احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





پاکستان: طالبان برای «تحقق اهداف صلح» با دولت افغانستان مستقیم مذاکره کنند

گزارشگر:بهزاد/شنبه 22 جدی 1397 - ۲۲ جدی ۱۳۹۷

محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح که به پاکستان رفته بود، با مقا‌م‌های دولتی و رهبران مذهبی این کشور دیدار کرده و تأکید به برگزاری نشست مشترک علمای پاکستان و افغانستان برای برقراری صلح به میزبانی اسلام‌آباد کرده است.

آقای داوودزی در سفرش به پاکستان با مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای اسلام، مولوی سراج‌الحق، رهبر حزب جماعت اسلامی

D9C883AF-E9D7-475D-9D51-1984E0E13054_w408_r1_s

پاکستان و اسفندیار ولی خان، رهبر حزب عوامی ملی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

اسفندیار ولی خان در دیدارش به آقای داودزی تعهد سپرده است که در روند صلح با دولت افغانستان همکاری کند. نمایندۀ ویژۀ حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح اظهار می‌دارد که تلاش می‌کند تا با برگزاری نشست علمای دو کشور، مشروعیت جنگ افغانستان را به چالش کشیده و طالبان را به مذاکره با دولت افغانستان وادار کند.

مولوی سراج‌الحق، رییس جماعت اسلامی پاکستان هم از گفت‌وگوهای مستقیم صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان حمایت کرده است.

همزمان این، محمد فیصل، سخنگوی وزارت امور خارجۀ پاکستان دیروز در تویترش نوشته است که دولت پاکستان معتقد است که گفت‌وگو، تنها راه موفقیت مذاکرات و حل و فصل اختلافات در موضوع جنگ افغانستان است.

سخنگوی وزیر خارجۀ پاکستان پیش از این در پیوند به دیدار اخیر مقام‌های ایرانی با طالبان گفته بود که توافق منطقه‌یی برای موفقیت و تداوم تلاش برای تحقق صلح در افغانستان اهمیت ویژه‌یی دارد.

آقای فیصل در نشست هفته‌یی‌اش با رسانه‌ها گفته بود: “پاکستان معتقد است که همسایه‌گان افغانستان باید برای تحقق روند صلح در این کشور نقش‌آفرینی کنند و دولت اسلام‌آباد با درخواست ایالات متحده و افغانستان، این مذاکرات را تسهیل می‌کند”.

فیصل اظهار داشته بود: پاکستان همیشه تأکید کرده که همسایه‌گان و کشورهای مهم منطقه‌یی باید نقش خود را برای صلح افغانستان بازی کنند. توافق منطقه‌یی در مورد روند صلح افغانستان بسیار مهم است و گزارش‌هایی در خصوص مذاکرات ایران و طالبان نیز منتشر شده است.

در سوی دیگر، وزیر امور خارجۀ پاکستان نیز به روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته در دیدار با عمر داوودزی گفت که پاکستان هر اقدامی را برای پایان جنگ و خون‌ریزی در افغانستان انجام می‌دهد.

شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان به نمایندۀ حکومت افغانستان اطمینان داد که اسلام‌آباد، تمامی اقدامات و کمک‌های لازم را برای کمک به مردم افغانستان و پایان جنگ و خون‌ریزی در این کشور انجام می‌دهد و بدون شک با پایان جنگ، مردم افغانستان وارد مرحلۀ جدیدی از صلح و رفاه می‌شوند.

قریشی و داوودزی در آن دیدار بر ادامۀ گفت‌وگوهای مقامات افغانستان و پاکستان و گسترش همکاری‌های تجاری دوجانبه و فعالیت‌های اقتصادی و گسترش ارتباطات مردم دو کشور هم تأکید کردند.

در عین حال، آقای قریشی دیروز شنبه از طالبان نیز خواست تا برای «تحقق اهداف صلح» با دولت افغانستان مستقیم مذاکره کند. شاه‌محمود قریشی اعلام کرد که اسلام‌آباد بر بازگشت طالبان و دولت افغانستان به میز مذاکره «به هدف دستیابی به یک صلح پایدار» تأکید دارد.

وزیر خارجۀ پاکستان با اشاره به این‌که ادامۀ گفت‌وگوها برای پایان جنگ ۱۷ ساله در افغانستان ضروری است، بیان داشت: تا زمانی که دو طرف به پای میز مذاکره نیایند، تلاش‌ها برای پایان جنگ در افغانستان بی‌ثمر خواهد بود.

با توجه به این‌که اخیراً وزیر خارجه پاکستان در راستای طرح امریکا برای پیش‌برد روند صلح افغانستان سفر دوره‌یی به کشورهای منطقه از جمله افغانستان داشت، این کشور نگران آن است که حامیان طالبان با کمک امریکا برنامه‌یی را برای آیندۀ تحولات افغانستان تنظیم کنند که دولت کابل ناگزیر به پذیرش آن باشد.

قهرمان‌سازی طالبان و ضعیت نشان دادن حکومت

اعضای مجلس نماینده‌گان نیز می‌گویند، هر نوع دیدار و گفت‌وگوی کشور‌های منطقه به شمول امریکا در غیاب حکومت با طالبان مسلح باید متوقف گردد.

به گفتۀ آنان، وزارت خارجه باید با صدور اعلامیه از تمام کشورهای گفت‌وگو کننده صلح بخواهد که هیچ یک از آنان با مخالفان دولت بدون حضور نمایندۀ دولت افغانستان گفت‌وگو کرده نمی‌تواند.

اعضای مجلس در نشست دیروزی خود گفتند، هر نوع دیدار کشورهای دیگر با طالبان بدون نمایندۀ حکومت به صلح کمک نکرده بلکه به گفتۀ آنان به نحوی سبب قهرمان‌سازی طالبان و ضعیف ساختن حکومت افغانستان خواهد شد.

عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان در نشست دیروز این مجلس گفت: هر نوع دیدار کشورهای منطقه با مخالفان بدون حضور نمایندهگان حکومت وحدت ملی قطعاً به پروسۀ صلح کمک نمی‌کند بلکه این به نحوی خود قهرمان‌سازی طالبان یا مخالفان خواهد بود و در پهلوی آن تضعیف حکومت وحدت ملی و می‌تواند به نحوه خود یک مداخله در امور افغانستان باشد.

اعضای مجلس همچنان به این باور اند که لغو نشست جده، ملاقات‌ها در ابوظبی، قطر، مسکو تا تهران نتوانست زمینه گفت‌وگوهای مستقیم صلح را فراهم کند.

برخی از آگاهان نیز به این باور اند، دولت افغانستان باید در رأس هرگونه گفت‌وگویی در پیوند به صلح افغانستان باشد. تأکید دولت نیز به مدیریت هرگونه گفت‌وگویی برای پایان جنگ افغانستان است. دولت کابل به خوبی می‌داند علاوه بر دولت اسلام‌آباد، گروه‌های سیاسی-مذهبی پاکستان هم بر گروه طالبان نفوذ دارند. به همین دلیل درخواست آن‌ها از گروه طالبان برای مذاکره مستقیم با دولت کابل در مورد روند صلح افغانستان می‌تواند بسیار کارساز باشد.

نشست علمای دینی برای پایان جنگ

به‌زودی نشست مشترکی بین علمای افغانستان و پاکستان در راستای پایان دادن به جنگ در افغانستان برگزار خواهد شد.

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که مقامات سیاسی و مذهبی پاکستان با برگزاری نشست مشترک علمای دو کشور توافق کرده‌اند. قرار است این نشست به‌زودی با میزبانی اسلام‌آباد برگزار شود.

گفتنی است که گروه طالبان پیش از این با امریکایی خواندن نشست‌های علما در راستای حمایت از دولت افغانستان، خواستار عدم حضور علما در چنین نشست‌هایی شده بود. این در حالی است که مقامات سیاسی و مذهبی پاکستان با برگزاری نشست مشترک علمای دو کشور توافق کرده‌اند. پیش از این علمای افغانستان در نشست اندونزیا و عربستان سعودی جنگ افغانستان را غیرشرعی دانسته بودند که واکنش شدید گروه طالبان را به دنبال داشت.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.