رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس به کشورهای غربی: اشتباه شوروی را در افغانستان تکرار نکنید

- ۰۳ دلو ۱۳۹۱

رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس گفته است با خروج نیروهای استرالیایی، انگلیسی و دیگر کشورها از افغانستان ضروری است کشورهای غربی به شیوۀ شوروی سابق پس از خروج از افغانستان رفتار نکنند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، جنرال دیوید ریچاردز، رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس اظهار داشت که راهکار این معضل را در قرار دادن پولیس و ارتش افغانستان در جایگاهی بالا و مناسب می‌داند.
همچنین جنرال دیوید هرلی، رییس ستاد ارتش استرالیا هشدار داد که تدابیر توسعه و اداره در افغانستان باید با کاهش حضور نظامی در این کشور همراه شود.
جنرال دیوید ریچاردز که به استرالیا سفر کرده تاکید کرد که انگلیس اکنون ۹ هزار سرباز در افغانستان دارد اما قرار است این تعداد تا پایان سال جاری میلادی کاهش یافته و به ۵ هزار و ۲۰۰ تن برسد. این در حالی است که حکم سازمان ملل برای عملیات در افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ خاتمه پیدا می‌کند.
جنرال ریچاردز در موسسه سیاست راهبردی استرالیا در شهر کانبرا تاکید کرد: مهمترین شرط لازم تضمین این است که ارتش، پولیس و مردم افغانستان اعتماد خود به غرب را حفظ کند و در پایان ما کاری را که شوروی سابق انجام داد، انجام ندهیم.
شوروی که در سال ۱۹۷۹ به افغانستان حمله کرد پس از خارج ساختن نیروهای خود در سال ۱۹۸۹ از حمایت و تامین دولت افغانستان خودداری کرد و این موضوع سه سال بعد موجب سقوط دولت افغانستان و قدرت گرفتن طالبان در این کشور شد.
جنرال ریچاردز تاکید کرد: من نه فقط شاهد درک این مساله در میان سیاستمداران انگلیسی بلکه در میان سیاستمداران زیاد دیگری نیز بوده‌ام و به شما تضمین می‌دهم که این درس از سوی همه به خوبی فهمیده شده است.
استرالیا هم اکنون حدود هزار و ۵۵۰ سرباز در افغانستان دارد. قرار است تا پایان سال جاری میلادی انتقال مسوولیت امنیت به نیروهای افغان در استان اوروزگان به طور کامل انجام شود.
جنرال هرلی خاطرنشان کرد: ارتش تنها می‌تواند فضا را برای دیگر عناصر قدرت ملی شامل توسعه معدنی، پولیس و قوه قضاییه فراهم کند.
وی افزود: خطر در افغانستان این است که تدابیر توسعه و دولت به حد کافی همچون قراردادهای نظامی برقرار نشده است.
جنرال هرلی خاطرنشان ساخت که با کم شدن از میزان تلاش‌های استرالیا در افغانستان نیروهای امنیت ملی افغانستان مسوولیت‌ها را تقبل می‌کنند.
وی گفت: در همه حوزه‌ها اتفاقات زیادی در حال رخ داده است اما کسب تاثیر دلخواه نیاز به زمان طولانی‌تر دارد.
اظهارنظرهای جنرال ریچاردز در حالی ایراد شد که ارتش استرالیا عنوان داشت که پیش از انجام چهار حمله نخست از سوی نیروهای خودی در افغانستان که باعث کشته شدن هفت استرالیایی و زخمی شدن ۱۰ تن شد پیش بینی افزایش حملات خودی‌ها در افغانستان را کرده است.
اما جنرال هرلی خاطرنشان ساخت که مقابله با این گونه حملات موسوم به حملات سبزها علیه آبی‌ها بسیار دشوار است.
به گفته وی، این حملات علیه استرالیایی‌ها که نخستین آن‌ها در ماه مه ۲۰۱۱ و آخرین مورد آن ها در ماه اوت انجام شد برای ارتش افغانستان در طول سال گذشته سنگین تمام شده است.
وی خاطرنشان ساخت: اما صادقانه ما می‌توانستیم پیش بینی کنیم که این موضوع در دو یا سه سال آینده رخ خواهد داد.
این حملات سال ۲۰۱۰ هنگامی که اعضای نیروی امنیت ملی افغانستان به روی سربازان انگلیسی و امریکایی آتش گشودند آغاز شدند. من به عنوان مثال در مذاکره با مقامات ارتش پاکستان طی دو سال گذشته مشاهده کردم که آن‌ها به وضوح گفتند این تاکتیک جزو تاکتیک‌های طالبان خواهد بود.
جنرال هرلی افزود: نیروی امنیت ملی افغانستان به سرعت به ۳۵۰ هزار نیرو توسعه پیدا کرد و اعمال بررسی‌ صلاحیت‌ها به طور مناسب نیاز به زمان دارد.
علاوه بر آن وی تاکید کرد که اطلاعات درباره وقوع حملات نیروهای خودی به دقت اطلاعات به منظور مقابله با دشمن‌های شناخته شده نیست.
وی افزود: این خیلی دشوار است که بدانیم هر کس که در این اتاق است در فکرش قصد دارد هنگامی که فردا صبح از خواب بیدار شد چه کاری انجام دهد و این چیزی است که شما از ما می‌خواهید که بدانیم. اینگونه حملات لزوماً به سبب آنکه عامل حمله طالبان بود رخ نمی‌داد. چنین حملاتی ممکن است رخ دهد زیرا عاملان آنها ممکن است هنگام خروج از رختخواب دیگر از شما غربی‌ها خوششان نیاید و به همین سادگی چنین حملاتی رخ می‌دهد. مقابله با این گونه حملات برای ما کار دشواری است. ما به سختی برای مقابله با این حملات تلاش کرده‌ایم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.