نیکلسون: تا ریشـه‌کن کـردن تروریستـان در افغانستـان می‌مانیـم

گزارشگر:دو شنبه 6 سنبله 1396 - ۰۵ سنبله ۱۳۹۶

ماندگار: فرمانده کُل نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید، طالبان مسلح تا دوسال آینده از تمامی مناطق زیر کنترل‌شان در افغانستان بیرون رانده می‌شوند.
جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در تازه‌ترین اظهاراتش بار دیگر تأکید کرده است که گروه طالبان چاره‌یی جز حاضر شدن به پای میز مذاکره ندارد.
آقای نیکلسون افزوده است که روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید زیر رهبری دولت افغانستان باشد و در آن ارزش‌های حقوق بشری و قانون اساسی افغانستان حفظ گردد.
نیکلسون گفته است که نیروهای بین‌المللی تا زمان ریشه‌کن کردن تروریستان در افغانستان حضور خواهند داشت؛ زیرا به گفته او، در راهبرد جدید امریکا جدول زمانی برای این نیروها مشخص نشده است.mandegar-3
جان نیکلسون هفتۀ گذشته نیز در یک نشست خبری در کابل گفته بود که طالبان چاره‌یی جز تسلیم شدن به دولت افغانستان ندارد و نیروهای حمایت قاطع مشوره‌دهی، آموزش و حمایت هوایی خود را از نیروهای امیتی افغانستان در مبارزه با این گروه تشدید می‌کنند.
او در مورد داعش گفته بود که این گروه در شرق افغانستان با ضربات محکم نیروهای بین‌المللی نابود شده و تعداد اندک‌شان در نقاط دیگر افغانستان متواری شده اند که هرازگاهی با حمله بر مساجد و حضور خود را به نمایش می‌گذارند.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا صبح دوشبنه به وقت کابل، راهبرد جدید خود را در قبال افغانستان اعلام کرد و گفت که نیروهای امریکایی تا زمان نابودی هراس افگنی در افغانستان باقی خواهند ماند و حضور این نیروها را بسته به شرایط اعلام کرد.
مطابق راهبرد جدید امریکا، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان افزایش می یابد و نیز اختیارات بیشتر عملیاتی به آنان داده شده است.
آغاز روند اعزام سرباز به افغانستان
در عین حال، شبکۀ تلویزیونی امریکایی «WIS» گزارش داده است که روند اعزام ۱۹۰ سرباز امریکایی به افغانستان آغاز شده است.
این شبکه گزارش داده است که این نظامیان شامل مردان و زنانی هستند که عضویت «گارد ملی» ایالات کارولینای جنوبی این کشور را داشته و گزینش آنان برای مأموریت از یک سال پیش صورت گرفته بود.
با این حال، در گزارش مشخص نشده است که روند اعزام این ۱۹۰ نظامی چه مدتی را در بر خواهد گرفت.
برایان پیپکین، یکی از مقام‌های نظامی امریکا در مراسم اعزام این نیروها گفته است: “کار ما هرگز آسان نخواهد بود، به ویژه زمانی که شما در مقابل مسایلی روبه‌رو می‌شوید که ما در افغانستان انجام می‌دهیم. رفتن به افغانستان یک وظیفۀ بسیار دشوار خواهد بود”.
در گزارش از قول اندی گوزا، یک افسر این گروه نظامی که به افغانستان فرستاده می‌شود، آمده است: طوری که شما می‌دانید، مقام‌های امریکا نیروهای تازه‌نفس به این کشور ارسال می‌کند که با افزایش این نیروها نیاز به حمایت هوایی نیز افزایش می‌یابد”.
بریتانیا سرباز می‌فرستند
در سویی دیگر، مقام‌های بریتانیایی پس از درخواست رییس‌جمهور امریکا از کشورهای عضو ناتو مبنی بر اعزام سربازان بیشتر به افغانستان، اعلام کرده اند که این کشور شمار سربازانش را در افغانستان افزایش می‌دهد.
روزنامۀ «ساندی تایمزِ» بریتانیا در شمارۀ دیروز خود گزارش داده است که این کشور تصمیم دارد تا شمار نیروهای ویژه‌ی‌اش در افغانستان را افزایش دهد.
هرچند در گزارش از شمار این نیروها یاد نشده، اما تأکید شده است که انگلستان می‌خواهد افزایش قابل توجهی را در اعزام سربازان تازه‌نفس کشورش به افغانستان روی دست گیرد.
به گفتۀ مقام‌های بریتانیایی، این تصمیم به دستور ترزامی، نخست‌وزیر این کشور پس از درخواست امریکا مبنی بر افزایش سربازان بیشتر به افغانستان، گرفته شده است.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا پس از اعلام استراتژی کشورش در مورد افغانستان، از کشورهای هم‌پیمان ناتو خواست تا سربازان بیشتر به افغانستان اعزام کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.