نکات تغذیه‌یی بــرای خــواب‌آلـوده‌هــا

گزارشگر:18 حمل 1393 - ۱۷ حمل ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3نوجوانانی که خواب‌آلوده هستند، اکثراً رژیم غذایی مناسبی ندارند. محققان دریافته‌اند افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، به احتمال زیاد کمتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده می‌کنند. «لورن هیل»، استاد دانشیار طب پیشگیری در «استونی بروک» در دانشـگاه پزشکی گفته است: نه تنها نوجوانان خواب‌آلود به طور متوسط غذایی که برای آن‌ها بد است مصرف می‌کنند، بلکه غذاهایی که برای آن‌ها خوب هست هم کمتر می‌خورند. وی توضیح داده: این در حالی است که ما می‌دانیم مدت زمان خواب، با طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی در ارتباط است.
بررسیِ اطلاعات جمع‌آوری‌شده بیش از ۱۳ هزار نوجوان در سال ۱۹۹۶ نشان داد که ۱۸ درصد آن‌ها که کمتر از ۷ ساعت خوابیده بودند، دو یا چند بار در هفته «فست‌فود» یا غذای آماده بازاری خورده و از مواد غذایی سالم نظیر سبزی و میوه‌ها کمتر استفاده کرده بودند. «آلیسون» محقق این تحقیقات و پزشک شفاخانه دانشگاه «استونی بروک» می‌گوید: بین مدت زمان خوابیدن و انتخاب مواد غذایی ارتباط وجود دارد، اما در این تحقیق رابطه علت و معلولی بررسی نشده است.
تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که الگوی خواب آن‌ها طبیعی است، بیشترین میزان تنوع غذایی را در برنامه تغذیه‌یی خود دارند، درحالی‌که این تنوع غذایی در رژیم غذایی افرادی که دوره خوابِ کوتاه و نامناسب دارند، مشاهده نمی‌شود. هم‌چنین در این بررسی‌ها مشخص شد که نقص در الگوی خواب افراد، با مصرف بسیاری از انواع مواد مغذی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی مرتبط است و داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع در برخورداری از چرخه خوابِ کامل و صحیح نقش مهمی دارد.
افرادی که خواب آن‌ها در طول شب ناقص است، کمتر از آب آشامیدنی و نیز منابع غذایی حاوی لیکوپن مثل میوه‌ها و سبزی‌های قرمز و نارنجی‌رنگ و کربوهیدرات‌های کامل (سبوس‌دار) استفاده می‌کنند. هم‌چنین خواب کوتاه با کاهش مصرف ویتامینC، سلنیوم و لوتئین موجود در سبزیجات برگ‌پهن توأم است. بنابراین با در نظر گرفتن نکات ذکرشده می‌توان از چرخه خواب صحیحی برخوردار بود. در ادامه به شرح مواد غذایی‌یی خواهیم پرداخت که از خواب‌آلوده‌گی شما می‌کاهند و به شما کمک می‌کنند هوشیار و سرحال باشید.

سایر نکات تغذیه‌یی
در کنار مصرف بیشتر موادغذایی توصیه شده برای پرهیز از خواب‌آلوده‌گی در طول روز، از وعده‌های غذایی مکرر با حجم اندک استفاده کنید؛ چرا که وعده‌های حجیم و سنگین، باعث خواب‌آلوده‌گی شما می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف مواد قندی و شیرین به میزان متعادل باعث سرحالی شما می‌شود، اما دریافت بیش از حد مواد قندی باعث ترشح ناگهانی انسولین و در نتیجه افت قندخون و احساس کسلی بیشتر می‌شود. برای بهبود جریان خون و خون‌رسانی بهتر به مغز و دستگاه عصبی، باید حجم خون کافی باشد که کفایت حجم خون، به مصرف کافی آب در طول روز وابسته است؛ بنابراین با نوشیدن آب کافی به هوشیاری خود کمک کنید. هم‌چنین برای هوشیاری بیشتر در طول روز، باید شب‌ها خوب بخوابید؛ پیش از خواب، از خوردن غذاهای چرب و سنگین پرهیز کنید تا راحت‌تر بخوابید، اما در عین‌حال گرسنه هم به رخت‌خواب نروید، زیرا گرسنه‌گی باعث افت کیفیت خواب شما می‌شود.
مصرف سیر و غذاهای پُرادویه در وعده غذایی شب باعث فشار بر معده می‌شود، هم‌چنین مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار را ۲ساعت قبل از خواب محدود کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.