توزیع شناس‌نامۀ الکترونیک -‌زودی شروع می‌شود

گزارشگر:چهار شنبه 12 قوس 1393 - ۱۱ قوس ۱۳۹۳

اداره توزیع شناسنامه الکترونیک افغانستان گفته که با تصویب قانون ثبت احوال، همه موانع از راه توزیع این شناسنامه برداشته شده و به زودی توزیع آن آغاز می‌شود.
نصیراحمد امین، رییس عملیاتی این اداره به بی‌بی‌سی گفته که همه کارها از قبل انجام شده و این اداره منتظر تصویب قانون جنجالی ثبت احوال بود که دو روز پیش از سوی اشرف غنی رییس جمهوری کشور امضا شد.mnandegar-3
آقای امین گفت که با بازگشت آقای غنی از کنفرانس لندن، توزیع شناسنامه‌های الکترونیک عملاً شروع و نخستین شناسنامه در مراسمی به رییس جمهوری داده می‌شود.
او افزود که ابتدا ۱۰ مرکز توزیع شناسنامه در کابل تشکیل می‌شود که روزانه به ۱۲ تا ۱۶ هزار نفر شناسنامه جدید خواهد داد و مناطق دیگر کشور به تدریج تحت پوشش این برنامه قرار خواهد گرفت که این روند شش تا هفت سال را در بر می‌گیرد.
شناسنامه الکترونیک به صورت کارت شبیه کارت بانکها و کارت شناسایی ادارات مختلف تهیه شده که یک چِپ کوچک الکترونیک هم در عقب آن کار گذاشته شده که اطلاعات صاحب شناسنامه در آن ذخیره می‌شود.
در صفحه جلو شناسنامه علاوه بر عکس صاحب شناسنامه و عنوان «جمهوری اسلامی افغانستان»، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، محل سکونت و تاریخ تولد او به دو زبان فارسی و پشتو درج شده، ولی در کارت حافظه آن اطلاعات بیشتری درج می شود که شامل ۳۵ نوع داده می‌شود.
جنجالی‌ترین بخش اطلاعات قابل درج در این شناسنامه یا کارت حافظه آن، مربوط به قومیت شهروندان می‌شد که بحث طولانی و پرتنشی را در پارلمان کشور به دنبال داشت.
عده‌یی معتقد بودند که در برابر واژه قومیت صاحب شناسنامه اسم قومیتش درج شود، اما مخالفان آن می‌گفتند که از درج نام قومیت او خودداری شود و تنها ذکر واژه «افغان» به عنوان «ملت» او کافی است، در حالی که طرفداران درج اسم قومیت شهروندان با این نظر مخالفت کردند.
در نهایت این جنجال‌ها با این فیصله به پایان رسید که بر روی شناسنامه نه ملیت شهروندان و نه قومیت آنها درج شود، بلکه در کارت حافظه آن که به جز توسط دستگاه مخصوص قابل خواندن نیست، اطلاعاتی شامل اسم قومیت آنها درج شود.
در سالهای اخیر همواره بر این موضوع تاکید شده که با توزیع این شناسنامه‌ها می‌توان بر حل بسیاری از مشکلات فایق آمد، از جمله جعل هویت و تقلب در انتخابات.
منتقدان نظام انتخاباتی افغانستان همواره گفته‌اند که توزیع شناسنامه‌های الکترونیک به بهبود کارآمدی این نظام کمک می‌کند و با آن می‌توان از رای دادن مکرر رای‌دهندگان جلوگیری کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.