کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: تا ده روز دیگر بررسی تمـام شکـایت‌هـا نـهایی می‌شـود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 29 جدی 1397 - ۲۸ جدی ۱۳۹۷

مسوولان در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند، بررسی‌های شکایت‌های نُه ولایت را به صورت کامل تمام کرده و به روز شنبۀ هفتۀ گذشته، به کمیسیون انتخابات فرستاده‌اند.
علی‌رضا روحانی، سخنگوی و دبیر کمیسیون شکایت‌های انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پس از تطبیقِ تصمیم‌ها و بررسی‌های این کمیسیون تغییر می‌کند.
mandegarاو می‌گوید که امکان دارد فهرست اعلام شدۀ نتایج ابتدایی تغییر کند و کسانی وارد و کسانی هم از این فهرست دوباره حذف شوند.
آقای روحانی در ادامۀ این گفت‌وگو می‌گوید که از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند تا پرونده‌های شکایت‌ها را در نتایج ابتدایی تطبیق داده و نتایج نهایی را اعلام کنند. علی‌رضا روحانی می‌گوید که تلاش دارند شکایت‌های نُه تا ده ولایت دیگر را در اوایل هفته نهایی کرده به کمیسیون انتخابات بسپارند.
سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بیان می‌دارد که تا ده روز دیگر شکایت‌های سایر ولایت‌ها را بررسی کرده به کمیسیون انتخابات می‌سپارند.
او اما اظهار می‌دارد بررسی‌های شکایت‌های ولایت کابل، حوزۀ کوچی‌ها و یکی دو ولایت دیگر که شکایت‌های‌شان بیش از حد است، شاید زمان بیشتر بگیرد. به گفتۀ آقای روحانی، شکایت‌هایی که به این کمیسیون می‌رسد، در دو مرحله است، یکی پس از برگزاری انتخابات و دیگر، پس از اعلام نتایح ابتدایی.
آقای روحانی می‌افزاید، مجموع شکایت‌هایی که پس از برگزاری انتخابات پارلمانی از سراسر ولایات به کمیسیون رسیده بود، حدود ۱۲ هزار شکایت بود و ۳ هزار شکایت دیگر هم پس از اعلام نتایج ابتدایی به این کمیسیون رسیده است.
این مقام کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اظهار می‌دارد که نتایج بررسی‌هایی که به کمیسیون انتخابات فرستاده‌اند، بررسی شکایت‌های هر دو مرحله را در بر می‌گیرد و بررسی‌هایی که قرار است تکمیل شود، شامل هر دو مرحله است.
سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که پس از اعلام نتایج ابتدایی ولایت کابل، در دو روز فرصت قانونی برای شکایت، نزدیک به یک هزار شکایت به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده و هر شکایت در درون خود شکایت‌ها و ابعاد دیگری دارد که ممکن است، علی‌الرغم شکایت‌های شکلی، به لحاظ محتوایی، به هزاران شکایت برسد.
به گفتۀ او: «اعلام نتایج ابتدایی به معنای برنده و بازنده بودن نامزدان واقعی نیست. نتایج واقعی همان نتایج نهایی است و زمانی اعلام خواهد شد که ما به تمامی شکایت‌ها و اعتراض‌ها رسیده‌گی کنیم و مبتنی به نتیجه‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد، کمیسیون انتخابات مکلف خواهد بود موبه‌مو آن‌ها در نظر گرفته و نتیجۀ نهایی را اعلام کند».
علی رضا روحانی اظهار داشت که پس از بررسی‌های آنان، این احتمال وجود دارد که کسانی در فهرست ابتدایی جایگاه شان پایین و بالا برود و حتا کسانی که در فهرست ابتدایی نام‌های‌شان وجود ندارد، وارد فهرست نهایی شود. آقای روحانی همچنان گفت که فرصت زمانی برای ثبت شکایت تمام شده است و نامزدان معترض تنها می‌توانند اسناد و مدارکی را شامل بستۀ شکایت‌های پیشین خود کنند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که ناوقت روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته نتایج ابتدایی حوزۀ انتخاباتی کابل و کوچی‌ها اعلام شد. به دنبال آن، ده‌ها تن از نامزدانِ انتخابات پارلمانی حوزۀ کابل که نام‌های‌شان در فهرست ابتدایی برنده‌گان نبود، اعتراض کرده و خواهان لغو انتخابات کابل و برگزاری مجدد انتخابات در این حوزه شدند.
نامزدانی که در فهرست ابتدایی برنده‌گان کابل نام‌های‌شان نبود، رهبری کمیسیون انتخابات را به «معامله» با بازرگانان و زورمندان و انتصاب افراد مشخص هم متهم کردند. آنان پارلمان آیندۀ کشور را به «ادارۀ تدارکات ملی» و «سرای شهزادۀ دیگر» تشبیه کرده و گفتند که کسانی تلاش کردند آرای ولایت کابل را تصفیۀ قومی کنند و نیز جلو افراد دانش‌آموخته را بگیرند.
نامزدان معترض همچنان رهبری کمیسیون انتخابات را به فساد مالی و گرفتن رشوه از نامزدان برنده متهم کردند. معترضان مدعی اند که حکومت نیز در کارهای کمیسیون انتخابات مداخله داشته و عده‌یی از چهره‌ها به فرمایش ارگ ریاست‌جمهوری وارد فهرست ابتدایی کرده‌اند.
گفتنی است که پیش از این، کمیسیون شکایت‌های انتخابات آرای حوزۀ کابل را باطل اعلام کرده بود، اما دو روز پس از آن، اعضای دو کمیسیون انتخاباتی در دیداری با سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی، از این تصمیم‌شان عقب‌نشینی کردند. کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تاکنون دلیل این عقب‌نشینی را همه‌گانی نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.