احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: گفت‌وگو با طالبان بعد از انتخابات از موضع یک حکومت مشروع صورت گیرد

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۲ دلو ۱۳۹۷

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که گفت‌وگو با طالبان نیازمند به میان آمدن حکومت مشروع و ملی است و این روند زمانی نتیجه می‌دهد که حکومتی در فرایند انتخابات عادلانه و شفاف صورت گیرد.
احمدولی مسعود در گفت‌وگو با تلویزیون طلوع نیوز همچنان می‌گوید که حکومت وحدت ملی و حکومت پیشتر از آن با وجود سرازیر شدن کمک‌های جهانی به افغانستان، نتوانستند اوضاع کشور را بهبود بخشند.
mandegarآقای مسعود در این گفت‌وگو همچنان بر ضرورت گفت‌وگو با طالبان از موضع نیرومند تأکید کرده و گفته است که لزوم این کار، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است تا پس از آن گفت‌وگوها از یک نشانی ملی و مشروع با طالبان صورت گیرد.
او گفته است که وضعیت کشور نابسامان است و نیز نظام ریاستی پاسخ‌گوی نیازمندی‌های کشور نیست و باید ساختار نظام تغییر کند.
به گفتۀ آقای این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: افزایش نابسامانی‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی، نتیجۀ ناکارایی نظام ریاستی است. حکومت وحدت ملی و حکومت پیشتر از آن با وجود سرازیر شدن کمک‌های جهانی به افغانستان نتوانستند اوضاع کشور را بهبود بخشند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان می‌دارد که تغییر سیستم در افغانستان، در صدر کارهایش قرار دارد و برای «تمرکززدایی از قدرت و تقسیم آن» مبارزه می‌کند. او اظهار داشت که حکومت وحدت ملی در روند گفت‌وگوهای صلح، عملکرد ضعیف داشته و تاکنون در این باره که آیا برگزاری انتخابات اولویت دارد یا پیش برد روند صلح، هیچ چیزی نگفته است.
احمدولی مسعود به این باور است که موقف حکومت در پیوند به صلح، متناقض و ناروشن است. به گفتۀ نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده: «هر وقتی که می‌خواهیم یک صلح پایدار بیاید باید از یک موقف قوی در این راه برویم. صلح حق مردم افغانستان است، یک پروسۀ ملی باید راه‌اندازی شود و این پروسۀ ملی را یک حکومت و یک زعامت ملی می‌تواند راه‌اندازی کند و چون عمر این حکومت بسیار کوتاه است باید انتخابات برگزار شود تا از موقعیت قوی از آدرس یک دولت ملی بتوانیم که به صلح بپردازیم تا هم انتخابات و هم صلح را داشته باشیم و بتوانیم یک نتیجۀ ملموس به دست آوریم».
آقای مسعود بر ایجاد «وفاق ملی» در کشور تأکید ورزیده و می‌گوید تا هنگامی که اختلاف‌های قومی و سیاسی از میان برداشته نشوند، مشکلات کنونی افغانستان حل نخواهند شد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که اخیراً نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر دیدار و گفت‌وگو کردند. زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا در این گفت‌وگوها گفته است که با طالبان دربارۀ «چارچوب کُلی صلح» به توافق رسیده‌اند. او افزوده است که پیش‌نویس این توافق شامل «برنامه‌یی برای خروج نیروهای امریکا، برقراری آتش‌بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است».
رییس حکومت وحدت ملی پس از دیدار با خلیل‌زاد از طالبان خواست تا با حکومت افغانستان مذاکره کنند. اما طالبان گفت‌و‌گو با حکومت افغانستان را رد کرده و گفته است که با هر گروه سیاسی افغانستان غیر از حکومت حاضر به مذاکره اند. با این حال، محمداشرف غنی روز پنجشنبه در تالار لویه جرگه گفت که حاضر نیست معاهدۀ شبیه معاهدۀ گندمک را امضا کند.
معاهدۀ گندمک به تاریخ ۲۶ می ۱۸۷۹ م. میان امیر محمد یعقوب خان، نواسۀ امیر دوست محمد خان و «سر لوئیس کیوناری» نمایندۀ سیاسی انگلیس طی ده ماده به امضا رسید. بربنیاد این معاهده، امیر محمد یعقوب خان علاقۀ «کرم» تا ابتدای «جاجی، درۀ هیبتناک خیبر تا کنارۀ شرقی هفت چاه، لندی کوتل و سیبی و پشین را تا کوه کوژک» و استقلال افغانستان را یکجا به هند بریتانیا تسلیم دادند.
در آخرین مورد، روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داده است که محمداشرف غنی به دونالد ترامپ نامه نوشته است و در آن، از آقای ترامپ خواستار خارج نشدن ۳ هزار نیروی امریکایی از افغانستان شده است. به نقل از نیویارک تایمز، کاهش شمار نیروهای امریکایی از ۱۴ هزار نفر به سه هزار نفر و کاهش دو میلیارد دالری در مصارف سالانۀ نیروهای امریکایی از مهمترین پیشنهادات آقای غنی به آقای ترامپ در این نامه است. آقای غنی حدود دو ماه پیش و پس از آن که دونالد ترامپ تصمیم مبنی بر خروج نیمی از نیروهایش از افغانستان را همه‌گانی کرد، گفت که این خروج بر وضعیت امنیتی افغانستان تأثیری نخواهد گذاشت.
گفتنی است که احمدولی مسعود، نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری است. داکتر فریده مومند، معاون اول و داکتر عبدالطیف نظری، معاون دوم آقای مسعود اند. احمدولی مسعود با شعار «تغییر» و «طرح وفاق ملی» وارد کارزار انتخاباتی شده است. او می‌گوید که طرح وفاق ملی از دل نزدیک به دو دهه کار و فعالیتِ «جریان سیاسی آجندای ملی» بیرون شده است که روی این طرح، استادان دانشگاه، نخبه‌گان سیاسی و شخصیت‌های علمی کار کرده اند.
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، تغییر «نظام ریاستی» به «نظامِ صدارتی» و داشتن یک رییس‌جمهور و یک صدراعظم را از مهمترین اهداف خود عنوان کرده است. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است، چهره‌هایی که او را به عنوان معاون، صدراعظم و معاونان صدراعظم در انتخابات همراهی می‌کنند، چهره‌های علمی و با پیشینۀ کار در عرصه‌های علمی و اکادمیک می‌باشند و نماینده‌گی از تمامِ اقشار افغانستان به شمول جوانان، زنان و نخبه‌گان می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.