فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری همه‌گانی شد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۶ دلو ۱۳۹۷

ناوقت دیروز کمیسیون انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را پخش کرد.
احمدولی مسعود، پروفیسور غلام فاروق نجرابی، حاجی محمد ابراهیم الکوزی، داکتر زلمی رسول، دکتور عبدالله عبدالله، دکتور فرامرز تمنا، رحمت‌الله نبیل، سیدنورالله جلیلی، شیدا محمد ابدالی، عبدالطیف پدرام، عنایت‌الله حفیظ، گلبدین حکمتیار، محمداشرف غنی، محمدحنیف اتمر، mandegarمحمدحکیم تورسن، محمدشهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و نورالحق علومی نامزدانی اند که در فهرست ابتدایی جای گرفته اند.
گفتنی است که در این دور نام هیچ نامزدی حذف نشده است.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در صحبت با روزنامۀ ماندگار گفت: پس از این معترضان می‌توانند شکایت‌های خود از این نامزدان را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند تا پس از رسیده‌گی به آنها فهرست نهایی اعلام شود.
معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات همچنان می‌گوید که تاهنوز پاسخ مکتوب پیگیری تابعیت دوگانۀ نامزدان را از سوی وزارت خارجه دریافت نکرده و انتظار دارند که این وزارت در تکمیل شدن این بخش از روند بررسی سندهای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با آنان همکاری کند.
به گفتۀ مسوولان در کمیسیون انتخابات، آنان این فهرست را پس از بررسی فهرست حامیان نامزدان، استعلام جنایی، بهداشتی و برخی موارد دیگر تکمیل کرده‌اند.
عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که تنها بخش بررسی تابعیت دوگانۀ نامزدان که باید از طریق وزارت خارجه به بررسی گرفته شود، باقی مانده است.
آقای ابراهیمی بیان می‌دارد که بر بنیاد مادۀ ۴۴ قانون انتخابات و مادۀ ۶۱ قانون اساسی، نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری باید دارای تابعیت افغانستان باشند و نیز حداقل سن ۴۰ ساله‌گی را تکمیل کرده باشد.
فراهم کردن یک‌صدهزار شناس‌نامه با برچسب انتخاباتی، متهم نبودن به جرایم ضد بشری، محرومیت از حقوق مدنی و پرداخت ۱۳ هزار دالر امریکایی به طور زمانت از شرایط عمدۀ نام‌نویسی به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است.
شماری از آگاهان انتخاباتی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به این باور اند که معیارهایی که کمیسیون انتخابات برای نامزدان در نظر گرفته است، مشکل ساز و فسادزا است.
زمان نام‌نویسی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخِ اول دلو ماه جاری به پایان رسید. تا کنون ۱۸ تن خود را برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نامزد کرده‌اند. بر بنیاد تقویم اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود.
گفتنی است که ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان تأکید دارد که رییس‌جمهور با کسب اکثریت بیش از پنجاه درصد آرای رأی‌دهنده‌گان در انتخابات از طریق رأی‌گیری آزاد، عمومی، سری و مستقیم انتخاب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.