ترفندهای کمیسیون برای تعویق انتخابات

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 10 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

یک منبع آگاه از کمیسیون انتخابات به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که رهبری کمیسیون انتخابات «زیر فشار حکومت» تصمیم دارند در یک روند فرسایشی انتخابات ریاست‌جمهوری را به تعویق بیندازند.
این منبع که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، می‌افزاید که کمیسیون انتخابات می‌خواهد با ترفندِ «به تعویق انداختندِ روند نام‌نویسی»، «نبود بودجه» و «حمایت نکردن جامعۀ جهانی»، انتخابات ریاست‌جمهوری را به تعویق بیندازد.
mandegarمنبع می‌گوید که ارگ ریاست حکومت وحدت ملی به کمیسیون وظیفه سپرده است تا انتخابات را به گونه‌یی به تعویق بیندازد که مردم و قشر سیاسی افغانستان، به غیرقانونی بودنِ ادامۀ حکومت وحدت ملی پس از اول جوزای سال ۱۳۹۸ پی نبرند و یا این موضوع زیر سایۀ چگونه‌گی برگزاری انتخابات قرار گیرد.
به گفتۀ منبع، محمداشرف غنی به شدت طرف‌دارِ تعویق برگزاری انتخابات ریاست‌‌جمهوری است و این را تمام کمیشنران کمیسیون انتخابات می‌دانند، اما کسی «جرأت» رسانه‌یی ساختن آن را ندارد.
این در حالی است که پیش از این، دو کمیشنر کمیسیون انتخابات نیز از احتمال تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری نیز سخن گفته اند. ملیحه حسن و رفیع‌الله بیدار گفته اند که هدفِ به تأخیر انداختن انتخابات، «آوردن اصلاحات و بهتر شدن امور انتخاباتی است که به کار و زمان بیشتری نیاز دارد».
گفتنی است که ۹ روز از روند نام‌نویسی نامزدانِ ریاست‌جمهورى گذشته است، اما تا کنون هیچ‌کسى برای اشتراک در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نام‌نویسی نکرده است. معاون سخنگوى کمیسیىون انتخابات هم مى‌گوید که نزدیک به ۶٠ تن بسته‌های معلوماتى نامزد شدن در انتخابات را به دست آورده اند.
بازشماری ۱۱۳ محل رأی‌دهی کابل
از سوی هم، یک منبع دیگر در کمیسیون انتخابات می‌گوید که مسوولان این کمیسیون در نظر دارند، ۱۱۳ محل رأی‌دهی ولایت کابل را بازشماری کنند. این منبع همچنان می‌گوید که جامعۀ جهانی گفته است تا زمانی که کمینشران کمیسیون انتخابات تغییر نکنند، به روند انتخابات افغانستان کمک نمی‌کند. منبع می‌افزاید که مسوولان کمیسیون روی تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری نیز کار دارند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پیش از این، برخی از معاونان سخنگوی کمیسیون انتخابات در چند نوبت مصاحبه با روزنامۀ ماندگار گفته بودند که شمارش و بازشماری آرای ولایت کابل تکمیل شده و به‌زودی اعلام می‌شود، اما تا کنون که نزدیک به سه هفته می‌شود، از اعلام نتایج ابتدایی آرای ولایت کابل خبر نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.