«فقط چهل درصد آرای کابل شمارش شده است»/ معترضان: کمیسیون انتخابات به اشارۀ ارگ کار می‌کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۵ جدی ۱۳۹۷

یک منبع آگاه در کمیسیون انتخابات به روزنامه ماندگار می‌گوید که تنها ۴۰ درصد آرای کابل شمارش شده و سرنوشت بقیه آرا تا هنوز مشخص نیست.
این منبع که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌گوید که به حکم محمداشرف غنی، بیش از ۶۰ درصد آرای کابل تا هنوز شمارش نشده است.
همزمان با این، جریان‌های سیاسی و نامزدان انتخابات پارلمانی می‌گویند که کمیسیون انتخابات «مستقل نیست» و به «اشارۀ ارگ» کار می‌کند.
mandegarمحمدموسی فریور، نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان از ولایت کابل به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تمامی نامزدان کابل «جداً» از اعلام نشدن نتایج ابتدایی آرای کابل نگران هستند و انتظار دارند که هرچه زودتر این نتایج اعلام شود.
آقای فریور می‌گوید که برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی برای کابل و یا تمام ولایات ناممکن است. او می‌افزاید که نه حکومت توان مالی دارد و نه نهادهای کمک کننده حاضر به تمویل چنین انتخاباتی است.
این استاد دانشگاه بیان می‌دارد که اگر انتظار مردم و نامزدان کابل طولانی شود، اعتبار و حیثیت مدیران کمیسیون انتخابات صدمه دیده و وضعیت شان بدتر خواهد شد. او اضافه کرد: «انتخابات یک روند ملی است و گروگان‌گیری این روند ملی، مستقل بودن کمیسیون انتخابات را زیر پرسش برده و دخالت حکومت را بیش از پیش آشکار می‌سازد».
موسی فریور بیان می‌دارد که اگر نتایج کابل باطل اعلام شود، این اقدام محدود به کابل نخواهد ماند و خواست جریان‌های سیاسی که انتخابات مجلس نماینده‌گان از تمامی ولایت از نو برگزار شود، عملی خواهد شد.
به گفتۀ آقای فریور: مسألۀ مهم‌تر این‌که اگر انتخابات مجلس نماینده‌گان، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و ریاست جموری در ۳۱ حمل برگزار شود، در این صورت همه می‌دانند که این کمیسیون توان برگزاری چهار انتخابات همزمان را ندارد، پس به تعویق افتادن انتخابات کابل، ناممکن است.
در همین حال، فضل‌الرحمان اوریا، سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید که کمیسیون انتخابات «مستقل نیست»، توسط ارگ ریاست جمهوری اداره می‌شود و فقط نامزدانی گوش به فرمان ارگ را برنده اعلام خواهد کرد.
آقای اوریا می‌افزاید که کمیسیون انتخابات در «تبانی با ارگ»، تلاش دارد نامزدانی را که مخالف برنامه‌های حکومت هستند، ناکام اعلام کند و در عوض، نامزدان مورد تایید خودشان را برنده اعلام کنند.
سخنگوی ایتلاف بزرگ ملی افغانستان، دلیل اعلام نشدن نتایج کابل را «ترس و هراس» حکومت و کمیسیون از اعتراضات مردم عنوان می‌کند و تأکید دارد که کمیسیون دنبال زمان مناسب برای اعلام نتایج کابل است.
او گفت: «کارکردهای کمیسیون که تاکنون انجام داده، مملو از تقلب و تخلف است و مورد تایید ما نیست، زمانی که نتایج ابتدایی انتخابات کابل اعلام شود، احزاب و ایتلاف‌های سیاسی تصمیم خود را اعلام خواهند کرد».
اوریا در خصوص این‌که اگر انتخابات کابل به دور دو برود و انتخابات ریاست‌جمهوری، شورای ولایتی و انتخابات کابل و غزنی هم‌زمان برگزار شود، آیا کمیسیون توان برگزاری چند انتخابات را همزمان خواهد داشت، گفت: برگزاری انتخاباتی با اعضای فعلی کمیسیون انتخابات امکان‌پذیر نیست.
او تأکید اضافه کرد: ما باید با کمیسیون آزاد، مستقل و با ظرفیت و یک کمیسیونی که مورد اعتماد مردم و جریان‌های سیاسی باشد، به طرف انتخابات آینده برویم.
بااین حال، مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان (مجما) نیز با پخش اعلامیه‌یی اعلام کرده اند که باطل ساختن آرای انتخابات کابل یا سایر ولایت‌ها «معقول» نیست، مگر این‌که شفافیت و عادلانه بودن انتخابات کابل قانوناً تأمین شده باشد.
در بخشی از اعلامیۀ مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان آمده است: در صورت عدم امکان دستیابی به تفکیک آرا پاک و ناپاک، اعلام باطل آرای نتایج انتخاباتی به صورت قسمی یا کلی، یکی از گزینه‌های بد، اما ممکن در شرایط موجود است. رأی کمیسیون شکایات انتخاباتی در این مورد نهایی است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخیراً برخی از کمیشنران کمیسیون انتخابات از احتمال به تعویق افتیدن انتخابات ریاست جمهوری خبر داده اند. از سوی هم، کمیسیون انتخابات با پخش خبرنامه‌یی گفته است که در این مورد در هفتۀ آینده کنفرانسی را برگزار می‌کنند و با اقشار مختلف جامعه رأی‌زنی انجام می‌دهند.
در عین حال، دو روز پیش، میرزا محمد حق‌پرست، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار گفته بود که بیش از ۵۰ درصد آرای کابل شمارش شده و تلاش‌ها جریان دارد تا این کار نهایی و هرچه زوتر فهرست ابتدایی حوزۀ انتخاباتی کابل اعلام شود.
گفتنی است که بربنیاد جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، اول جدی سال روان، روند نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و گفته شده بود که تا ۱۴ روز ادامه خواهد یافت.
براساس جدول زمان‌بندی کمیسیون انتخابات، فهرست ابتدایی نامزدان در ۱۸ جدی و فهرست نهایی پس از رسیده‌گی به شکایات به تاریخ ۵ حوت منتشر خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.