معاون شورای عالی صلح: پاکسـتان نگران قطع میلیون‌ها متر مکعب آبِ رایگان است!

گزارشگر:ماندگار - ۰۲ دلو ۱۳۹۱

معاون شورای عالی صلح با برشمردن اهداف پاکستان در افغانستان، گفته است: تا هنگامی که خواست‌های پاکستان برآورده نشود، این کشور دست از مداخله در افغانستان برنمی‌دارد.
عطاءالله لودین روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که در پشت حملات اخیر در کابل دست‌های نیرومندی قرار دارد و این حملات کار طالبان عادی نمی‌تواند باشد.
طی یک هفتۀ گذشته، طالبانِ مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین، دو بار نهادهای مهم امنیتی کشور را مورد حمله قرار دادند و ساعت‌ها در برابر نیروهای امنیتی افغان مقاومت کردند.
به باور معاون شورای عالی صلح، سخنان سفیر امریکا مبنی بر نقش منطقه در پروسۀ صلح افغانستان، بیشتر متوجه پاکستان می‌باشد؛ زیرا غربی‌ها درک کرده‌اند که پاکستان از حضور آن‌ها در افغانستان تشویش دارد. پاکستان برای نیروهای امریکایی در افغانستان، مزاحمت ایجاد کرده و آن‌ها را به چالش می‌کشد.
این مقام ارشد شورای عالی صلح گفت که امریکایی‌ها ممکن درک کرده‌اند که منابع تمویل، تجهیز، آموزش و پایگاه‌های طالبان در پاکستان است و این کشور بزرگترین حامی طالبان می‌باشد، ما هم به همین دلیل تأکید می‌کنیم که پاکستان در پروسۀ صلح نقش ویژه‌یی دارد.
عطاالله لودین گفت: «تا هنگامی‌که خواست‌ها و توقعات پاکستان برآورده نشود، این کشور به مزاحمت‌های خود ادامه خواهد داد. پاکستان از خطر هند در افغانستان می‌هراسد و از جانب دیگر، افغانستان مصرف‌کننده تولیدات بی‌کیفیتِ پاکستان است و در صورت تأمین امنیت در کشور، این مواد بی‌کیفیت بازار خود را از دست می‌دهد.»
معاون شورای عالی صلح افغانستان به دو خواست عمدۀ دیگر پاکستان نیز اشاره کرد.
او گفت: «پاکستان می‌خواهد میلیون‌ها متر مکعب آبِ بدون حساب که در حال حاضر از افغانستان به آن کشور سرازیر می‌شود، قطع نگردد و حتا موضوع دیورند که افغانستان آن را به رسمیت نمی‌شناسد، از دلایل مزاحمت‌های پاکستان شمرده می‌شود.»
اما به گفتۀ او، پاکستان رسماً این خواست‌ها را مطرح نکرده است؛ اما ما به عنوان همسایۀ آن‌ها می‌دانیم تا هنگامی که این خواست‌ها برآورده نشود، آن‌ها به مزاحمت‌های‌شان ادامه می‌دهند.
عطاءالله لودین گفت که ما می‌خواهیم خواست‌های مشروع پاکستان برآورده شود و از این کشور برای ایجاد یک افغانستان با ثبات و مترقی تضمین گرفته شود؛ زیرا افغانستان نیرومند به سود کشورهای منطقه، جهان و پاکستان است.
او تصریح کرد، هنگامی‌که افغانستان ناامن بود، حملات یازدهم سپتمبر از کابل و قندهار طرح‎ریزی شد، به همین دلیل، پروسۀ صلح، یک مسألۀ منطقه‌یی و جهانی است.
این عضو شورای عالی صلح اضافه کرد: اگر امریکا روند فشارها بر پاکستان را ادامه بدهد، پروسۀ صلح افغانستان محقق خواهد شد؛ زیرا پاکستان از متحدان اصلی امریکاست و حتا به وسیلۀ این کشور، روسیه و چین را می‌هراساند.
آقای لودین گفت: «پاکستان هم‌اکنون بدماش‌ها را در خود جا داده و از جامعۀ جهانی به همین دلیل، باج می‌گیرد. امریکا در ده سال گذشته بسیاری از خلاهای پاکستان را درک کرد، از همین‌رو پاکستان نمی‌خواهد امریکایی‌ها در افغانستان حضور داشته باشد. زیرا با موجودیت آن‌ها بدماش‌های‌شان از میان برداشته می‌شوند.»

«نقش ۴۸ کشور در پروسۀ صلح»
معاون شورای عالی صلح گفت که در پروسۀ صلح افغانستان برعلاوۀ کشورهای منطقه، بیشتر از ۴۸ کشور جهان دخیل هستند.
او افزود: پروسۀ صلح بدون همکاری منطقه‌یی موفق نمی‌شود، زیرا مخالفان مسلح در پاکستان پایگاه‌ و منابع وسیعِ تمویل و تجهیز دارند.
از سوی دیگر به گفتۀ او، ایران که دشمن امریکاست، برای این کشور در افغانستان مزاحمت ایجاد می‌کند.
این مقام شورای عالی صلح گفت که چین و روسیه به دلیل نگرانی‌یی‌ که از حضور امریکا در افغانستان دارند، پروسۀ صلح و آشتی در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کنند.

حملات کار طالبان عادی نیست
معاون شورای عالی صلح در مورد حملات اخیر طالبان در کابل گفت که این حملات، عادی نیست و کار طالبان عادی نیز نمی‌باشد؛ در پشت این حملات تمویل‌کننده‌گان و آموزش‌دهنده‌گان نیرومند قرار دارند.
روز گذشته چند مهاجم مسلح با یک حمله‌ پیچیده بر ریاست ترافیک کابل، چندین تن را کشته و زخمی ساختند.
هفتۀ پیش نیز مهاجمان مسلح، بر مقر ادارۀ امنیت ملی افغانستان حمله کردند.
عطاءالله لودین، این حملات را یک پروژه غیرعادی خواند.
او گفت که در پشت این حملات دست‌های بسیار قوی‌یی قرار دارند که آن را ماهرانه سازمان‌دهی می‌کنند و تا هنگامی که خواست‌ها و اطمینان کشورهای مغرض برآورده نشود، آن‌ها به حملات‌شان ادامه می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.