بازتاب نام‌نویسی دستۀ انتخاباتی وفاق ملی در رسانه‌ها

- ۳۰ جدی ۱۳۹۷

تیم وفاق ملی با تشکیل شش نفره وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری شد
تیم وفاق ملی به رهبری احمدولی مسعود با تشکیل شش نفر، وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ ه. ش شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، احمدولی مسعود رییس جریان وفاق ملی به معاونت اول فریده مومند وزیر پیشین وزارت تحصیلات عالی و معاونت دوم داکتر عبداللطیف نظری استاد دانشگاه، امروز{دیروز} شنبه (۲۹ جدی) برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
mandegarآقای مسعود تیم خود را «وفاق ملی» نام‌گذاری کرده است.
در همین حال، آقای مسعود ساعاتی پیش از ثبت نام به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری در یک نشست خبری در کابل گفت که این تیم انتخاباتی شش تن را در برخواهد گرفت که نامزد رییس جمهور با دو معاون و نامزد صدر اعظم با دو معاون را شامل خواهد شد.
وی نامزد صدراعظمی و معاونین این سمت حکومتی که به گفته وی در آینده ایجاد خواهد شد را افرادی دانست که در جریان رایزنی‌های مشخص خواهند شد.
آقای مسعود بیان داشت که به رغم آمادگی شماری از ائتلاف‌ها برای حمایت از تیم وفاق ملی، دست اندرکاران این تیم، چهره‌های کمتر شناخته شده اما اکادمیک را در تشکیل آن سهیم کرده و یک تکت یک دست انتخاباتی را ساخته اند.
او تکیه برچهره‌ها تکراری را برای مقابله با مشکلات در کشور موثر ندانسته و تاکید نمود که وفاق ملی در محور برنامه‌های موثر عمل خواهد کرد. او از شهروندان خواست که در انتخابات پیشرو به افراد نه بلکه به برنامه‌ها رای بدهند.
آقای مسعود گزینش فریده مهمند به عنوان معاون نخستش را نماد توجه تیم وفاق ملی به زنان و مشارکت دهی این قشر در سطوح تصمیم گیری دانسته، گزینش معاون دوم را نیز اقدامی یاد کرد که اتکای تیم وفاق ملی را به نخبگان و قشر جوان نشان می‌دهد.
وی زمینه‌سازی برای چرخش قدرت به دست نخبگان، پرورش اخلاق مداری در فضای سیاسی افغانستان، ایجاد توازن در سیاست خارجی، حرکت برنامه محور برای زدایش چالش‌های ملی همچون، ناامنی، فقر و بی‌سوادی و تامین صلح پایدار را ازاهداف تیم وفاق ملی خواند. وی تقلب در انتخابات پیشرو را غیر قابل قبول عنوان کرد.
او تاکید کرد کرد که ساختار موجود سیاسی پاسخگوی چالش‌های موجود نبوده و نیاز است ساختار فعلی به یک نظام غیر متمرکز که پست نخست وزیری در آن وجود داشته و والی‌ها نیز انتخابی شوند تغییر شکل یابد. به بیان او تغییر یاد شده از مجرای چهارچوب‌های پیشبینی شده در قانون عملی خواهد شد.
* خبرگزاری جمهور
احمدولی مسعود با وعده تغییر نظام ریاستی کنونی در انتخابات ریاست‌جمهوی نام‌نویسی کرد

یک روز پیش از پایان مهلت نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود، همراه با دسته انتخاباتی‌اش برای تصدی کرسی ریاست جمهوری روز شنبه ۲۹ جدی به کمیسیون مستقل انتخابات رفت و در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نام‌نویسی کرد.
آقای مسعود را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو فریده مومند به حیث معاون اول و عبدالطیف نظری به عنوان معاون دوم همراهی می‌کنند.
دستۀ انتخاباتی آقای مسعود «وفاق ملی» نام دارد. رهبر دسته انتخاباتی وفاق ملی پس از ‌نام‌نویسی در سخنانی به رسانه‌ها گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، نظام ریاستی کنونی را تغییر می‌دهد و سمت نخست‌وزیری را ایجاد می‌کند.
این دسته انتخاباتی در نظر دارد تا یک نفر را به عنوان نخست‌وزیر و دو نفر دیگر را به عنوان معاون نخست‌وزیر در روزهای آینده معرفی کند.
تا کنون به شمول آقای مسعود ۱۰ نفر برای تصدی کرسی ریاست جمهوری در انتخابات پیش‌رو نام‌نویسی کرده‌اند.
* روزنامۀ هشت صبح

احمدولی مسعود در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد

احمد ولی مسعود، امروز{دیروز} شنبه(۲۹جدی) به گونه‌ی رسمی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کرد.
آقای مسعود، یازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری است که تا این دم، با دو معاون خود در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات ثبت نام کرده است.
فریده مومند و عبداللطیف نظری، دو معاون احمد ولی مسعود هستند که امروز به کمیسیون انتخابات رفته و برای انتخابات ریاست جمهوری پیشرو ثبت نام کرده اند.
ساعاتی قبل، گلبدین حکمتیار نیز به گونه رسمی در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو ثبت نام کرد.
روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، به تاریخ ۱۳ ماه جاری به گونه‌ی رسمی آغاز شد و قرار است تا دو روز دیگر نیز ادامه داشته باشد.
تاکنون عبداللطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومى، فرامز تمنا، محمد حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار و احمد ولی مسعود افرادی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو موفق به ثبت نام شده‌اند.
بر اساس تقویم جدید کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی، شوراهای ولسوالی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی هم‌زمان با هم در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود.
* خبرگزاری هشدار

احمدولی برادر احمدشاه مسعود برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

احمد ولی برادر احمدشاه مسعود برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ ثبت نام کرد.
احمد ولی مسعود امروز{دیروز} (شنبه) با معاونیت نخست فریده مومند وزیر تحصیلات عالی قبلی حکومت وحدت ملی و داکتر عبداللطیف نظری به حیث معاون دوم وی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ ثبت نام کرد.
احمد ولی مسعود به رسانه ها گفت که پس از پیروزی، پست صدر اعظم و ۲ معاونینش را بعد از تعدیل قانون اساسی افغانستان، ایجاد خواهد کرد.
* خبرگزاری خامه پرس

احمدولی مسعود دهمین نامزد در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور ثبت نام کرد

احمدولی مسعود، برادر و رییس بنیاد احمدشاه مسعود نیز با معاونیت فریده مومند و عبدالطیف نظری رسما به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) آقای مسعود در سخنانش بعداز ثبت نام به خبرنگاران گفت که نظام ریاستی در هفده سال گذشته ناکامی خود را ثابت ساخته است و وضعیت را بدتر از پیش کرده است.
او افزود: نظام باید تغییر کند تا تمام اقشار مردم افغانستان در تصمیم گیری های کشور خود را شریک و سهیم بدانند و این به نظر مسعود، از طریق نظام صدارتی ممکن است.
مسعود با بیان اینکه «تقسیم قدرت عادلانه باشد»، گفت: در کنار رئیس جمهور، پست صدارعظم ایجاد می‌شود که به رئیس جمهور پاسخ‌گو است اما از طریق پارلمان رای خواهد آورد.
این نامزد ریاست جمهوری همچنان در صحبت‌هایش به تغییر نظام انتخاباتی اشاره کرد و گفت که مشکل تنها در کمیشنران نیست و باید نظام انتخاباتاتی تغییر کند.
او تیم انتخاباتی وفاق ملی به عنوان یک تیم برنامه محور یاد کرد و از مردم خواست تا به وی نه بلکه به برنامه های او رای دهند.
احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد احمدشاه مسعود برای مدتی در زمان حکومت حامد کرزی به عنوان سفیر افغانستان در لندن کار کرده است.
مسعود کتابی را با نام آجندای ملی، ریفورم سیاسی و ایجاد صلح پایدار در افغانستان، نوشته و در آن اصلاحات سیاسی و شرایط ایجاد صلح پایدار در افغانستان را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.
کتاب مذکور با یک مقدمه در مورد سیر حوادث تاریخی افغانستان در ۲۰۰ سال اخیر و سنت ها و نگرش های ناشی از این حوادث و همچنان ضرورت تعمق و باز نگری پیرامون رفتار و داده های دولت افغانستان پس از اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از قرار داد بن، آغاز می گردد و با چند گفتار به پایان می رسد.
* خبرگزاری آوا

احمدولی مسعود، رییس بنیاد احمدشاه مسعود امروز{دیروز} شنبه (۲۹ جدی) به کمیسیون مستقل انتخابات رفته و خودش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرد.
آقای مسعود، فریده مومند، وزیر پیشین تحصیلات عالی و عبداللطیف نظری،‌ استاد دانشگاه را به‌ترتیب به‌عنوان معاونان اول و دوم خود برگزیده است.
پیش از این لطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت‌الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، محمدحنیف اتمر، فرامرز تمنا و گلبدین حکمتیار به‌عنوان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نزد کمیسیون مستقل انتخابات به ثبت رسیده است.
* روزنامۀ اطلاعات روز

احمدولی مسعود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت نام کرد
احمدولی مسعود به عنوان یازدهمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با دو معاونش، امروز{دیروز} در کمیسیون انتخابات ثبت نام کرد.
در تکت انتخاباتى احمد ولی مسعود، داکتر فریده مهمند وزیر پیشین تحصیلات عالی به حیث معاون اول و داکتر عبداللطیف نظری رییس موسسه تحصیلات عالی خصوصی غرجستان، به حیث معاون دوم، شامل مى باشند.
احمد ولى مسعود، برادر احمد شاه مسعود قبل ازاین، به حیث سفیر افغانستان درانگلستان و همچنان رییس بنیاد «احمد شاه مسعود «قهرمان ملی» کار کرده است .
وى به زبان های پشتو، دری و انگلیسی تسلط دارد.
مسعود، امروز{دیروز} درنشست مطبوعاتی گفت که تیم وفاق ملی، متشکل ازحوزه وسیع جهاد ومقاومت، جریان های روشنفکری، علما، نهادهای مدنی، نیروها و شخصیت های ملی و نسل جوان امروز؛ با شعار «تغییر» وارد میدان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شده است.
وی افزود که تکت تیم وفاق ملی، متشکل از شش چهره بوده که سه تن آن امروز به کمیسیون مستقل انتخابات به حیث نامزد ریاست جمهوری و دو معاونش ثبت نام کرد و سه تن دیگر شان، بعدا به عنوان صدراعظم و معاونین آن معرفی خواهند شد.
وی به این باور است که ساختار نظام ریاستی با عث بیعدالتی، فساد ساختاری و عقب ماندگی کشور شده و این نظام نیاز به تغییر دارد.
او افزود: «یکی از اهداف اساسی تیم وفاق ملی، تغییر ساختار نظام از ریاستی به صدارتی است که دارای یک رئیس جمهور و صدراعظم می باشد.»
موصوف در بخشى از صحبت‌هایش گفت که در طول ١٧ سال گذشته، یکی از مشکلات اصلی این بوده که تنها رئیس جمهور تصمیم می گرفت و سرانجام کشور را به بحران کشانید.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهورى، به این باور است که مردم باید در تصمیم‌گیری شریک ساخته شوند و توزیع قدرت باید به شکل عادلانه صورت گیرد.
وی، مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات را در برگزاری انتخابات ولسی جرگه ضعیف عنوان کرده، گفت که کمیسیون نتوانست به گونه لازم انتخابات ولسی جرگه ۲۸ و ۲۹ میزان را برگزار کند و باید در کمیسیون‌ انتخابات تغییرات به وجود بیاید.
پیش ازاین، داکتر زلمی رسول با شعار «وحدت ملی، عدالت، امنیت، صلح، اعتدال و برابری»ِ؛ عبداللطیف پدرام با شعار «آزادی، عدالت و امنیت»؛ محمد حکیم تورسن با شعار «ما عمل می کنیم، شعار نمی دهیم»؛ سید نورالله جلیلی؛ عنایت الله حفیظ؛ فرامرز تمنا؛ شهاب حکیمی و محمد حنیف اتمر با شعار «صلح و اعتدال»، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامى افغانستان براى نامزدى در انتخابات ریاست جمهورى ٢٩سرطان ١٣٩٨ثبت نام کرده اند.
کمیسیون مستقل انتخابات، ۲۹ سرطان سال آینده را روز برگزارى انتخابات ریاست جمهورى و از ١٣ تا ۳۰ ماه روان، زمان ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده و گفته است که کمیسیون، هیچ پلانی براى تمدید روند ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری روی دست ندارد.
بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، هر فردی که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ باید مسلمان، تبعه افغانستان و تا روز برگزاری انتخابات چهل سال سن داشته باشد، یکصدهزار تذکره برچسب دار ارایه کند و یک میلیون افغانی را نقداً به این کمیسیون بسپارد.
* خبرگزاری پژواک

احمدولى مسعود به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهورى ثبت نام کرد
احمدولی مسعود، با معاونیت نخست فریده مومند و معاونیت دوم عبداللطیف نظری، وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد.
به گزارش اسپوتنیک، احمدولی مسعود، امروز{دیروز} شنبه(۲۹جدی) با معاونیت نخست فریده مومند و معاونیت دوم عبداللطیف نظری در کمیسیون انتخابات ثبت نام کرد.
او امروز{دیروز} پیش از ثبت نام در یک نشست خبری گفت، که مهم ترین هدف تیم انتخاباتی اش، تغییر ساختار نظام از ریاستی به صدارتی و تعدیل قانون اساسی خواهد بود.
او پیش از ثبت نام گفت: «پس از ظهر امروز با داکتر فریده مومند و داکتر عبداللطیف نظری ثبت نام می‌کنیم، اما پس از آن سه فرد دیگر را هم معرفی خواهیم کرد، که یکی نخست وزیر و دو تن دیگر معاون او خواهد بود و تا تعدیل قانون اساسی در سمت رئیس شورای وزیران کار خواهند کرد».
آقای مسعود گفت، که ساختار نظام ریاستی، سبب بی عدالتی، فساد و عقب ماندگی افغانستان شده است و در این نظام، حضور عادلانه اقوام و اقشار مختلف دیده نمی شود..
او افزود: «افزایش صلاحیت شوراهای ولایتی، ایجاد شورای محلات و تشکیل نشست بزرگان قانون اساسی برای تعدیل قانون از جمله تغییرات عمده در حکومت ما خواهد بود. این تغییرات برای شکستن انحصار، خودمحوری و مبارزه با فساد خواهد بود تا مشارکت تمام اقوام را در چرخه تصمیم گیری و سیاست‌گذاری کشور تثبیت کند».
* خبرگزاری اسپوتنیک

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.