‌که یک زن حق نامزد شدن به عنوان رییس‌جمهور را از دیدگاه اسلام دارد یا خیر، بین علما اختلاف نظر وجود دارد».
او می‌گوید: اکثریت علما به این باور هستند که زنان حق نامزد شدن در پست ریاست‌جمهوری را ندارند و استدلال آنان این آیه مبارکه است {ترجمه: مردان زنان را مدیریت می‌کنند} که در آن تذکره یافته، مدیریت از آن مردان است.
او تأکید کرد: براساس همین آیۀ مبارکه باور برخی‌ها این است که حق مدیریت و زعامت باید برای مردان محفوظ باشد و این نظریه را بیشتر فقها تأیید می‌کنند.
مولوی نقیب‌الله می‌افزاید: باور علمای معاصر این است که شرکت زنان در نظام دموکراتیک به عنوان رییس‌جمهور هیچ مشکلی ندارد، ولی این مسأله کمتر مورد تأیید علما قرار گرفته است.
این مشاور وزارت حج گفت: تأکید علما به عنوان رییس‌جمهور است، اما علما در مور این‌که زنان به عنوان معاون و یا سایر پست‌های مهم سیاسی دولت گماشته شوند، هیچ اشکالی وجود ندارد و زنان می‌توانند به عنوان معاون یکی از نامزدان ریاست‌جمهوری به رقابت بروند.
این درحالی‌ است که تا سه روز دیگر گواه آغاز ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۸ خواهیم بود.
براساس تقویم اعلام شده توسط کمیسیون انتخابات، ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از اول جدی آغاز می‌شود و ۱۲ روز ادامه خواهد داشت.
فهرست ابتدایی نامزدان در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیده‌گی به شکایات به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد. این نامزدان برای دو ماه از تاریخ ۲۸ دلو تا ۲۸ حمل برای مبارزات انتخاباتی فرصت دارند و به تاریخ ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.