سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین - ۱۵ دلو ۱۳۹۷

بخش سی‌وهفتـم/

mandegarتماس چشمی برای چیست؟
• تماس چشمی برای جلب توجه حضار است و توسط آن می‎توان توجه مخاطبان را برای مدتی به سمتِ خود معطوف داشت.
• تماس چشمی برای متقاعد کردنِ جانب مقابل استفاده می‎شود.
• تماس چشمی برای به نمایش گذاشتنِ جرأت است. عدم موجودیت تماس چشمی، ضعف و کم‌جرأتی را به نمایش می‎گذارد.
• تماس چشمی باعث دل‌گرمی سخنران، تشویق حاضران و سبب دوست داشتنِ شما می‎شود.
(یادداشت: تماس چشمی با یک مخاطب، سبب خسته‌گی و بی‌احترامی به متباقی حاضران می‎شود.)

ده دلیل برای تماس چشمی
۱٫ تمرکز چشمان‎تان، دقت‎تان را افزایش می‎دهد. زمانی که چشمانِ شما تصویر بزرگ‌تری را نگاه می‎کند، تصویرهای بزرگ‎تر و بیشتری برای تجزیه و تحلیل به مغز می‎فرستد.
۲٫ زمانی که در برقراری تماس چشمی با طرف مقابل‎تان ناکام می‎شوید، فردی جذاب و قابل اعتماد به نظر نمی‎آیید.
۳٫ زمانی که در هنگام صحبت در چشمان طرف مقابل‎تان نگاه نمی‎کنید، آن‎ها نیز تمایل کمی در نگاه کردن به شما نشان می‎دهند و زمانی که به شما نگاه نکنند و شما صحبت کنید، بدون شک افکارشان متوجه چیزهای دیگری خواهد شد و کاملاً به چیزهایی که گفتید دقت نخواهند کرد.
۴٫ زمانی که دقیق به چشمان طرف مقابل نگاه می‎کنید و صحبت می‎کنید، شما دقیقاً در حال انتقال حسِ باور و متقاعد شدن هستید.
۵٫ زمانی‌که هنگام صحبت به چشمان طرف‌های مقابل نگاه می‎کنید، آن‎ها بیشتر مایل می‌شوند به شما نگاه کنند، بیشتر تمایل می‌یابند به شما گوش بدهند. پس اگر می‎خواهید که دیگران درست حرفِ شما را گوش کنند، باید به آن‎ها نگاه کنید.
۶٫ قابلیت برقراری تماس چشمی با طرف مقابل حتا بدون نیاز به صحبت و تعریف از خود می‎تواند حس اعتماد بالایی در طرف مقابل از شما ایجاد کند.
۷٫ زمانی که شنونده‌گانِ شما احساس می‎کنند صورت آن‎ها توسط چشم‎های شما بررسی می‎شود، تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با شما خواهند یافت.
۸٫ شنوندۀ شما از یک شنوندۀ غیرفعال و خاموش تبدیل به یک شنوندۀ فعال می‎شود. من این را تجربه نموده‎ام؛ زمانی که شما تماس چشمی را همراه مخاطب برقرار می‎کنید، اگر او با پهلوفیلِ خود در حال گپ زدن باشد، می‎گوید متوجه باشیم که سخنران به‎ سوی ما نگاه می‎کند و آن‎زمان همه آرام به شما گوش می‎سپارند.
۹٫ برای داشتن یک دیالوگِ خوب با شنوندۀ‎تان، شما باید به سیگنال‎های دریافت شده از طرف مقابل‌تان پاسخ دهید. اگر احساس ناراحتی می‎کنند، شما نیز این حس را از طریق تُن صدا و نگاه مستقیم به چشمان‌شان (برای انتقال بیشتر احساس) انتقال دهید.
۱۰٫ زمانی که به چشمان طرف مقابل نگاه می‎کنید، بعد از ۳ تا ۵ ثانیه، سرعت صحبت‎های‎تان کمتر می‎شود. این یعنی صدای شما تأثیرگذارتر خواهد شد و کنترل کامل بر صدای‎تان را به‎دست خواهید آورد. یکی از قدرتمندترین ابزارهای سیاست‌مداران در سخنرانی، همین روش است. برقراری تماس چشمی با دیگران هنگام صحبت کردن‎، این احساس را به آن‎ها می‎دهد که شما برای آنان اهمیت قایل هستید و می‌خواهید صحبت‎های‎تان توسط آن‌ها شنیده ‎شود. اما در واقعیت شما کارِ خاصی برای جلب نظرشان انجام نمی‎دهید، تنها کاری که می‎کنید، ایجاد یک دریچۀ انتقال احساسِ قدرتمند بین چشمانِ شما و آن‎هاست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.