وزیر مالیۀ رژیم طالبان: حضور عربستان در مذاکرات صلح تعیین کننده است

گزارشگر:یک شنبه 2 جدی 1397 - ۰۱ جدی ۱۳۹۷

عرب‌نیوز، طاهر محمد
برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار

mandegarوزیر مالیه طالبان می‌گوید که گفت‌وگوهای دو روزه‌یی صلح امارات به دلیل حضور عربستان سعودی اهمیت خاص دارد. عربستان به دلیل شناختی که از گروه طالبان و امریکا دارد می‌تواند نقش کلیدی را در روند مذاکرات صلح بازی کند.
ملا آغا جان معتصم، وزیر مالیۀ رژیم طالبان از سال ۱۹۹۶ – ۲۰۰۱ به عرب نیوز گفته که گروه طالبان احترام خاص به رهبران و حکومت عربستان سعودی دارند.
او گفته است که نقش عربستان سعودی برای پیروزی این گفت‌وگوهای کلیدی و تعیین کننده است.
این سخنان او در حالی اظهار می‌شود که گروه طالبان در صحبت‌های دو روزه با نمایندۀ امریکا روی خروج نظامیان امریکا از افغانستان تأکید کردند.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان، روز چهارشنبه گفت که مذاکرات بعدی با نماینده‌گان از افغانستان و جامعۀ بین‎المللی صورت خواهد گرفت.
زلمی خلیل‌زاد روز چهارشنبه پس از یک توقف کوتاه در اسلام‌آباد، با محمداشرف غنی رییس حکومت و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیدار کرد. در این گفت‌وگو روی جزییات نشست ابوظبی و گام‌های بعدی برای نزدیک شدن به گفت‌وگوهای «بین‌الافغانی» بحث و تبادل نظر کردند.
آقای خلیل‌زاد، در دیدار با نماینده‌گان جامعۀ مدنی، احزاب سیاسی و برخی‌ طرف‌های دیگر که نا وقت پنجشنبه دیدار داشت، این موضوع را در میان گذاشت.
آقای معتصم که یکی از افراد نزدیک و قابل اعتماد رهبر پیشین گروه طالبان – ملاعمر- بود، می‌گوید که نشست امارات به دلیل اینکه حمایت عربستان سعودی، پاکستان و امارات از این روند مهم و نقش پاکستان را در این روند حیاتی است.
او در پاسخ به این پرسش که چرا طالبان با امریکا به توافق نمی‌رسند؟ گفت: متأسفانه در این مورد چیزی گفته نمی‌توانم؛ اما او گفت که با گذشت زمان همه چیز روشن خواهد شد.
رهایی زندانیان طالبان، به رسمت شناختن دفتر سیاسی این گروه، حذف نام سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و توقف حملات هوایی و بازرسی‌های‌ شبانه از خواست‌های نماینده‌گان گروه طالبان بود.
او گفت که اعتمادسازی میان گروه مذاکره کننده و نزدیک شدن به گفت‌وگوهای مستقیم کمک می‌کند و طالبان نیز به مورد چراغ سبز نشان خواهند داد.
او گفت: اعتمادی سازی و آتش‌بس از موضوعات کلیدی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت و در گام بعدی روی انتخابات مذاکره خواهد شد.
او در رابطه به این‌که دلیل صحبت نکردن گروه طالبان با نماینده‌گان دولت افغانستان که در آنجا [امارات] حضور داشتند چه بود است؟ گفت که هم امریکا و طالبان می‌خواهند که دولت افغانستان بعدتر وارد این گفت‌وگوها شود.
آقای معتصم گفت که برخی از سران طالبان موضوعات، مانند خروج نیروهای امریکایی، توقف حملات هوایی و حذف نام سران این گروه را از فهرست سیاه پیشنهاد کرده‌ و منتظر پاسخ امریکا هستند.
وزیر مالیه رژیم طالبان که در سال ۲۰۰۱ در کراچی پاکستان مورد حمله قرار گرفت و به ترکیه اقامت گزین شد، می‌گوید: امریکا از گروه طالبان خواسته است که از خشونت دست بکشند، از حمله به اماکن عامه خودداری کنند و گروگان‌های بیرونی و داخلی که در نزدشان اسیر است را آزاد سازند.
قابل یاد آوری است که در نشست‌های مختلف که در قطر و امارات برگزار شد، برخی سران مهم گروه طالبان مانند، ملا فضل مسوول نظامی و ملا خیرالله خیرخواه، وزیر داخله رژیم طالبان حضور داشتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.