قصـاب کابـل خـواستار کـرسی ریاست‌جمـهوری است

- ۰۱ دلو ۱۳۹۷

نوشته از بِیَرند موش-بروفسکا
برگردان: یمین کوهستانی-ماندگار

mandegarیگان‌های او کابل را به خاک و خاکستر کشیدند، ده‌ها هزار انسان در جنگ‌ها کشته شدند. اکنون این جنگسالار بدنام می‌خواهد رییس‌جمهور شود و سخن از صلح می‌راند.
قصاب کابل نام گرفت: گلبدین حکمتیار، یکی از مخوف‌ترین جنگسالاران افغانستان. کمی پیش از پایان دورۀ نام نویسی، نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال جدید اعلام کرد. او به روز یکشنبه، اسناد خود را برای نام‌نویسی به کمیسیون انتخابات سپرد.
او در صحبت با خبرنگاران گفت که او خواستار صلح در کشور است و دولت کنونی را مسوول ادامۀ جنگ در کشور خواند. او گفت سیستم باید تغییر کند، مگر از راه صلح‌آمیز.
می‌خواهد افغانستان را دگرگون سازد، مگر اکنون بدون موشک‌پراکنی: گلبدین حکمتیار
همسنگران بدنام
حکمتیار رهبر سازمان اسلام‌گرای حزب اسلامی‌ است. او همچنین پس از آغاز مداخله نظامی امریکا در سال ۲۰۰۱، با طالبان و سازمان تروریستی القاعده همکار شد.
گفته می‌شود که او در جنگ‌های دهه ۹۰ مسوولیت بسیاری از جرایم جنگی و نقض حقوق بشر را بر عهده دارد.
یک‌سال‌ونیم پیش، پس از دهه‌های تبعید، به کابل برگشت. اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، او را مورد عفو قرار داد و سازمان ملل تحریم‌های اعمال شده علیه حکمتیار را لغو کرد.

واکنش خوب پس از بازگشت
اگرچه بسیاری از شهروندان افغانستان خاطرات وحشتناک جنگ و خشونت حکمتیار دارند، بازگشت او از سوی شماری از ساکنان کابل مورد استقبال قرار گرفت.
در آن هنگام شهروندی چنین گفته بود: «ما گذشته را فراموش کرده‌ایم و به آینده نگاه می‌کنیم، امیدواریم که اشتباهات گذشته تکرار نشود. زیرا آنها به جنگی منجر شدند که همه چیز را نابود ساخت».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.