نگرانی از ترورهای مسلحانه در شهرکابل «افرادی در دولت به خاطر حذف برخی چهره‌ها با دشمن همکاری می‌کنند»

گزارشگر:ابوبکر مجاهد/ دوشنبه 9 قوس 1394 - ۰۸ قوس ۱۳۹۴

شواهد و مدارک نشان می‌دهدکه چهره‌هایی از داخل نظام به خاطر حذف برخی از شخصیت‌ها با دشمن همکاری می‌‌کند.
شماری از استادان دانشگاه و اعضای کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان با بیان این مطلب می‌گویند: حمله به موتر صدیق‌الله توحیدی و به جان ‌احمد سعیدی نشان می‌دهد که حملات هدفمندانۀ دشمن به خاطر حذف بعضی چهره‌ها با هم‌آهنگی بعضی از افراد در داخل نظام صورت mandegar-3می‌گیرد.
آن‌ها تصریح می‌کنند: افرادی که در نهادهای امنیتی اند، پالیسی درست به خاطر امنیت بهتر شهروندان ندارند و بخش اجرایی امنیت نیز در مهار کردن بدامنی موفق عمل نکرده است.
آن‌ها تأکید می‌کنند: مشکلات سرقت‌های مسلحانه و ترور افراد که امروز در شهر کابل جریان دارد، به مردم قابل قبول نیست، باید نهادهای امنیتی در جلوگیری این حملات جدی عمل کنند.
اشراق حسینی استاد دانشگاه در گفت‌وگویی با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: چنانچه دولت وحدت‌ملی در تمام عرصه‌ها نتوانست دست‌آورد داشته باشد، در عرصه امنیت شهروندان نیز ناکام مانده است.
آقای حسینی افزود: افرادی که در نهادهای امنیتی قرار دارند، پالیسی درست به خاطر امنیت بهتر شهروندان ندارند و بخش اجرایی امنیت نیز در مهار کردن بدامنی موفق عمل نکرده است.
به گفته او، دشمن از خلاهایی‌که در نهادهای امنیتی کشور است، استفاده می‌کند و افرادی در داخل نظام دولت با دشمن همکار استند.
او تأکید کرد: «شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی در داخل نظام به خاطر حذف بعضی چهره‌ها با دشمن همکار می‌کنند. «
او می‌گوید: حمله به موتر صدیق الله توحیدی و احمد سعیدی نشان می‌دهد که دشمن حملات هدفمند به خاطر حذف بعضی چهره با هم‌آهنگی بعضی از افراد در داخل نظام انجام می‎دهد.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: شهر کابل یک چهره نظامی گونه به خود گرفته است و تمام افراد در هرگوشه و کنار شهر با اسلحه به چشم می‌خورد. هر فردی به دور دفتر و خانۀ خود یک حصار کشیده و در اطراف آن افراد مسلح را قرار داده است.
او با تأکید افزود: در دست هر فردی در کابل یک میل اسلحه است، روزانه در هر گوشه شهر کابل، فردی کشته می‌شود؛ اختطاف می‌شود و پولیس اعلام می‌کند که بررسی جریان دارد؛ اما دیده شده که مسوولان هیچ اقدام جدی انجام نمی‌دهند.
او پشنهاد کرد که در ساختار نیروهای امنیتی تغیرات بنیادی ضروری است، مردم از دولت نا امید شده اند و رهبران دولت هم در تقسیم کرسی‌ها مصروف اند.
آقای حسینی می‌افزاید: مولفه‌هایی که باید در اولویت کاری دولت وحدت ملی قرار می‌گرفت، امروز به فراموشی رفته و باعث شده که مردم از دولت فاصله بگیرند.
همچنان، علی اکبر قاسمی عضو کمیسیون دفاعی و امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان می‌گوید: در شهر کابل امنیت تأمین نیست و مشکلات امنیتی وجود دارد. مردم خود را مصون احساس نمی‌کنند.
آقای قاسمی افزود: مشکلات امنیتی شهر کابل به مردم قابل قبول نیست؛ باید نهادهای امنیتی در مهار کردن آن جدی عمل کنند.
او تصریح کرد: نیروهای امنیتی کشور باید به شکل بی‌طرف عمل کنند و در قضایای سیاسی خود را دخیل نسازند.
اما، مسوولان پولیس کابل از امنیت شهر اطمینان می‌دهند.
فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل می‌گوید: هر فردی که در شب گشت کند، باعث ترس و هراس مردم شود، فرماندهی امنیه کابل و مسوولان جنایی در این زمینه اقدام جدی می‌کنند.
آقای عبیدی می افزاید: شمار افرادی که با اسلحه در شهر گشت می‌کنند، محافظین شخصیت های بزرگ استند که جواز حمل سلاح دارند.
آقای عبیدی باور دارد که امنیت شهر نسبت به سال گذشته در حال بهتر شدن است.
به گفته او، در بعضی از ولسوالی‌های کابل ناامنی وجود داشته که به اثر تلاش نیروهای امنیتی، وضع ولسوالی‌های کابل از جمله چهار آسیاب بهتر شده است.
او می‌گوید: چند قضیۀ سرقت‌های مسلحانه را که در شهر کابل اتفاق افتاده بود بررسی کردیم و متوجه شدیم که این سرقت‌ها از طرف اقارب نزدیک افراد به سرقت برده شده بود.
رییس تحقیقات پولیس جنایی کابل تصریح کرد: به شهروندان کابل اطمنان می‌دهیم که افراد مسلح غیر مسوول در شهر کابل وجود ندارد و پولیس و ادارۀ مبارزه با جرایم جنایی در تأمین امنیت شهر کوشش می‌کند.
اخیراً حاجی نوروز از تاجران ملی در غرب شهر کابل به شکل مرموزی به قتل رسید.
او افزود: تاجری که چندی قبل در شهر کابل در منزلش کشته شد، توسط اسلحه خودش بالایش شلیک شده بود؛ نه توسط افراد و گروه‌های سازمان یافته.
آقای عبیدی بابیان این‌که به خاطر بررسی حمله بالای احمد سعیدی آگاه سیاسی، یک کمیسیون مشترک از امنیت ملی و پولیس کابل تشکیل شده و به شکل جدی این قضیه را بررسی خواهد کرد، می‌گوید: این کمیسیون تمام شواهد و مدارک را بررسی و به مقامات بلندپایۀ دولتی می‌سپارد.
در این حال، نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله می‌گوید: کابل یک ولایت پر نفوس است، بناً بد امنی و جرایم جنایی در این شهر وجود دارد.
آقای دانش تصریح کرد: در شهرهای بزرگ کشور همچنان مشکلات جنایی وجود دارد و روزانه افرادی در پیوند به دست داشتن در این قضایا بازداشت می‌شوند.
آقای دانش می‌افزاید: بیشترینه افرادی که روزانه در شهر کابل با اسلحه گشت می‌کنند، محافظین مقامات بلند پایه کشور اند.
معاون سخنگوی وزارت داخله بابیان این‌که مشکلات بدامنی وجود دارد، می‌گوید: پولیس در تلاش است که از گشت افراد مسلح غیر مسوول که جواز حمل سلاح را نداشته باشند، جلوگیری کند.
به گفته او، وجود افراد مسلح غیر مسوول در کابل کم است؛ وزارت داخله در تلاش است که بتواند از گشت و گذار افراد مسلح غیرمسوول جلوگیری کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.