عبور طالبان از مرز و تنش کابل – اسلام‌آباد

- ۰۴ سنبله ۱۳۹۱

حملات برون‌مرزی طالبان پاکستان درست در زمانی که دو کشور افغانستان و پاکستان با انجام اقدامات مشترک به منظور دستیابی به موفقیت در اقدامات سازش و صلح فوری در افغانستان توافق کرده‌اند، تنش‌ها میان اسلام آباد و کابل را افزایش داده است.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، براساس گزارش مقام‌های پاکستانی، شبه نظامیان طالبان پاکستان که طی سه سال گذشته عملیات خصمانه خود را علیه مناطق قبیله‌‌نشین این کشور انجام داده‌اند هم اکنون در مناطق مرزی و دوردست در داخل خاک افغانستان پایگاه‌هایی ایجاد کرده و دایما حملاتی را علیه پست‌های مرزی و روستاها در پاکستان ترتیب می‌دهند.
این در حالیست که کابل چنین ادعایی را رد کرده و بر این موضوع تاکید دارد که نیروهای پاکستانی هر روز راکت‌هایی را به داخل قلمرو افغانستان پرتاب می‌کنند به طوری که این حملات تلفاتی در داخل خاک این کشور برجای گذاشته و باعث بی‌خانمانی صدها خانواده شده است. در مقابل هم، ارتش پاکستان با رد چنین اتهاماتی اعلام کرده که نیروهای ارتش تنها شبه نظامیان را مورد حملات قرار می‌دهند.
تنش‌ها میان دو کشور زمانی شدت گرفت که حمله خونباری در یکی از پست‌های مرزی پاکستان در ناحیه «دیر بالا» واقع در شمال غرب اواخر ماه جون سال جاری میلادی رخ داد. در این حمله، شبه نظامیان طالبان پاکستان شش سرباز پاکستانی را کشته و ۱۷ تن دیگر را ربودند و بعدا اجساد سربریده این سربازان در داخل خاک افغانستان یافت شد.
فیلم ویدیویی این قتل‌عام در رسانه‌ها و همچنین وب‌سایت‌ها پخش شد. طالبان پاکستان در دره «سوات» مسوولیت این حمله را پذیرفته است.
زمانی که نیروهای پاکستانی حملات متقابلی را علیه این شبه نظامیان انجام دادند، مقام‌های افغان اعلام کردند که راکت‌های ارتش پاکستان ولایت کُنر در افغانستان را هدف قرار داده‌اند. کابل اعلام کرد که در جریان این حمله دست‌کم چهار تن کشته شدند.
هفته گذشته نیز دولت افغانستان سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد تا اعتراض خود را در رابطه با این حمله به وی اعلام کند.
یکی از سخنگویان دفتر ریاست جمهوری افغانستان پیشتر هشدار داده بود در صورتیکه اقدامات دیپلماتیک برای حل این مساله به شکست منتهی شود، کابل مجبور خواهد شد تا آن را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.
عمر داوودزی، سفیر افغانستان در اسلام آباد در نشستی با حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان که روز پنجشنبه هفته گذشته در این کشور صورت گرفت، گفت: پرتاب راکت از سوی ارتش پاکستان به داخل قلمرو افغانستان خشم افغان‌ها را برانگیخته و این روند باید هر چه سریعتر متوقف شود.
معظم خان، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت، اسلام آباد این حملات را انجام داده و اقدامات اصلاحی باید توسط دولت پاکستان صورت گیرد.
در یک اقدام نادر از سوی طالبان افغانستان، این گروه شبه نظامی همگام با دولت کابل از اسلام آباد خواست تا این حملات «غیرعادلانه و غیرقانونی» را علیه افغانستان و مرزهای این کشور پایان دهد.
رهبران دو کشور توافق کرده‌اند که کانال‌های ارتباطی با طالبان افغانستان را در جریان سفر راجه پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان به کابل که ۱۹ ژوئیه صورت گرفت، مورد بررسی قرار دهند.
برخی از تحلیل‌گران می‌گویند که این گروه‌های شبه نظامی چون طالبان افغانستان در اقدامات خرابکارانه برای از میان بردن تلاش‌ها به منظور دستیابی به فرآیند صلح، دخیل نیستند.
این تحلیل‌گران اعلام کرده‌اند که اسلام آباد و کابل باید از توطئه شبه نظامیان آگاه باشند و باید بر اقدامات سازش برای از میان بردن بی‌ثباتی در افغانستان که بر پاکستان تاثیر مستقیم می‌گذارد، تمرکز کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.