عـهد تـازۀ پاکستان به امـریکا

گزارشگر:خلیل مینوی - ۰۱ دلو ۱۳۹۷

مقامات پاکستانی برای فرستادۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا بار دیگر تعهد داده اند که در روند صلح افغانستان همکار خوب خواهند بود و این روند را تقویت خواهند کرد.
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان دور تازه‌یی از سفرش را به کشورهای منطقه آغاز کرده است او به روز پنجشنبه بعد از گفت‌وگو با مقامات افغانستان در کابل، وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد و با عمران‌خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ آن کشور mandegarدیدارهایی داشته است .
قریشی برای خلیل‌زاد بار دیگر از همکاری نزدیک پاکستان با امریکا در حل معضل افغانستان و تقویت روند گفت‌وگوهای صلح اطمینان داده است
سفر خلیل‌زاد به منطقه، با انکشافات تازۀ سیاسی همراه است پیش از او عمر داوودزی فرستاده ویژۀ رییس حکومت برای اجماع منطقه‌یی سفری به پاکستان داشت او در بازگشت یادآور شد که در موقف سیاسیون و روحانیون پاکستانی تغییرات زیادی دیده می‌شود و آنها آمادۀ همکاری با دولت افغانستان در امر تقویت گفت‌وگو های صلح اند و مولانا فضل الرحمان حامی سرسخت طالبان در پاکستان، با تغییر موقف، گفت که جنگ افغانستان جهاد نیست و ملا عبدالمنان نیازی سردسته یک، جناح انشعابی طالبان از ملاقات مستقیم با دولت افغانستان حمایت کرد.
همه اینها نمایانگر آن است که روند صلح در افغانستان با تحولات مثبت همراه است مگر با این همه، نباید ذوق‌زده شد.
در این جای شک نیست که بازیگر اصلی در منازعۀ افغانستان، پاکستان است و این کشور می‌تواند کمک و همکاری زیادی کند با این که پاکستان دیر زمانی است حمایتش را از صلح و ثبات در افغانستان تکرار داشته، اما همکاری واقعی نکرده و نتوانسته است به قناعت امریکا و افغانستان بپردازد
در حالی که افغانستان، هنوزهم به عنوان یک چالش امنیتی برای منطقه و کشورهای فرا منطقه باقی مانده است، ادامه این معضل نه‌ تنها برای افغانستان، بل برای کشورهای دیگر نیز مشکل‌ساز و پُر هزینه بوده است. با تأسف هر روز یک بازیگر تازه وارد قضیه افغانستان می‌شود.
در این میان پاکستان بیشتربه فکر امتیازگیری از امریکا است و قضیۀ افغانستان یک دستاویز پُر منفعت برای آن کشور است
پاکستان می‌خواهد تا با بهره‌گیری از معضل افغانستان به کمک‌های اقتصادی دست یابد و در مسایل منطقه‌یی مانند مسألۀ کشمیر دست بالا داشته باشد و دیگر یک کشور منزوی نباشد.
اگر این خاطر ‌جمعی و اطمینان از سوی ایالات متحده و جامعه بین‌المللی به پاکستان داده شود، شاید اسلام‌آباد به روند صلح افغانستان کمک کند
نباید قضیۀ افغانستان، بهانه‌یی برای کنار آمدن‌ها و معامله‌ها باشد
خارجی‌ها، اگر امریکا است یا پاکستان اگر روسیه است یا ایران، تنها تسهیل‌کنندۀ روند صلح در افغانستان اند مسایل دیگر کار شهروندان افغانستان است روی همین دلیل است که شهروندان افغانستان به رسیدن به یک صلح با عزت تأکید دارند که در آن حفظ ارزش‌ها مطرح است.
با این هم از چند سال به این طرف، اجماع در حلقه‌های داخلی و بین‌المللی بر این است که پیروزی نظامی در افغانستان ناممکن است. تنها راه پایان‌دادن به جنگ افغانستان، توافق سیاسی‌یی است که بتواند طالبان را با نظام سیاسی افغانستان ادغام کند.
ولی روند صلح تحت رهبری و مالکیت افغانستان، خواسته و مطلوب همۀ طرف‌ها است؛ زیرا هر یک از آنان، از بهبود وضعیت در افغانستان به صورت مستقیم نفع می‌برند و کشورهای بیرونی تسهیل‌کنندۀ این روند بوده می‌توانند.
پس بهتر است که خارجی‌ها بن‌بست‌ها در روند صلح افغانستان را رفع کنند و این زمانی امکان‌پذیر است که بازی قدرت و رقابت در افغانستان کنار گذاشته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.