روسیه می‌خـواهد جای امـریکا را پُـر کنـد

- ۱۲ دلو ۱۳۹۷

منبع: فارین‌ پالیسی /
نویسنده: لارا سیلکِمن/
برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار/

در حالی که امریکا تصمیم خروج از افغانستان را دارد، روسیه به عنوان رقیب امریکا و ناتو در منطقه، تلاش می‌کند که در آیندۀ افغانستان نقش داشته باشد.
زمانی که پیشرفت‌ها در روند صلح با طالبان توسط مقامات امریکایی تایید شد، روسیه به شکل خاموشانه به عنوان یک بازیگر در منطقه، میزان یک نشست(نشست مسکو) در نوامبر ۲۰۱۸ بود. در این نشست نماینده‌گان طالبان و برخی اعضای بلندپایۀ شورای صلح افغانستان، همچنان mandegarنمایندۀ حکومت‌های منطقه‌یی مانند پاکستان، ایران و چین اشتراک کردند و نماینده‌یی از سفارت امریکا در مسکو به عنوان ناظر نیز در این نشست حضور داشت.
اخیراً ضمیر کابلوف فرستادۀ ویژۀ روسیه در افغانستان به پاکستان رفت تا روی تلاش دو کشور برای یافتن یک راه‌حل به چالش‌های افغانستان، گفت‌وگو کنند.
در عین زمان، روز سه‌شنبه روسیه میزبان برخی از سیاسیون مخالف اشرف غنی و طالبان در مسکو است.
در حالی که نتیجۀ نشست ماه نوامبر در روسیه برای هر دو طرف [دولت افغانستان و طالبان] گنگ بود، اما روسیه به عنوان یک قدرت منطقه‌یی بازی خود را انجام داد. آگاهان باور دارند که اگر ایالات متحدۀ امریکا پیش از رسیدن به یک توافق صلح با طالبان نظامیان خود را از افغانستان بیرون کند، جای این خلا را روسیه پُر خواهد کرد.
یک مقام وزارت خارجه که در نشست مسکو دعوت شده بود، به فارین پالیسی گفت: در صورتی که امریکا افغانستان را ترک کند، روسیه نقش خود را در این کشور بازی می‌کنند. اتفاقاً روسیه می‌تواند دوباره به عنوان یک بازیگر قوی برای حل چالش‌های افغانستان ممد واقع گردد.
تاریخ نشان می‌دهد که اتحاد جماهیر پیشین شوروی تاریخی، خسته‌ کننده و طولانی در افغانستان دارد. این کشور را به یاد سال‌های ۱۹۷۹ می‌برد، بخشی از تلاش روسیه برای حمایت از رژیم شکست خوردۀ کمونیست در کابل که سبب طولانی شدن دهه‌ها جنگ و منجر به کشته شدن بیش از یک میلیون انسان شد و زمینۀ دست‌درازی‌ها را به این کشور فراهم ساخت.
آگاهان می‌گویند که هر تلاش مسکو برای حل چالش‌های افغانستان لازمی است.
سیت‌ جانس، عضو مرکز مطالعات استراتژیک بین‎المللی، می‌گوید که حداقل روسیه در تلاش دست یافتن دوباره به نفوذش است، به همین دلیل ارتباط نزدیک با طالبان و پاکستان و برخی از بازیگران کلیدی منطقه‌یی ایجاد کرده است.
آقای جانس، افزوده که روسیه برای طالبان کمک‌‌ مالی و تجهیزاتی می‌کند. روسیه تلاش می‌کند تا «پروپاگندا» در برابر امریکا و ناتو منتشر کند. چیزی که در رسانه‌های روسیه منتشر می‌شود: «امریکا داعش را کمک می‌کند».
آگاهان می‌گویند که دیدگاه روسیه در مورد جنگ افغانستان، تلاش‌ برای ایجاد یک راه‌حل دومی است تا در پهلوی ناتو و امریکا به عنوان یک بازیگر منطقه‌یی و با استفاده از نفوذ‌ش در کشورهای «عضو جماهیر شوروی سابق» که مرز مشترک با شمال افغانستان دارند این نقش را بازی کند.
جانس کامپل، عضو شبکۀ رند می‌گوید: به شکل  عموم فکر می‌کنم در چند سال اخیر روسیه در تلاش شکار فرصتی در افغانستان است تا از آن در برابر امریکا و ناتو استفاده کند.
حضور ایالات متحدۀ امریکا در بخشی از مرز جنوبی روسیه [افغانستان] هم‌چنان چشم‌انداز قوی در اوکراین و کشورهای بالکان برای مسکو زنگ خطر است.
آقای جانس گفت که روسیه از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان استقبال نمی‌کند. مسکو همچنان باور دارد که طالبان یک قدرت قابل ملاحظه هستند.
کمپل گفت که تلاش‌های روسیه برای نشست مسکو تحت برخی شروط صورت گرفت. هیچ نماینده‌یی از حکومت افغانستان به نشست مسکو که در ماه نوامبر برگزار شد، فرستاده نشد و طالبان از این فرصت به عنوان یک قوت در برابر امریکا استفاده کردند.
او اضافه کرد که روسیه مانند پاکستان می‌داند که کنترل طالبان خیلی مشکل است. نشست ۲۹ جون در پاکستان بیشتر به موضوعات بیرونی پرداخت: این‌که روسیه به عنوان یکی از بازیگران قوی در منطقه‌ است.
اما با این فرض، روسیه دست‌آوردهای محدود داشته است. ناظران نگران‌ اند در صورتی که امریکا بدون توافق عملی صلح میان طالبان و دولت افغانستان بیرون شود، مسکو از نفوذ خود در میان طالبان استفاده خواهد کرد.
یک مقام پیشین نظامی امریکا، می‌گوید که اگر امریکا [فقط گفت‌وگو] را آغاز کرد و بیرون شد، روسیه به عنوان یک «پادشاه ساز» در این کشور مطرح می‌گردد.
ناظران نگرانی دارند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که بدون حمایت امریکا توان مبارزه و جلوگیری از پیشرفت طالبان را ندارد. به اساس یک گزارش کانگرس که در ماه جون منتشر شد، سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) گفته است که دولت افغانستان نفوذ خود را در بیشتر ساحات از دست داده است. چنانچه در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸ دولت کابل به ۵۳،۸ درصد از تمام ولسوالی‌ها کنترل داشته است که ۷ در صد کاهش را نسبت به شش ماه سال گذشته نشان می‌دهد و ۸ درصد کاهش نسبت به عین زمان در سال ۲۰۱۷ نشان می‌‌دهد. به اساس این گزارش ۳,۱۲ درصد ولسوالی‌ها یا تحت قلمرو تروریستان قرار دارد و یا تروریستان در آن‌جا نفوذ دارند. ۹,۳۳ درصد ولسوالی‌های دیگر در حال جنگ به‌ سر می‌برند.
در عین زمان، قوت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمرنگ شده است. تاهنوز فرماندهان نیروهای امریکایی پیشرفت‌های کوچک را در میدان جنگ ملاحظه می‌کنند. دگرمن، دیوید زین، که مسوول نظامیان جنگی امریکا از ماه اکتبر تا نوامبر ۲۰۱۸ در افغانستان بوده است، گفت که نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت جنگ و تأمین امنیت را به عهده دارند و پیشرفت‌های خوبی در رابطه تأمین امنیت و راه‌اندازی عملیات هوایی و حمل و نقل داشته اند.
در حالی که تلاش‌ها برای تأمین صلح جریان دارد، روسیه همچنان تلاش دارد که تکلیف خود انجام دهد. ماریا زاخاروف، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه از روند گفت‌وگوها صلح استقبال کرده و گفته است که ما از تلاش‌های امریکا برای برقراری صلح و این‌که زلمی خلیل‌زاد، تلاش می‌کند تا طالبان و دولت افغانستان روی یک میز برای گفت‌وگو بکشاند استقبال می‌کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.