۲۰ ماه تلاش‌ و نتیجه صفر

گزارشگر:سه شنبه 4 جوزا 1395 - ۰۳ جوزا ۱۳۹۵

mandegar-3بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) ‌می‌گوید که اکنون بیش از بیست ماه از تلاش‌ها برای اصلاحات انتخاباتی می‌گذرد اما تا حال نتیجۀ ملموسی را به دنبال نداشته است.
این نهاد در اعلامیه‌یی نگاشته است: «اکنون بیش از بیست ماه از تلاش‌های اصلاحات انتخاباتی می‌گذرد اما تا حال نتیجۀ ملموسی را به دنبال نداشته است. قابل ذکر است که در کنار این تلاش‌ها،ساختارهایی در دولت افغانستان اعم از حکومت و شورای ملی سهم بزرگی در به تعویق افتادن و عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی داشته‌اند. از یک طرف با گذشت زمان،سطح بی‌اعتمادی مردم افزایش یافته و زمان نیز به سرعت در گذر است و از طرفی دیگر،با گذشت هر روز جو سیاسی پیچیده و مغلق گشته که ممکن تاثیرات منفی بالای عملی‌سازی اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف داشته باشند. »
در اعلامیه آمده است : «اعضای پارلمان به عنوان نمایندهگان مردم در مورد اصلاحات انتخاباتی نتوانسته‌اند، نظارت درست از کارکردهای حکومت داشته باشند و هم‌چنین در امر نمایندگی از موکلین خویش در این رابطه نیز ناکام مانده‌اند.»
تیفا از ادامه وضعیت کنونی به‌شدت نگرانی خویش را اظهار داشته است و از پارلمان افغانستان می‌خواهد تا هر چه زودتر موضع خویش را در رابطه به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی مشخص ساخته و این طرح قانون را تصویب نماید تا هر چه زودتر کمیته گزینش کمیسیون‌های انتخاباتی نیز شکل گرفته و این جرقه‌یی برای شروع متداوم اصلاحات انتخاباتی گردد.
حکومت وحدت ملی قبلا اعلان کرده بوده آمادگی برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولایتی را میان فصل تابستان و خزان امسال دارد.
هم‌چنان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از جامعه جهانی نیز می‌خواهد تا سکوت خویش را شکستانده و به اساس تعهداتی که بیش از یک دهه در افغانستان داشته‌اند،به قضیه اصلاحات انتخاباتی نگریسته و نقطه فشاری برای تسریع روند اصلاحات انتخاباتی گردند.
آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور یکی از توافقات حکومت وحدت ملی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.