نهادهای ناظر بر انتخابات: کمیسیون انتخابات دچار مشکلات داخلی است «نگران افزایش آمارهای خیالی هستیم»

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۰ جوزا ۱۳۹۸

مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی می‌گویند که کمیسیون انتخابات دچار مشکلات فراوان داخلی است و نمی‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری را درست مدیریت کند.
به گفتۀ آنان، زمانی‌ که یکی از کمیشنران برجستۀ کمیسیون انتخابات اعتراف می‌کند که برنامۀ آگاهی عامه در کمیسیون انتخابات را اصلاً تصویب نکرده اند، نشان‌دهندۀ ناکامی کمیسیون انتخابات در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.
mandegarمسوولان در نهادهای ناظر بر انتخابات با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی در روند نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان می‌گویند، در حالی ‌که برای تبلیغات روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان چند هزار مبلغ استخدام شده و چند صد میلیون افغانی هزینه شده است، مردم از آغار این روند بی‌خبر نگه‌داشته شده اند.
این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شوند که مولانا عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات پس از انتقادهای شهروندان و نهادهای ناظر انتخاباتی مبنی بر عدم آگاهی‌دهی برای آغاز نام‌نویسی تقویتی، این روند را به نمازخوان بدون وضو تشبیه کرده است.
او در برگۀ فیسبوکش نوشته است: به سبب علل و دلایل مختلفی که نتوانستیم پلان تبلیغاتی برای عملیات ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان را در کمیسیون مستقل انتخابات طرح،‌‌ تأیید و عملی کنیم؛ متأسفم.
این کمیشنر کمیسیون انتخابات نوشته است: عملیات ثبت نام تقویتی رأی‌دهنده‌گان بدون آگاهی‌دهی وسیع؛ شبیه نماز خواندن بی وضو می‌باشد.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‌گوید که نبود برنامۀ آگاهی‌دهی در روند نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان، نشان‌دهندۀ این است که در داخل کمیسیون مشکلات به مراتب جدی وجود دارد و اگر این مشکلات حل نشود، ناکامی کمیسیون، در انتخابات ریاست‌جمهوری از همین حالا مشخص است.
آقای رشید که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت که اگر اراده‌یی برای رفع این چالش وجود داشته باشد، هنوز هم ناوقت نیست، می‌شود با شریک کردن این مسأله با وزارت حج و اوقاف، امور زنان، انکشاف دهات، جریان‌های سیاسی و تکت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، مشکل را برطرف کرد.
به گفتۀ او، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در بسیج کردن مردم برای شرکت در نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان می‌توانند نقش مهم و اساسی داشته باشند.
یوسف رشید از انجام تقلب و ارقام خیالی در روند نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان ابراز نگرانی کرده می‌گوید: «متاسفانه سطح مراکز محدود است و مورد نگرانی ما افزایش آمار خیالی است که زمینه را خود به خود برای تقلب فراهم می‌کند، اما نظارت جریان‌های سیاسی و تکت‌های انتخاباتی تاحد ممکن می‌تواند از این فاجعه جلوگیری کنند».
به گفتۀ او، باید تکت‌های انتخاباتی و جریان‌های سیاسی به طور روزمره از جریان نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان آگاهی داشته باشند و بر این روند نظارت کنند نه این ‌که از طریق تلفن معلومات جمع‌آوری کنند.
رییس فیفا در مورد این‌ که برای انجام این برنامه‌ها آیا زمان کافی است می‌گوید، ما در شرایط بد و بدتر قرار داریم و باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، اگر بدتر را انتخاب کنیم در نهایت ناکامی برای همه ماست، اما با کمک کردن به این روند می‌توان در حد ممکن از آمار خیالی رأی‌دهنده‌گان جلوگیری کنیم.
او از عدم حضور کارمندان زن در سایت‌های نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان در برخی از ولایات خبر داده می‌گوید، در برخی از ولایات اصلاً کارمندان زن برای نام‌نویسی بانوان وجود ندارد که این خود زمینه را برای تقلب دیگر فراهم می‌کند.
حبیب‌الله شینواری مسوول برنامه‌های ایتوا در گفت‎‌وگو با روزنامۀ ماندگار در خصوص حضور بانوان در روند نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان می‌گوید، چون مراکز نام‌نویسی تنها در ولسوالی‌ها ایجاد شده و برای بانوانی که در روستاها زنده‌گی می‌کند رفت و آمد مشکل است و از سوی هم نبود کارمندان زن در این مراکز مشکل دیگری است، پس باید برای نام نویسی بانوان مراکز سیار ایجاد شود.
وی همچنان گفت، برای نام‌نویسی بانوان بهتر است که کمپاینِ خانه به خانه آغاز شود و بانوان را در خانه‌های شان نام‌نویسی کنند و تذکره‌شان را استیکر زده و شامل فهرست رأی‌دهی کنند.
آقا شینواری می‌گوید، کمیسیون براساس قانون اساسی باید برنامۀ نام نویسی تقویتی را کامیات بسازد و برنامه پنج میلیون افغانی را که دراین راستا اختصاص داده شده را برای بلند بردن سطح اشتراک مردم به مصرف برساند.
آقای شینواری تأکید کرد که باید برنامه آگاهی عامه تمدید شود و برای آگاهی‌دهی مردم از تکت‌های انتخاباتی و متنفذان قومی کمک گرفته شود و نباید فراموش کرد که تکت های انتخاباتی در تشویق مردم نقش اساسی و مهم دارند.
مسوول برنامه‌های ایتوا به این باور است که چون پروسه انتخابات یک روند بسیار بزرگ است، بنابراین از تکت‌های انتخاباتی که در تمامی ولایات نماینده‌گی دارند، کمک بخواهند تا مردم را در روند نام‌نویسی تشویق و ترغیب کنند.
این درحالی‌ست که روند نام‌نویسی رأی‌دهنده‌گان از سه روز پیش آغاز شده است، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که به دلیل عدم آگاهی‌دهی مردم از این روند، در اکثریت این مراکز تاکنون هیچ فرد برای نام‌نویسی حضور نیافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.