نــــی: در گفت‌وگوهای صلح آزادی بیان و ارزش‌های حقوقی بشری فراموش شده اند

گزارشگر:بسم الله ذکی - ۰۸ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در نهاد حمایتکنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی)، می‌گویند که در گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان، آزادی بیان و ارزش‌های حقوق بشری به فراموشی سپرده شده است.
عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی این نهاد، دیروز در یک نشست خبری با بیان این نگرانی گفت: صلح یک نیاز جدی و ضروری برای مردم افغانستان است، اما بهای آن نباید منجر به قربانی شدن ارزش‌های آزادی بیان، حقوق بشر و جلوگیری از رشد رسانه‌های آزاد در افغانستان باشد.
mandegarآقای خلوتگر گفت: «در صحبت‌های طالبان و امریکا، ارزش‌های حقوق بشری و آزادی بیان که در ۱۷ سال گذشته صدها تن به ویژه جامعۀ رسانه‌یی برای آن قربانی داده‌اند نه تنها که به حاشیه رانده شده؛ حتا در برخی موارد به فراموشی سپرده شده است».
او گفت که در هر تفاهم‌نامه‌یی که منجر برقراری صلح در افغانستان شود، نباید ارزش‌های آزادی بیان به حاشیه رانده شوند، شهروندان به صلح نیاز دارند، اما صلحی که در آن حُرمت به ارزش‌های حقوق بشری و آزادی بیان وجود نداشته باشد، زنده‌گی زیر چنین چتری بی‌ارزش است.
آقای خلوتگر می‌افزاید: مردم افغانستان بیش از چهار دهه می‌شود که در درگیری و خشونت به ‌سر می‌برند و بیش از ۷۰ درصدِ شهروندان صلح را به یاد ندارند و حتا تلاش‌های ۱۷ سال اخیر برای صلح نیز نتیجه‌یی در پی‌نداشته است.
رییس اجرایی نهاد نی گفت: در دیدارهای متعددی که زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان با طالبان داشته است در رابطه به آتش‌بس، مذاکرات «بین‌الافغانی» خروج نیروهای بین‌المللی و …، بحث صورت گرفته است، اما از ارزش‌های آزادی بیان و حقوق بشری یادآوری نگریده است.
او گفت که اطلاعات بیرون داده شده از این نشست‌ها نشان می‌دهد که هر دو طرف روی خامۀ یک تفاهم‌نامه به توافق نزدیک شده‌اند، نهاد نی به عنوان یک نهاد حمایت‌کنندۀ آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در کشور، از هر دو طرف می‌خواهد که ارزش‌های آزادی بیان و حقوق بشری را مد نظر داشته باشند.
مسوولان نهاد نی در اخیر این نشست با نشر اعلامیه‌یی همچنان گفتند، آزادی بیان به عنوان یک ارزش قابل حراست در هر سندی که به عنوان نتیجۀ صلح پنداشته می‌شود باید گنجانیده شود. اگر این گفت‌وگوها منجر به صلح شد، تضمینی برای آزادی بیان و رسانه‎‌های آزاد افغانستان ارایه گردد.
در بخشی دیگری از این اعلامیه آمده است: رسانه‌ها باید از جزییات روند گفت‌وگوهای صلح که سبب خدشه‌دار شدن آن نمی‌گردد، در جریان گذاشته شوند و قاتلان روزنامه‌نگاران و عاملان خشونت در برابر خبرنگاران و آزادی بیان، تحت هیچ موافقت‌نامه‌یی نباید مورد عفو قرار گیرند و حکومت افغانستان و طرف‌های درگیر باید این مورد در نظر داشته باشند.
مسوولان این نهاد حامی خبرنگاران می‌گویند که در صورتی که آزادی بیان و ارزش‌های حقوق بشری در فرایند صلح در نظر گرفته نشود، به عنوان حمایت‌کنندۀ آزادی بیان و رسانه‌های آزاد افغانستان، خاموش نخواهند نشست.
این در حالی است که زلمی‌خلیل‌زاد در فرجامین دیدارش با گرو طالبان در دوحه مرکز قطر روی خامۀ یک تفاهم‌نامۀ هجده ماده‌یی به توافق نزدیک شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.