با قهرمان ملی تجدید میثاق شد

گزارشگر:يما - ۲۰ سنبله ۱۳۹۱

از یازدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، روز شنبه به گونۀ بی‌پیشینه در سراسر افغانستان گرامی‌داشت به‌عمل آمد.
در آغازین لحظات روز شنبه، به شمول مقام‌های ارشد حکومت افغانستان هزاران‌تن از شهروندان کشور، با حضور گسترده در «میدان مسعود» در شهر کابل، پای منار مقاومت اکلیل گل گذاشتند.
مسوولان برگزاری یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور گفته‌اند که امسال میزان حضور مردم در این مراسم بیشتر از سال‌های پیش بوده و این نشان‌دهندۀ افزایش شکوه این مراسم با گذشت هر سال است.

«استوانۀ جهاد و مقاومت»
در مراسم رسمی بزرگداشت از روز شهید و سالگشت شهادت شهادت قهرمان ملی کشور در خیمۀ لویه‌جرگه، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان، رهبران جهادی، اعضای کابینه، رییسان و نماینده‌گان مردم در مجلس، نماینده‌گان کشورهای خارجی و صدهاتن از رهروان راه شهید مسعود اشتراک کرده بودند.
سخنرانان، شهید مسعود قهرمان ملی افغانستان را «استوانۀ تاریخ جهاد و مقاومت مردم افغانستان» خواندند و همچنان اظهار داشتند که بدون واژۀ «جهاد» و «مقاومت»، افغانستان دیگر افتخاری ندارد.
معاون اول ریاست‌جمهوری در این مراسم خواهان تغییر نظام شده و گفت که نظام کنونی پاسخ‌گوی نیازهای مردم افغانستان نیست.
مارشال محمد قسیم فهیم گفت که باید از موضع قوت و قدرت با مخالفان مسلح دولت وارد مذاکره و گفت‌وگو شویم.
آقای فهیم با بدتوصیف‌کردن وضعیت امنیتی کشور، هشدار داد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد، امکان برگزاری یک انتخابات شفاف، سالم و به‌دور از تقلب ناممکن است.
در این مراسم احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، از موضع ضعیف و  متواضعانۀ حکومت افغانستان در برابر مخالفان مسلح دولت انتقاد کرد و گفت که صلح بدون یک اجماع ‌نظر عمومی و «دیالوگ ‌بین‌الافغانی» در کشور تامین نخواهد شد.
احمد ولی مسعود هم‌چنان بر برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری تاکید کرد و گفت که باید نظام آیندۀ افغانستان آیینۀ تمام‌نمای مردم افغانستان باشد.
او بر مشارکت سیاسی و اجتماعی در نظام افغانستان تاکید ورزید و گفت که بدون حضور گروه‌ها و جریان‌های موثر سیاسی در نظام، امکان تامین صلح و ثبات در کشور وجود ندارد.
همچنان استاد سیاف با حرام و ناروا خواندن عمل انتحار، خواهان اعدام علنی تروریستان و انتحارکننده‌گان گردید.
استاد سیاف هم‌‌چنان گفت: به تمام علمای اسلامی چلنج می‌دهم که اگر می‌توانندـ یک دلیل ضعیف برای جایز بودن انتحار ارایه دهند.
او در ادامه سخنانش، انتحارکننده‌گان را دشمنان خدا و رسول خدا خواند.

«کنار زدن مجاهدین»
افزون بر کابل، مراسم ویژه‌یی نیز در تالار بزرگ مولانا جلال‌الدین محمد بلخی در شهر هرات، به مناسبت یازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی، برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور مقام‌های محلی، فرماندهان جهادی، نماینده‌گان مجلسین شورای ملی برگزار شده بود، شماری از سران مجاهدین از بی‌توجهی دولت در برابر خانواده‌های شهدا و کنار زدن مجاهدین از نظام انتقاد کردند.
عبدالرزاق احمدی استاد دانشگاه و یکی برگزارکننده‌گان مراسم، با معتدل خواندن تفکر مجاهدین گفت: «مجاهدین در برابر افراط و تفریط مبارزه کردند و این تفکر باید نهادینه شود.»
او، احترام گذاشتن به ارزش‌های اسلامی و جهادی مردم افغانستان را وظیفه دولت و تمام مردم عنوان کرد.
احمدی تاکید کرد که برای عبور از بحران کنونی کشور و برطرف کردن نگرانی مردم از سال ۲۰۱۴ باید به مجاهدین اعتماد شود.
داکتر داوود صبا والی هرات از شهدا و مجاهدان به عنوان سرمایه‌های معنوی کشور یاد کرد و گفت که دولت همواره در تلاش است تا این ارزش‌ها را حفظ کند.
آقای صبا، خواهان حل اختلافات قومی و حزبی در کشور شد و تاکید کرد که آرمان‌های شهدا در راستای ایجاد وحدت ملی بود.
به همین ترتیب، ولایت‌های کندهار، پکتیکا، ننگرهار، مزار شریف، تخار، جوزجان… نیز شاهد برگزاری پرشکوه مراسم هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود بود.
در این مراسم‌ها، سخنرانان مسعود را اسطورۀ بی‌بدیل تاریخ مبارزات سیاسی مردم افغانستان عنوان کرده و بر ادامۀ راه برحق و عدالت‌خواهانۀ او، تاکید ورزیدند.

گل‌گذاری در مزار قهرمان ملی
همچنان صدهاتن از شهروندان کشور روز گذشته با حضور بر آرمگاه قهرمان ملی کشور در ولایت پنجشیر، بر مزار او اکلیل گل گذاشتند و بر روح پرفتوح فرمانده کل مقاومت اتحاف دعا کردند.
در مراسم گل‌گذاری بر مزار قهرمان ملی کشور، مارشال محمد قسیم فهیم، داکتر عبدالله عبدالله، احمد ولی مسعود، محمدیونس قانونی، احمدضیا مسعود، سترجنرال بسم‌الله محمدی، عبدالبصیر سالنگی، احمد مسعود و برخی مقام‌های دولتی اشتراک کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.