اعضای مجلس: مسوولان کمیسیون انتخابات باید محاکمه شوند

گزارشگر:سه شنبه 18 جدی 1397 - ۱۷ جدی ۱۳۹۷

سه‌ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان می‌گذرد، اما تا هنوز نتایج ابتدایی انتخابات به گونۀ کامل اعلام نشده است. از میان تمامی ولایات، هنوز نتایج انتخابات پارلمانی کابل و حوزۀ کوچی‌ها از سوی کمیسیون انتخابات اعلام نشده است.
انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان به دلیل مشکلات گسترده‌یی مدیریتی که داشت، با انتقادهای زیادی روبه‌رو است. نمایندهگان مجلس نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را زیر سوال می‌برند و تأکید دارند که این کمیسیون بدون هیچ‌گونه شفافیت، آرای انتخاباتی را شمارش کرده اند.
mandegarاعضای مجلس مدعی اند، کمیسیون‌های انتخاباتی نه به آرای مردم احترام کرده اند و نه به شکایاتی که به ثبت می‌رسد به گونه‌یی درست رسیدهگی می‌کنند. آنان تأکید دارند که کمشینران کمیسیون انتخابات در بدل گرفتن ده‌ها هزار دالر نامزدان ناکام را برنده اعلام کردند.
نماینده‌گان، فساد گستردۀ اعضای کمیسیون را یکی از دلایل بحران انتخابات پارلمانی خوانده و بر محاکمه و مجازات تمامی اعضای و کارمندان بلند پایه کمیسیون انتخابات تأکید کردند.
برخی از نماینده‌گان در نشست دیروز با انتقاد تند از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید که این کمیسیون‌ها آبروی پروسۀ دموکراسی و مردم‌سالاری را بردند.
امان الله پیمان، نمایندۀ بدخشان در مجلس گفت که کمیسیون انتخابات آبروی ملت افغانستان و پروسۀ مردم‌سالاری را برد و انتخابات سراسر پُر از تقلب را برگزار کرد. او گفت که شماری از متعرضان از ۲۶ روز به این سو دست به اعتراض زده اند و دروازه ولایت، مستوفیت و کمیسیون‌های انتخاباتی را بسته اند، اما نه حکومت و نه این کمیسیون‌های انتخاباتی خم به آبرو نیاورده اند.
اکرام الدین معصومی، نمایندۀ تخار نیز باور دارد که انتخابات پارلمانی به گفتۀ او با بدنامی و رسوایی برگزار شد. این عضو مجلس تأکید دارد که شماری از افراد معترض در تخار بیست روز صدای شان را بلند کرده اند، اما هیچ مرجعی نیست که به اعتراضات این افراد توجه کند.
کمیسیون انتخابات، متهم به تقلب سازمان یافته و مهندسی آرای انتخابات پارلمانی اند. دو روز پیش نیز ناظران شماری از احزاب سیاسی در کابل در یک نشست خبری این کمیسیون را متهم کرد که در مقابل پول، برای نامزدان مشخص رای درست می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.