نوعادت کاری که همین امروز باید ترک کنیـد

- ۱۹ حوت ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3مترجم: مریم رضایی
شاید شما در مورد تهیۀ فهرستِ کارهایی که نباید انجام دهید، چیزهایی شنیده باشید. مدیرانِ عامل و کارشناسان بهره‌وری چنین لیستی را عاملِ افزایشِ بهره‌وری می‌دانند و معتقدند تهیۀ این لیست، زمان و فضای اضافی برای چیزهای بااهمیت‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد.
این موضوع بسیار خوبی است، اما در مورد آن چه باید کرد؟ تیم فریس، نویسندۀ کتاب‌های پُرفروشی است که اخیراً ۹ عادتِ بد را که کارآفرینان و دیگر افراد حوزۀ کسب‌وکار باید در محیط کار ترک کنند، معرفی کرده است. شاید شما یک یا دو مورد را رعایت کنید، اما به طور حتم مواردی هم وجود دارند که از آن بی‌خبرید و عدم انجامِ آن‌ها می‌تواند بازدهی شما را افزایش دهد.
البته فریس می‌گوید خودتان را غرق نکنید، بلکه با یک یا دو مورد هم‌زمان درگیر شوید و عادت‌های بازدارنده در کار را قدم به قدم حذف کنید و در نهایت زمان و انرژی قابل توجهی ذخیره کنید.
شماره‌های ناآشنا را جواب ندهید
فریس دو دلیل منطقی برای این موضوع دارد: اول این‌که، هر گونه اختلال در کار می‌تواند تمرکز شما را برهم بزند و بیش از ارزشِ خود آن مکالمه، به زمان و قوۀ ادراکِ شما ضرر وارد کند. دوم، اگر تماسی که گرفته شده مهم باشد، شما در موقعیت مذاکره ضعیف‌تر نسبت به طرف مقابل هستید و در حالی سعی می‌کنید افکارتان را متمرکز کنید که آن فرد از قبل برای این مذاکره آماده بوده است. در عوض، می‌توانید از Google Voice یا نرم‌افزارهای مشابه برای چک کردنِ پیام‌های‌تان استفاده کنید.
اولین موضوع را در صبح و آخرین موضوع را در شب ایمیل نکنید
به گفتۀ فریس، «مورد اول باعث می‌شود اولویت‌ها و برنامه‌های‌تان در کل روز برهم بخورد و دومی فقط باعث می‌شود بی‌خواب شوید.» بگذارید چند ساعت از روز بگذرد یا حداقل به چند مورد از فهرست کارهایی که باید انجام شود، عمل کنید و سپس ایمیل‌ها را شروع کنید.
مکالمات و جلساتی را که برنامه و زمان مشخصی ندارند، نپذیرید
«اگر نتیجۀ دل‌خواه یک جلسه از قبل به وضوح تعریف شده باشد و عناوین برنامه فهرست شده باشد، در این صورت هیچ جلسه‌یی نباید بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد. بنابراین، پیش از شروع جلسات، این خواسته را مطرح کنید تا بهتر بتوانید آماده شوید و از زمانِ خود بهتر استفاده کنید.»
نگذارید دیگران وقت‌تان را بگیرند
کمی خشن به نظر می‌رسد، ولی لازم است. فریس معتقد است «گفت‌وگوهای جزیی وقت زیادی می‌گیرند. بنابراین وقتی فردی می‌خواهد در مورد تعطیلات آخر هفته با شما صحبت کند، خیلی مؤدبانه حرفِ او را قطع کنید و مثلاً بگویید «عذخواهی می‌کنم، من وسط انجام کاری هستم.» البته این نکته را بدانید که همه با این کار و در هر موقعیتی موافق نیستند و باید مراقب باشید که به هنجارها و فرهنگ‌های مختلف در این مورد توجه ویژه داشته باشید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.