رییس‏جمهور تاجیکستان در دیدار با داکتر عبدالله: به همکاری با افغانستان علاقه‌مندی خاصی داریم

- ۱۸ جوزا ۱۳۹۴

سه شنبه ۱۹ جوزا ۱۳۹۴

 

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان با امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.
داکتر عبدالله که به منظور انجام سفر رسمی و شرکت در کنفرانس بین‌المللی «آب برای حیات» عصر یک شنبه وارد تاجیکستان شد، صبح دیروز با رییس جمهور تاجیکستان دیدار کرد.
mnandegar-3در این دیدار پیرامون مسایل همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی گفت‌وگو و تبادل نظر صورت گرفت.
رحمان با اشاره به موضوع تاجیکستان نسبت به روابط و همکاری با افغانستان، گفت: تاجیکستان همیشه جانبدار همکاری‌های متقابلاً سودمند با کشور دوست و برادر افغانستان بود، هست و همین‌گونه باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم تا روابط بین دو کشور در سطح عالی و متناسب با منافع هر دو طرف باشد. به این دلیل است که در میان کشورهای منطقه ما به همکاری با افغانستان علاقه‌مندی خاصی داریم.
عبدالله نیز جایگاه تاجکیستان در سیاست خارجی افغانستان را «بسیار مهم» ارزیابی کرد و اظهار داشت: نخستین سفر خارجی وی پس از انتخابات ریاست جمهوری و آغاز فعالیت خود به عنوان رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان به تاجیکستان انجام شده است.
رییس جمهور تاجیکستان و رییس اجرای حکومت افغانستان در خصوص امنیت بین‌المللی و منطقه‌یی و از جمله وضعیت فعلی مناطق شمالی افغانستان تبادل نظر و بر ضرورت مبارزه مشترک با چالش‌های نظیر تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.
در این دیدار همچنین، فعال شدن خط انتقال برق ۲۲۰ کیلوواتی از تاجیکستان به افغانستان، احداث چندین پل بر روی رودخانه «آمودریا» و «پنج»، در دستور کار قرار داشتن پروژه منطقه‌ای انتقال برق ۵۰۰ کیلوواتی موسوم به «کاسا ۱۰۰۰»، راه‌آهن تاجیکستان- افغانستان ، ترکمنستان و همچنین چین ، قرقیزستان، – تاجیکستان ، افغانستان ، ایران، خط لوله گاز تاجیکستان ، افغانستان، و… از جمله دلایل رو به گسترش بودن مناسبات ۲ و چندجانبه دوشنبه و کابل دانسته شد.
عبدالله در کنار شرکت در کنفرانس بین‌المللی آب در دوشنبه، همچنین با تعدادی از مقامات عالی رتبه تاجیک و نمایندگان برخی دیگر از کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس دیدار و گفت‌وگو انجام خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.