توافق با طالبان نهایی نشده است دولت از موضع قدرت مذاکره می‌کند

گزارشگر:هارون مجیدی - ۰۷ دلو ۱۳۹۷

گفت‌وگوهای شش روزۀ طالبان با نماینده‌گان امریکا به پایان رسید و نمایندۀ ویژۀ امریکا به کابل آمده تا به مسوولان حکومت از «توافقات نهایی نشده با طالبان» صحبت کند.
در این میان، مسوولان در ارتش افغانستان می‌گویند که دولت از موضع قدرت با طالبان مذاکره می‌کند.
mandegarشریف یفتلی رییس ستاد ارتش افغانستان که دیروز در محفل فراغت شماری از دانشجویان نظامی صحبت می‌کرد، گفت: به ‌خاطر صلح می‌جنگیم و با قدرت در مذاکرات صلح وارد می‌شویم. حکومت در گفت‌وگوهای صلح از موضع قدرت چانه‌زنی می‌کند. به گفتۀ او، نظامیان افغانستان در میدان‌های نبرد برای برقراری صلح با دشمنان می‌جنگند.
به گفتۀ رییس ستاد ارتش، افغانستان به گذشته بر نمی‌گردد و ارزش‌ها و دستاورهای سال‌های پسین در روند گفت‌وگوهای صلح حفظ می‌شود.
رییس ستاد ارتش جنگ در افغانستان را تحمیلی می‌داند و می‌گوید هر جناحی که خواستار پیوستن به پروسۀ صلح باشد، حمایت می‌شود.
در عین حال، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ امریکا برای صلح افغانستان نسبت به گفت‌وگوهای چند روز اخیر در دوحه با نمایندهگان طالبان ابراز رضایت کرده و گفته که در آن «پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در مورد مسایل حیاتی» صورت گرفته است.
آقای خلیل‌زاد افزوده که هر گونه توافق نهایی، نیازمند یک «گفت‌وگوی بین‌الافغانی» است.
پیشتر، منابع طالبان به آژانس خبری رویترز گفته بودند که مواد مسودۀ یک توافق‌نامه را با امریکا نهایی کرده اند که راه را برای پایان جنگ در افغانستان هموار می‌سازد.
براساس اظهارات منابع طالبان، امریکا آماده شده است که نیروهای خود را ظرف ۱۸ ماه پس امضای توافقنامه، از افغانستان بیرون کند. هنوز مقامات امریکایی نسبت به جزییات ابراز نظری نکرده اند.
آقای خلیل‌زاد پس از پایان نشست دوحه با نمایندهگان طالبان، راهی کابل شده است تا با مقامات افغانستان دیدار کند.
این نشست که قرار بود برای دو روز برگزار شود، شش روز طول کشید.
او در صفحه تویتر خود نوشته است: «ما با استفاده از روندی که بوجود آمده، به گفت‌وگوهای خود ادامه خواهیم داد. هنوز یک تعداد مسایل باقی‌ است که لازم است روی‌شان کار صورت گیرد. تا زمانی که روی همه‌چیز توافق نشده است، توافقات نهایی نیست؛ و این همه‌چیز، شامل یک گفت‌وگوی بین‌الافغانی و نیز آتش‌بس همه‌جانبه می‌شود».
اگرچه مقامات به شکل رسمی در مورد محتوای مذاکرات چند روز اخیر در دوحه ابراز نظری نکرده اند، اما براساس منابع طالبان که با خبرگزاری رویترز صحبت کرده اند، این گروه تعهد کرده که به گروه‌های چون القاعده و داعش اجازه ندهند تا از افغانستان علیه کشور دیگری دست به حمله بزنند.
این منابع هم‌چنین گفته اند که در حال نهایی کردن برنامه‌ای برای آتش‌بس در افغانستان استند و اینکه پس از اجرایی شدن این برنامه، با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو خواهند شد.
به قول منابع طالبان، سایر موادی که در این توافق‌نامه وجود دارد، راجع به رهایی زندانیان، برداشتن تحریم بر سفرهای خارجی اعضای این گروه و نیز احتمال ایجاد یک حکومت موقت در افغانستان است.
دولت افغانستان بارها گفته که هر توافقی برای صلح در افغانستان باید از مجرای حکومت این کشور گذشته و نیز کشورهای منطقه در آن دخیل باشند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان پس از پایان مذاکرات صلح در قطر گفته است، تا زمانی موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان حل نگردد، پیشرفت در بخش‌های دیگر امکان ندارد.
سخنگوی طالبان گفته است: «در این مرحلۀ مذاکرات، به اساس آجندای مقرره در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر مسایل مهم و مربوطه بحث و پیشرفت صورت گرفت؛ اما چون موضوعات سنگین است و به بحث‌های زیادی نیاز دارد، فیصله صورت گرفت که در مورد بعضی مسایل لاینحل نشست‌های دیگری انجام خواهد شد، تا به مسایل لاینحل متباقی نیز راه مناسب و مفید پیدا شود و نیز هر دو طرف جریان مجلس را با بزرگان خود شریک نموده، هدایت بگیرند».
امریکا برای برگشتاندن نیروهای خود از افغانستان جدی است

وزیر خارجۀ امریکا گفته است که کشورش به صورت جدی تلاش می‌کند که گفت‌وگوهای صلح میان افغانستان و طالبان به نتیجۀ مطلوب برسد.
مایک پمپئو، در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که امریکا به صورت جدی تلاش می‌کند تا افغانستان دوباره به محل امن برای تروریسم و گروه‌های هراس‌افگن مبدل نشود و نیروهای خود را دوباره به کشور شان برگرداند.
آقای پمپئو تأکید کرده است که امریکا همچنان تلاش می‌کند که حاکمیت، استقلالیت و امنیت مردم افغانستان را تقویت کند تا این کشور دوباره پناه‌گاه امن برای هراس‌افگنان نشود.
وزیر خارجۀ امریکا در مورد گفت‌وگوهای زلمی‌ خلیل‌زاد با طالبان نیز نگاشته است که آقای خلیل‌زاد از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی خبرداده است.
دو روز پیش رسانه‌های غربی نیز گزارش داده است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تصمیم خروج نیروهای امریکایی را به کانگرس این کشور واگذار کرده است.
آقای ترامپ گفته است که در حال حاضر تصمیم‌گیری در بارۀ ماندن و یا بیرون شدن نظامیان از افغانستان و سوریه را به کنگره واگذار می‌کند تا قانون‌گذاران در بارۀ این دو موضوع رأی‌گیری کنند.
دونالد ترامپ همچنان هشدار داده است در صورتی که کانگرس درست تصمیم نگیرد، می‌تواند نیروهای امریکایی را در جریان یک ماه دوباره به این کشور برگرداند.
در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند و با نیروهای امنیتی در قسمت مشوره‌دهی و انجام عملیات هوایی مشترک کار می‌کنند.

حمایت در صورت صیانت از دستاوردها
نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در دیدار با معاون دوم ریاست حکومت وحدت ملی گفته است که جامعه جهانی از روند صلحی حمایت می‌کند که دستاوردهای گذشته در آن مورد صیانت قرار بگیرد.
دفتر رسانه‌های معاونیت دوم ریاست حکومت وحدت ملی با نشر خبرنامه‌یی گفته است که سرور دانش در دیدار با تادامچی یاماماتو نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان، در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات صلح گفت‌وگو کرده است.
تادامچی یاماماتو در این دیدار، با اشاره به گفت‌وگوهای صلح در افغانستان، گفته است که جامعه جهانی از روند صلحی حمایت می‌کند که «مورد توافق مردم افغانستان باشد و دستاوردهای گذشته نیز در آن مورد صیانت قرار بگیرد».
سرور دانش نیز در این دیدار گفته است که یگانه مرجع تصمیم گیرنده در مورد صلح، مردم و حکومت افغانستان است.
او افزوده است که حکومت افغانستان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان آمادهگی هرنوع اقدام قانونی براساس اراده و خواست مردم افغانستان را دارد.
از سویی هم، شماری از جریان‌های سیاسی خواستار این اند تا مدیریت گفت‌وگوهای صلح به دست حکومت و مردم افغانستان باشد.
محور مردم افغانستان گفته است که روند صلح باید هرچه زودتر به یک روند واقعی بین‌الاافغانی ارتقا پیدا کند. محور مردم افغانستان با نشر اعلامیه‌یی از توافقات اخیر میان نمایندهگان امریکا و طالبان در قطر در راستای تحقق صلح در افغانستان استقبال کرده است.
در اعلامیه این جریان سیاسی آمده است: «محور مردم افغانستان اکیداً بر شروع فوری و عاجل گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان دولت افغانستان، مردم افغانستان و حرکت طالبان تأکید می‌کند».
شورای عالی حراست و ثبات، رییس‌جمهور پیشین و شماری از دسته‌های انتخاباتی نیز دیروز در نشست‌های خبری و پخش اعلامیه‌های جداگانه خواستار انتقال روند گفت‌وگوهای صلح به مردم و حکومت افغانستان شدند.
از سویی هم، دیروز شماری از فرماندهان جهادی با انتقاد از روند گفت‌وگوهای صلح نماینده‌گان امریکا و طالبان گفتند که جبهۀ اصلی و طرف اصلی طالبان در این گفت‌وگوها  فراموش شده اند.
اسلام‌آباد برای پیشرفت صلح کار کرده است
شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان می‌گوید، اسلام‌آباد برای پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان کار کرده است.
قریشی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است، مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا آسان نبوده و پاکستان در این زمینه تلاش کرده است.
او علاوه کرد، پیشرفت‌های مذاکرات صلح میان نمایندهگان طالبان و امریکا در شهر دوحه قطر پیشرفت‌های داشته است.
وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد، اسلام‌آباد قصد مداخله در امور داخلی کابل را ندارد و افغانستان باید خودشان در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند.
شاه محمود قریشی گفت، مشکلات در مسیر مذاکرات صلح وجود دارد، اما همکاری مشترک میان افغانستان، امریکا و پاکستان می‌تواند این مشکلات را حل کند.
گفتنی است دور جدید و پنجم این گفت‌وگوها ماه آینده میان نماینده‌گان طالبان و امریکا انجام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.