هم‌صدایی هیبت‌الله و شاه‌محمود: طالبان یک هفته خشونت را کاهش می‌دهند «اولویت حکومت وحدت ملی آتش‌بس است»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۷ جدی ۱۳۹۸

به روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، رسانه‌ها گزارش دادند که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان برای امضای توافق صلح با امریکا، به نمایندۀ این کشور در امور صلح افغانستان، تعهدِ کاهش خشونت داده‌اند. بربنیاد این گزارش، طالبان به کاهش بیش از یک هفته‌یی خشونت در افغانستان موافقت کرده‌اند، اما مشروط به این‌که نمایندۀ امریکا در این مدت توافق‌نامۀشان را با این گروه امضا کنند.
mandegarدر عین حال، وزیر امور خارجۀ پاکستان نیز روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، ۲۶ جدی در یک پیام ویدئویی گفت که افغانستان و پاکستان به ثبات نیاز دارند و پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است، زیرا به گفتۀ او: «طالبان نشان می‌دهند که برای کاهش خشونت آماده هستند».
شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ پاکستان در این پیام افزوده است که مذاکرات میان امریکا و طالبان ادامه یافته و پاکستان خواهان پیشرفت به سمت صلح است، زیرا هر دو کشور به صلح نیاز دارند. به گفتۀ آقای قریشی: پاکستان نقش خود را بازی کرده و امیدوار است کُل منطقه به دنبال صلح باشد.
با این حال، حکومت افغانستان هم گفته است که صلح، «اولویت» و «نقطۀ عطف» حکومت و مردم افغانستان است و مذاکرات مستقیم و آتش‌بس، یگانه اقدامات معنادار در پروسۀ صلح می‌باشد. محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی شام روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در دیدار با نیلس آنین، وزیر دولت در امور خارجۀ جمهوری فدرال آلمان گفته است که برنامۀ صلح حکومت افغانستان، «برنامۀ ملی» و «همه‌جانبه» است.
ارگ با نشر خبرنامه‌یی آورده است که آقای غنی در این دیدار افزوده است که تمام اقشار جامعۀ افغانستان به شمول علما، زنان و جوانان، برای یک صلح «پایدار و باعزت و ختم جنگ»، اجماع دارند. در خبرنامه به نقل از آقای غنی آمده است که پروسۀ صلح به رهبری دولت افغانستان مهم است. آقای غنی گفته: «صلح اولویت و نقطۀ عطف دولت و ملت افغانستان است و دیالوگ و مذاکرات مستقیم و آتش‌بس یگانه اقدامات معنادار در پروسۀ صلح می‌باشد».
محمداشرف غنی در این دیدار پرداختن به پناهگاه‌های امن، قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی، مواد مخدر و اقتصاد جرمی را شاخص‌های دیگر رسیده به صلح در افغانستان خواند که به باور او، زمینه را برای صلح در افغانستان فراهم می‌سازد. آقای غنی مدعی شده که حکومت برای اجماع منطقه‌یی و هماهنگ با کشورهای منطقه کار می‌کند.
وزیر دولت در امور خارجۀ جمهوری فدرال آلمان هم به آقای غنی گفته است که آلمان می‌خواهد در جریان وضعیت افغانستان، پروسۀ صلح و سایر انکشافات قرار گیرد و تعهدات کشورشان را جهت کمک و همکاری به افغانستان تجدید کند.
همزمان بااین، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت در نشستی در هندوستان گفته است که صلح در کنترل «دشمنان مردم افغانستان» نیست. آقای محب در سخنرانی‌اش در نشست «رایزنا ۲۰۲۰» افزوده که طالبان در پروسۀ صلح جدی نیستند. به گفتۀ مشاور امنیت ملی کشور، «آتش‌بس، تسریع‌کننده صلح پایدار در افغانستان خواهد بود.
آقای محب گفته است که تلاش‌های حکومت برای رسیدن به صلح ادامه دارد و در این زمینه باید همکاری و پشتیبانی همسایه‌ها و شرکای افغانستان نیز وجود داشته باشد. او بیان کرده که در شرایط دشوار افغانستان، برای جامعه جهانی و افغانستان فرصت کمیاب برای اقدام مشترک پیش آمده و تلاش حکومت از بهر صلح برای منطقه و جهان سودمند است.
پیش از این، سرور دانش، معاون دوم حکومت وحدت ملی گفته بود که صلح بدون اعلام آتش‌بس عمومی و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با محوریت حکومت، ممکن نخواهد بود. آقای دانش گفته است: اعتمادسازی برای صلح و اظهار نیت صادقانه طرف مقابل برای صلح یک ضرورت اساسی است.
«آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به مالکیت مردم افغانستان با محوریت حکومت» و «اعلام آتش‌بس عمومی و سرتاسری» را آقای دانش، ضرورت‌های جدی برای اعتمادسازی و نکتۀ بزرگ و کلیدی برای موفقیت پروسه صلح عنوان کرده بود. او تأکید کرده بود که بدون در نظر داشت این اصول، «نه اعتمادی به وجود می‌آید و نه برای یک صلح پایدار می‌توان امیدی داشت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.