نتایج ابتدایی کابل سه‌ ماه پس از انتخابات اعلام شد/ «احزاب سیاسی و نهادهای ناظر استقلالیت کمیسیون را خدشه‌دار کرده‌اند»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۴ جدی ۱۳۹۷

کمیسیون انتخابات سرانجام پس از نزدیک به سه ماه، نتایج ابتدایی آرای ولایت کابل را اعلام کرد.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات ناوقت دیروز دوشنبه، ۲۵ جدی در یک نشست خبری، از بهر تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی آرای کابل، از مردم پوزش خواست.
mandegarآقای صیاد گفت که با همکاری نهادهای امنیتی و حمایت نهادهای کمک‌کننده توانستند انتخابات را برگزار و افغانستان را از یک بحران نجات دهند. او گفت که مشکلاتی در پروسۀ انتخابات وجود داشت، اما رهبری کمیسیون تلاش کرد تا از ایجاد بحران جلوگیری کند.
رییس کمیسیون انتخابات از ترتیب فهرست رأی‌دهنده‌گان، ارزیابی مکان‌های رأی‌دهی و انتقال آن به مکان‌های دولتی، آزمون برای استخدام کارمندان و استفاده از سیستم انگشت‌نگاری به عنوان دستاوردهای این کمیسیون در روز انتخابات پارلمانی یاد کرد.
این مقام کمیسیون انتخابات، اشتراک گستردۀ مردم در انتخابات را ستایش‌برانگیز خواند و بیان داشت که «جلب اعتمادِ مردم» از دستاوردهای دیگر کمیسیون انتخابات است.
آقای صیاد به این باور است که دو عامل سبب تأخیر اعلام به موقع فهرست نتایج ابتدایی شد.
او از این عناصر به عنوان «عناصر بیرون از کمیسیون و داخلِ کمیسیون انتخابات» یاد کرد. عبدالبدیع صیاد جزییاتِ این عناصر را چنین برشمرد: استفاده از سیستم انگشت‌نگاری در فرصت زمانی اندک، تهیۀ فهرست رأی‌دهنده‌گان در فرصت کم و آموزش ندیدن به موقع کارمندانِ کمیسیون انتخابات از عوامل داخلی مشکل‌زا در روند انتخابات بود.
رییس کمیسیون انتخابات در ادامۀ صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: نبود کارمندان کافی به‌ویژه در دفاتر ولایتی کمیسیون، بی‌نظمی‌ها در روند اداری و همچنان بی‌نظمی‌هایی که ناظران نامزدان و نهادهای ناظر در این روز به میان آورده بودند، از مشکلات داخلی دیگر در کمیسیون انتخابات در روز انتخابات و پس از آن بود.
اعتراض‌ها در نزدیک دروازه‌های دفاتر ولایتی، بستنِ دروازه‌های دفاتر ولایتی این کمیسیون توسط احزاب سیاسی و نامزدان معترض، مزاحمت‌های کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، کم‌تجربه بودن ناظران و کارمندان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به‌ویژه در ولایت‌ها و بیشتر بودن تیم‌های نظارتی در مراکز انتخاباتی، از جمله عوامل بیرونی در بی‌نظمی‌ها در روز انتخابات و تأخیر در اعلام نتایجِ ابتدایی بود که آقای صیاد به آنها اشاره کرد.

اصلاحات برای انتخابات ریاست‌جمهوری
رهبری کمیسیون انتخابات در این نشست همچنان به آوردن اصلاحات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ تأکید کرده و گفتند که این کمیسیون مصمم به آوردن اصلاحات گسترده است.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات در این نشست گفت که فهرست رأی‌دهنده‌گان باید تسویه شود تا در انتخابات ریاست‌جمهوری اشتباهات انتخابات پارلمانی تکرار نگردد.
او افزود که نحوۀ بهتر استفاده از سیستم انگشت‌نگاری، برنامۀ آگاهی‌دهی و بازنگری روش‌های اداری در داخل کمیسیون از برنامه‌های اصلاحی آنان برای آماده‌گی به انتخاباتِ ریاست‌جمهوری است.
آقای صیاد در پایان صحبت‌هایش به بلند بردنِ ظرفیت‌های اداری این کمیسیون تأکید کرد و گفت که این برنامه سبب خواهد شد تا مشکلاتِ داخلی کمیسیون از میان برداشته شود.
کمیسیون انتخابات چندی پیش جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری را همه‌گانی ساخت که براساس آن، انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۲۹ سرطان سال آینده برگزار می‌شود.

زیر پرسش بردنِ استقلالیت کمیسیون
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که موضع‌گیری‌های برخی نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان و احزاب سیاسی سبب مغشوش شدن اذهان مردم شده و استقلالیت کمیسیون را خدشه‌دار کرده است.
رییس این کمیسیون از نهادهای ناظر خواست تا «گزارش کارهای»شان را با مردم شریک سازند و احزاب سیاسی به «کارهای بهتر سیاسی» بپردازند.
رییس کمیسیون انتخابات همچنان با اشاره به اعتراضاتِ نامزدان معترض، از آنان خواست تا به کمیسیون «مزاحمت» نکرده و مطالبات خود را از راه‌های قانونی دنبال کنند.
آقای صیاد از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نیز خواست تا بربنیاد قانون، نتایج بررسی‌های خود از انتخابات پارلمانی را با کمیسیون انتخابات شریک سازد.
تأخیر در اعلام نتایج و بی‌نظمی‌ها در روز انتخابات از انتقادهایی بودند که پیوسته از سوی نهادهای ناظر و احزاب سیاسی به این کمیسیون وارد می‌شد/می‌شود.

برنده‌گان ابتدایی حوزۀ انتخاباتی کابل
حاجى اجمل رحمانى، عبدالقیوم خیرخواه، فدامحمد الفت صالح، جاوید جیحون، رمضان بشر دوست، خان‌آقا رضایى، امیرگل شاهین، غلام‌حسین ناصرى، ملامحمد خان احمدى، الله‌گل مجاهد، امان‌الله گذر، سید محمد محمدى، خان‌محمد وردگ، قاضى میر افغان صافى، اجمل گلاب، ضیا عظیمى شینوزاده، عبیدالله کلیمزى وردگ، توفیق وحدت، حفیظ‌الله جلیلى، فرهاد صدیقى، انورخان اوریاخیل، حاجى زرگى حبیبى، حبیب‌الرحمان سیاف و عبدالصمد ستانکزی از مردان برنده در نتایج ابتدایی ولایت کابل اند.
در کنار این، فاطمه نظری، مرسل نبى‌زاده، شینکى کروخیل، روبینا جلالى، مریم سما، سلیمه نکبین، زهره نوروزى، جنرال نظیفه ذکی، فوزیه ناصریار گلدره‌یی از بانوانی اند که شامل فهرست ابتدایی برنده‌گانِ کابل اند.
در این میان، شاه‌وزیر تره‌خیل، حبیب‌الرحمان افغان، میرویس حسین‌خیل، ننگیالی لونگ، پرویز عرب‌زاده، حیدر جان نعیم‌زوی، حمیده احمدزی، مریم سلیمان‌خیل و فرزانه کوچی کسانی اند که برای راهیابی به ده کرسی کوچیان در مجلس نماینده‌گان در فهرست ابتدایی به عنوان برنده اعلام شده اند.
گفتنی است که انتخابات پارلمانی ۳۲ ولایت افغانستان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار گردید و یک هفته پس از آن، انتخابات ولایت قندهار برگزار شد. قرار است انتخابات پارلمانی ولایت غزنی هم در ۲۹ سرطان سال آینده همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.
براساس جدول زمان‌بندی پارلمانی، نتایج نهایی این انتخابات، در ماه حوت همه‌گانی خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.