ریاست حکومت وحدت ملی: تعدیـل قانـون انتخابات و آوردن اصلاحات حتمی است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۴ دلو ۱۳۹۷

مسوولان در ارگ می‌گویند که قانون انتخابات تعدیل می‌شود و براساس تعدیلات آورده شده، اصلاحات در کمیسیون‌‌های انتخاباتی به میان می‌آید.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌ حکومت وحدت ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «بدون شک اصلاحات آمدنی است و این اصلاحات تمامی کمیشنران کمیسیون انتخابات را در بر می‌گیرد».
mandegarمعاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی تأکید کرد که این اصلاحات براساس تعدیلات در قانون انتخابات خواهد بود.
از سویی هم، برخی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند که باید از اصلاحات یک‌جانبه جلوگیری شود.
شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با ایجاد «شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری» از حکومت خواسته‌اند که از تصمیم‌گیری یک‌جانبه در مورد اصلاحات انتخاباتی به شمول تغییر کارگزاران کمیسیون‌های انتخاباتی، خودداری کند.
در اعلامیۀ «شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری» که دو روز منتشر شد، آمده است که این شورا کارشیوۀ پیشنهادی در رابطه به جلوگیری از سوءاستفاده از صلاحیت‌ها، منابع و امکانات دولتی به هدف فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی را برای تأیید به ریاست‌جمهوری فرستاده است.
بر اساس این کارشیوه، برای تمامی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به ‌شمول رییس‌ حکومت و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی حدود اخلاقی تعیین شده اما در این مورد بیشتر توضیح داده نشده است.
این شورا طرح اصلاحات انتخاباتی را نیز تهیه کرده است. بر اساس این طرح «حکومت نباید بدون مشوره با نامزدان، به‌نام اصلاحات، در انتخابات مداخلۀ یک‌جانبه و خودسرانه کند».
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست‌ حکومت در مورد این اعلامیه چیزی نمی‌گوید، اما تأکید دارد که قانون انتخابات تعدیل و اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان خواهد آمد.
محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی نیز چند روز پیش گفته بود که کمیسیون‌های انتخابات اعتماد خود را از دست داده‌اند و اصلاحات گسترده در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان می‌آید.
آقای غنی با تأکید بر تعدیل قانون انتخابات گفته است که می‎‌خواهم نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به گونۀ شفاف در دو روز با مردم افغانستان شریک ساخته شود.
از طرفی هم، در کنار رهبران حکومت افغانستان و نهادهای ناظر بر انتخابات، کشورهای تمویل‌کنندۀ انتخابات نیز کمک‌های‌شان را مشروط بر برکناری کمیشنران کمیسیون انتخابات کرده‌اند.
براساس تقویم اعلام شده، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ۲۹ سرطانِ سال آینده برگزار خواهد شد، انتخاباتی تاهنوز بودجه‌یی به آن اختصاص داده نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.